maandag 29 augustus 2016

De Nijmeegse Fiets 4 daagse door Kanjer

Roef had mij verteld dat hij ooit toen hij nog een stuk jonger was, de Nijmeegse vierdaagse elk jaar fietste met zijn vader. Nu had ik gehoord van Playmobiel, dat zijn baasje Koen ook mee wilde doen met dit evenement. Dat blijkbaar 10 jaar niet georganiseerd is geweest. Dus ik bij Roef zeuren dat ik ook eens mee wilde doen hieraan. En op de laatste dag kreeg ik mijn zin.

De eerste velomobiel die we tegen kwamen was de Quest XS van Ed
Het was gezellig druk op de plek waar we mochten starten met de rest van de fietsers. Ik zag nog maar 1 velomobiel en was al bang dat er niet meer vriendjes zouden komen. Roef ging ons inschrijven en ondertussen kwamen Playmobiel en Klimaatneutraal 3 ook aan. Ed waarschuwde ons dat ze bij de NIJL wel heel snel reden deze vierdaagse. En dat hebben Roef en ik geweten. We konden ze maar net in het zicht houden en soms moesten we zelfs een stuk van de route afsnijden om daarna weer voor ze op te duiken. Dit hielden we aardig vol tot aan het Pontje bij Cuijk.


Pontje bij Cuijk waar een heus koor voor ons stond te zingen, erg leuk!

vlnr. Kanjer, Playmobiel en Klimaatneutraal 3
Hierna kwamen de stukken onverharde weg. En daar zijn Roef en ik niet erg goed in. En het was ook niet gelukt om bij de start de gps track over te nemen van Johan, dus Roef moest een aantal keren bellen naar hem om te vragen of we nog wel goed reden. De uitpijling was niet bijster goed. Ik kon het wel redelijk zien, maar Roef niet. Aangezien de pijlen meestal op de weg gespoten waren.

Een aantal stukken onverharde weg



Na wat speurwerk kwamen we gelukkig weer op de verharde weg terecht, en omdat de andere leden van de NIJL wat aan het dwalen waren geweest konden we daar weer een stukje achteraan rijden.

Weer verharde weg en 2 velomobielen met GPS track in zicht!

hier mochten we even rusten
Tijdens de pauze op een mooie binnenplaats, kreeg Roef het toch voor elkaar de GPS track te verkrijgen via Johan's GPS. En toen de 2 na de pauze weer wegstoven over een onverharde weg, besloten we om het maar wat rustiger aan te gaan doen. En meer op de vierdaagse toer te gaan rijden. Dus lekker rustig en genieten wat een vierdaagse te bieden heeft.

De onverharde weg, waar we de anderen uit het oog verloren.
In Grave stond er een superstop op het programma. Dus wij door het stadje naar de Maas gereden. En daar was een heus parkeerterrein voor allerlei soorten fietsen. Ook velomobielen mochten daar bewaakt staan. Roef vroeg of ik dat zag zitten zodat hij met een Gids het stadje kon verkennen. Hij is hier namelijk opgegroeid en vond het wel interessant.

De foto's die Roef tijdens de rondleiding gemaakt heeft


Ik had een heerlijk rustige pauze in de schaduw. Er was niet veel aandacht voor mij. En dat ben ik niet gewend. Maar waarschijnlijk deden de bewakers goed hun best om de mensen bij mij uit de buurt te houden.

En daar gingen we weer op pad
Hierna hebben we heerlijk met wind mee dijken gereden. Het ging wel snel, maar ook gemakkelijk.

In de Hatertse Vennen konden we lekker OLFen*

Wat is het hier toch mooi, en dat op nog geen 10 km van ons huis
In Nijmegen hebben we nog even een pitstop gemaakt bij een vriendin van Roef. En op het Keizerkarelplein kwamen we zelfs nog een velomobiel uit Dronten tegen. Die ging nog even naar huis rijden.

Heerlijk Fiets4daagse weer

Bij de finish kreeg Roef een medaille. En heb ik nog even gezellig met de Quest XS van Ed kunnen babbelen.

Zo gezellig als deze mensen, hoort elke 4 daagse te zijn!

* Ontzettend Langzaam Fietsen, zoals mijn vriendin Efa het vertaald

3 opmerkingen:

  1. Ik snap nu wat al die "bejaarden" met A4 routebeschrijving op het stuur aan het doen waren. Hopelijk heb ik ze niet de stuipen op het lijf gejaagd met mijn "gevaarlijke" fiets.
    Heb je alleen de slotdag gefietst? Kan dat bij een vierdaagse?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij deze vierdaagse kon je 1, 2, 3 of 4 dagen meefietsen. Ik denk dat dat tegenwoordig bij de meeste fietsvierdaagse's wel kan. De dagjes fietsers krijgen dan vaak een andere herinnering dan de 4daagse fietsers. Ik heb alleen de laatste dag meegefietst. De eerste 3 dagen had ik helaas geen tijd om mee te doen. Anders had ik het wel leuk gevonden hoor. Ik heb al eens eerder een vierdaagse gefietst met Kanjer in de Achterhoek. Toen wel de volle 4 dagen.

      Verwijderen