zondag 15 oktober 2017

Met Jaap en Kornuiten op het Trainingsrondje van Roef en nog een staartje van Buiten-de-Binary dag meepikken

Een vraag van Jaap


Iets meer dan een week geleden kreeg ik een appje van Jaap of ik een route vanaf Elan van ongeveer 50 km wilde uitzetten door de Ooijpolder, omdat hij die dan 14 oktober zou gaan fietsen met een paar vrienden die dan voor het eerst een ligfiets zouden gaan proberen. 

Een beter plan


Aangezien er nogal wat hoogteverschil zit in die omgeving en er weinig uitwijkmogelijkheden zijn om de route langer dan wel korte te maken zonder direct een flinke heuvel op te moeten leek me dat niet zo'n geschikt idee voor een beginnend ligfietser. Dus ik stelde aan Jaap voor om een andere kant op te gaan, zodat de route relatief vlak zou zijn en er ook mogelijkheid was tot dan wel inkorten of verlengen van de route. 

Uiteraard wilde ik zelf graag mee maar...


Er was die dag ook een activiteit van de Transgendergroep Nijmegen. En ik moest eerst even kijken waar ik de voorkeur aan gaf. Of dat er een combinatie mogelijk was om beiden te doen voordat ik kon zeggen of ik zelf ook mee ging fietsen. 

Na kort beraad besloot ik dat ik wel mee ging fietsen en dat ik dan naderhand naar de laatste 3 lezingen van de buiten de binary dag kon gaan. Of in ieder geval nog wat kon praten met mensen die er ook heen gingen.

Mijn trainingsrondje


Een keer in de zoveel tijd als ik echt train voor randonneurstochten dan moet ik 2 uurtjes stabiel zo hard als ik 2 uur kan volhouden fietsen, zodat ik met een randonneurstocht ook nog wat snelheid erin kan houden. Hiervoor heb ik een trainingsrondje uitgezet met zo min mogelijk stoplichten of obstakels en zoveel mogelijk ruimte om echt snel te rijden. Dat betekent voornamelijk veel over dijken rijden en langs het kanaal. Het rondje kan naar gelange mijn conditie worden ingekort tot 50 km of verlengt tot 70 km. Nou heb ik nog nooit de 70 km in 2 uur gehaald, maar Reinier die heeft geprobeerd ons 's middags nog even achterna te fietsen ;-), en hem lukt het wel

Mooi weer op komst


Aangezien het vanaf vrijdag best mooi weer zou worden. Besloot ik mijn F lites weer te installeren en op vrijdag het rondje wat ik in gedachten had (mijn eigen trainingsrondje andersom) te gaan rijden. Het bleek dat dit niet echt handig was ivm dat er in het begin wat lastige bochtjes inzitten op het fietspad en ik daar normaal met de velomobiel op de weg rijdt + dat er dan aan het eind nergens mogelijkheid voor een pauze meer was (de laatste 20 km ongeveer). Dus toch maar de route aangepast.

ze liggen er weer onder tot de volgende regen periode


Verzamelen bij Elan


Jaap heeft aangegeven dat helaas 2 van zijn vrienden die ook mee zouden gaan hebben afgezegd. En aangezien het mooi weer is, heb ik Naomi uitgenodigd en ook Johannes heeft wel zin om een rondje te gaan fietsen. Dus met zn allen afgesproken om te verzamelen bij Elan. Ik ben er rond kwart over 9 en ook Jaap, Henk en Pauljohan staan al te wachten voor de winkel tot die open gaat. Rond 10 uur zijn we compleet. Naomi heeft na een korte nachtrust de moed gevonden om toch nog op de racefiets te springen en ook Johannes die al rond 7 uur was vertrokken richting Nijmegen is goed aangekomen.

De verzamelplaats

Pauljohan voor het eerst op een ligfiets


Pauljohan is al druk aan het proberen om het ligfietsen onder de knie te krijgen. En na een minuut of 10 rijdt hij los rond, en begint het bochtjes rijden ook te wennen.


De eerste meters van Pauljohan
Het gaat behoorlijk snel de goede kant op!

We kunnen vertrekken!


Rond kwart voor 11 zijn we allemaal klaar voor vertrek en kan de rit beginnen. Het eerste deel gaan we over de Waaldijk richting Druten. Dit is een heel mooi stukje dijk. Weinig tot geen autoverkeer, prima om als beginner te wennen aan de ligfiets.

Wat een weertje, je zou niet zeggen dat het half oktober is
Jaap met zijn mooie Oranje Strada ;-)



Mooie verdeling deze rit, helft open fietsen helft velomobiel

Toch mooi 2 broertjes naast elkaar :-) Heeft jou Strada ook een naam Jaap?

Complimentjes


Als we bij Deest even pauze houden krijg ik complimentjes over de mooie route. En wordt er besloten dat we de ronde iets langer maken. Zodat we niet te vroeg bij de middagpauze zijn.

Pauljohan, hij rijdt echt super goed voor een eerste keer ligfietsen, petje af!
Naomi en Henk voorop, Pauljohan en Jaap daarachter en achteraan Johannes

De Lunch aangeboden door Jaap


Ik plan de middagpauze nu ook even op een ander punt, namelijk in Appeltern. Daar is een pannekoekenrestaurant, waar we een tijdje terug met de NIJL ook wat hebben gegeten. Ze hebben wel wat moeite met een veganistische maaltijd voorzetten, maar uiteindelijk wordt er toch een bord groenvoer met groenten en fruit en patat geserveerd. De rest eet allemaal pannekoeken. Bedankt voor deze heerlijke traktatie Jaap!


Gezellig op terrasje bij Pannekoekenrestaurant met zn allen

Wind mee of wind tegen?


Als velomobielrijder is het lastig in te schatten, we hebben stukken wind mee maar ook wind tegen op de terugweg. En uiteindelijk vind Pauljohan het wel genoeg en gaan we de dijk een dorpje eerder af dan gepland.

Bij Naomi gaat alles nog goed


Theepauze bij Roef


Hierna rijden we zo onderhand langs mijn huis, dus ik bied aan om een theepauze bij mij thuis te houden en daar is iedereen wel voor in.

Met wat tegenlicht, maar dit was nog de beste foto ;-) bij mij thuis met zn allen aan de Thee

De laatste loodjes...


We zijn iets aan de late kant. Want ik had ongeveer de tijd dat we weer vertrekken in de stad willen zijn. Maar ja, soms loopt het iets anders dan gepland. Johannes neemt bij het kanaal afscheid van ons en gaat weer richting Broekhuizen. Als we weer bij Elan zijn aangekomen neem ik daar ook afscheid van de rest. Het was weer een mooie dag! Bedankt allemaal voor de gezellige rit. Ik heb ervan genoten!

Naar buiten-de-Binary dag


Als ik aankom in de stad blijkt er in de straat waar ik doorheen moet markt te zijn. Heel rustig rijd ik tussen de massa mensen door en kom ik aan bij het Roze huis. Hier is het een drukte op straat. Blijkbaar zijn er een hoop mensen vandaag. Wel leuk, Ed is er ook samen met Gerard en Marko en Sandra is bij een lezing op dat moment. Na nog wat met mensen gepraat te hebben gaat de groep van Ed alvast richting plein 44 om daar wat te gaan eten. Ik wacht nog even op iemand die nog bij een lezing zit, zodat we samen daarna ook die kant op kunnen. Uiteindelijk gaan we gezellig met zn 6en uit eten bij de pizzaria. Erg gezellig. En hopelijk komt er nog een volgende keer! 

Hierna ga ik terug naar het roze huis, de rest besluit allemaal naar huis te gaan. En ik ga nog even naar binnen als de lezing in de grote zaal is afgelopen. Daar kom ik Romy nog  tegen. We zitten gezellig te praten als er weer een lezing begint. In eerste instantie denk ik dat het voor mij niets is, ten eerste is het in het engels (wat niet mijn voorkeur heeft) en ten tweede gaat het over activisme. Naderhand denk ik daar toch anders over. Het gesprek boeit me eigenlijk wel. Ook omdat ik altijd wel organisatie drang heb. En dat ik ook niet houd van onrechtvaardigheid. Helaas zijn er een hele hoop mensen met vooroordelen in deze wereld. Ook ik zal daar mij wel eens schuldig aan maken. Maar toch denk ik dat ik het meest van de tijd meer op mijn eigen oordeel af ga. 

Als de lezing is afgelopen rijd ik samen met Wies terug richting Ed. Bij Ed hebben we nog een goed gesprek. Waarbij Wies ook verteld dat je als transgender zelfs doodbedreigingen kan verwachten als je ervoor uitkomt. Wow, dat is best schokkend om te horen. Gewoon omdat het onbekend is en bedreigend voor mensen die niet verder dan hun eigen hokjes willen denken. En daarom is het iets om te vieren als je dat wel kan, een goede buiten de hokjes dag!

PS. Een aantal foto's zijn genomen door Jaap Rauw en Naomi Bloem

8 opmerkingen:

  1. Het was gisteren bijzonder mooi fietsweer. Ik wilde nog een beetje rustig aan doen, maar op de terugweg ging het ook erg lekker met het windje in de rug. Moest ook wel een beetje opschieten want ik had bezoek en had wat tijd verloren voor de start met een kleine reparatie aan mijn fiets. De remkabels raakten de spaken in de bocht. Het kabelbindertje die de remkabel tegen de wielkast houdt was gebroken, bij beide voorwielen. Jammer dat ik jullie gemist heb, volgende keer beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow ja, dat probleem heb ik ook wel eens dat de remkabel tegen de wielen aanloopt bij het bochten rijden. Maar ik heb daar nog nooit wat aan gedaan. t is ook niet dat ik er echt last van heb ofzo, meestal maak ik niet zulke scherpe bochten dat ze aanlopen. Ik had dit ritje ook maar met een paar mensen gecommuniceerd. Aangezien het kort dag was en ik eigenlijk dacht dat het een nog langzamer ritje werd dan het nu was. Maar de snelheid viel reuze mee. Heerlijke OLF snelheid. Lekker om je heen kijken, maar niet echt te langzaam ofzo.

      Verwijderen
  2. Jaap in een Strada......dat is even wennen.

    Normaal gesproken zie ik Jaap altijd op zijn Roeifiets.

    Mooie rit hebben jullie gereden.

    Wij (Nico en ik) hebben vandaag weer een heerlijk rondje over de Posbank geroeid. Marc moest fietsen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken Jaap alleen in een Strada eigenlijk. Ik ben hem zelfs op de eerste rit naar huis in zijn Strada tegengekomen. Was heel leuk. Hij was vreselijk enthousiast om een paar andere velomobielen tegen te komen ook. Ik was toen met Marco Loogman een rondje aan het rijden in de buurt van loosdrecht. Hij rijdt in een fiets die Victor hersteld heeft. Dus hij was onderweg vanaf Loenen naar Veenendaal toen.

      Leuk dat jullie vandaag ook een mooi rondje over de posbank zijn gereden. Fijn als het in het najaar nog eens zo mooi weer is he!

      Verwijderen
  3. Dank je, Roef.
    Voor je route en begeleiding.
    Voor je verslag.
    Wat schrijf je positief.
    Ik heb er twee keer van genoten.
    (Een mijn knieën 3x...). ;)
    Nee hoor, komt wel goed.
    Ik wens je het beste toe.
    Hartelijke groet, Pauljohan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pauljohan,

      Ik heb er ook van genoten en ga zeker nog een keer mee als Jaap me weer vraagt. Altijd leuk om weer nieuwe mensen te ontmoeten. Heel erg bedankt voor je reactie! En ook het beste voor jou!

      Groetjes Roef

      Verwijderen
  4. Na een gezellige dag ben ik voor zonsondergang veilig in Broekhuizen gearriveerd. Roef je mag me nog een keer bellen voor een tochtje. Ook de anderen natuurlijk bedankt voor hun aanwezigheid.
    Johannes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ga ik zeker doen Johannes. Mooi dat je veilig thuisgekomen bent.

      Verwijderen