maandag 18 mei 2020

Zoefje vs Kanjer na 1 jaar

Even bijpraten


Het is hier even stil geweest de afgelopen maanden. Ik ben al een tijd niet veel meer in Nijmegen, maar woon tijdelijk bij mijn ouders in Lobith. Het is daar rustiger en aangezien mijn vaste begeleiding ook wegviel was dit een goede oplossing. Het voelt als een soort van vakantie, waarbij ik 1x in de zoveel tijd nog even naar huis ga om wat dingen te regelen. In Lobith ben ik ook begonnen om wat minder  te sporten dan ik normaal doe. Ik wilde eigenlijk zo kort mogelijk naar buiten, maar wel mijn conditie verbeteren/behouden. En daarom ben ik het hardlopen weer eens gaan proberen. En omdat ik er nu alle tijd voor heb om het rustig aan op te bouwen kan ik inmiddels met gemak 5 km achter elkaar hardlopen en gemiddeld leg ik zo'n 15 km per week af. Het fietsen ligt niet helemaal stil, maar gemiddeld fiets ik zo'n 150-200 km per week, en dat is voor mijn doen weinig. Het gaat dan vooral om ritten die toch moeten en heel af en toe rij ik 200 km op 1 dag, meestal rij ik minder dan 80 km op een dag en is het voornamelijk mijn vervoermiddel.

Kanjer in Lobith

Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om na een jaar eens te kijken hoeveel kilometer ik nou met mijn beide velomobielen gereden heb en of ik daar ook uit zou kunnen concluderen of ik nou meer naar de ene als de andere fiets zou trekken. Het aantal kilometers met Kanjer is uiteraard het laagste wat ik ooit in 1 jaar gereden heb met Kanjer, aangezien ik in de periode dat ik de meeste kilometers maakte in Zoefje heb gereden afgelopen jaar. Alhoewel het verschil in het totaal aantal kilometers niet zo gek veel is. 

Met Zoefje onderweg tijdens mijn eerste Corona 200 km (gemiddeld 29,5 km/h!)
Ik kwam onderweg ook nog dit straatnaam bordje  tegen op die rit
Reinier op bezoek in Lobith

Aantal gereden kilometers


Zoefje heeft nu sinds 18 mei 2019 met mij 8400 km gereden. Bij Kanjer staat de teller vanaf die datum tot vandaag op ongeveer 6500 km. Ja dat is bijna 2000 km minder dan Zoefje. Ik denk dat de reden hiervoor ook snel gevonden is. Namelijk, dat Zoefje op de lange afstand gewoon sneller is. En dat ik dus afgelopen jaar veel lange afstanden gereden heb. Niet dat ik met Kanjer nooit lange afstanden rij (als ik ergens een toertocht heb dan ga ik liever met Kanjer dan met Zoefje, ook al is dat aan de andere kant van het land). 

Waar Zoefje beter geschikt voor is


Meestal rij ik een lange afstand om ergens binnen een dag op en neer naartoe te kunnen. En met Zoefje betekent dat gewoon een paar uur meer nachtrust vaak. 

Voorbeeld met Kanjer naar Amsterdam retour:

Stel dat ik naar Amsterdam moet en ik moet om 11 uur bij het VU zijn. Met Kanjer doe ik daar ongeveer 5 a 6 uur over. Ik reken dan op 6 uur zodat ik er eventueel iets eerder ben en niet direct stress heb. Dat betekent dat ik om 5 uur moet gaan rijden. En om 4 uur opstaan. Ik plande mijn bezoeken dus daarom ook altijd na de middag want  11 uur is eigenlijk alleen haalbaar als ik al een dag eerder vertrek of ik sta om 4 uur op dus. En dan heb ik om 11 uur een afspraak van 1 uur, daarna nog een afspraak en nog even bloedprikken en rond een uur of half 2/2 uur zit ik dan weer in mijn fiets voor de terugweg in het meest gunstige geval. Dan kom ik na 3 uur fietsen langs m'n zus waar ik dan meestal mee eet en dan moet ik nog 2,5 a 3 uur naar huis fietsen. Waardoor ik rond een uur of 9 a 10 's avond thuis ben. Helemaal kapot omdat ik al vanaf 4 uur wakker ben vooral. Maar meestal staat mijn eerste afspraak dus na de middag. Schuif ditzelfde schema ongeveer 3 uur op. Dus dan moet ik om 7 uur opstaan, wat ik heel schappelijk vindt. Maar dan ben ik dus op de terugweg zonder de eetpauze in Driebergen pas om 10 of 11 uur thuis. En dan moet ik nog avondeten. Ik deed dat allemaal wel gewoon omdat die reistijd er nu eenmaal was. En ik was het ook gewend het zo te doen. 

Voorbeeld met Zoefje naar Amsterdam retour:

Okee, dit is dus puur theoretisch. Ik ben afgelopen jaar wel 2x naar Amsterdam gereden met Zoefje. Maar op dat moment waren er wat dingen mis met Zoefje, waardoor ik dus alsnog rond de 10 uur onderweg was op een retourrit. En zoals het er nu naaruitziet is dat allemaal opgelost. In theorie zou ik op een retourtje Amsterdam dus rond de 4.15 - 4.45 uur enkele reis rijden en dus totaal ongeveer 9 uur over de rit doen. Dat is gemiddeld 26 km/h en dat is met Zoefje heel makkelijk lange tijd vol te houden (heb zelfs een 400 km randonneurstocht met dat gemiddelde gereden met Zoefje). Wind mee of wind tegen hebben ook veel minder invloed op Zoefje, dus de aankomsttijd is makkelijker in te schatten ook. Al zou ik toch altijd wel 5 uur rekenen tussen vertrek en dat ik echt binnen moet zijn. Het is ongeveer 115 km fietsen. Dus dan moet ik ongeveer 25 km/h rijden om op tijd te komen. En heb ik nog wat speling voor een lekke band bijvoorbeeld. Stel ik moet er om 11 uur zijn. Ik fiets om 6 uur weg. Dat is om 5 uur opstaan. Voor mij net iets schappelijker dan 4 uur. Ik rij om 14 uur weer weg vanuit Amsterdam en in 1x terug naar Nijmegen. ben ik rond 18.30/19.00 uur weer thuis. Eten en lekker avondje bankhangen. Het past allemaal net wat makkelijker. En ik blijf gewoon wat meer in mijn eigen ritme. Ook als ik bijvoorbeeld van 13 tot 16 uur afspraken heb in Amsterdam (7 uur opstaan, 8 uur vertrekken, 16 uur vertrekken Amsterdam, half 7 bij mn zus, 10 uur thuis). 

Of bijvoorbeeld afgelopen maandag retourtje Peter de Rond samen met Rob ging ook prima met Zoefje

Even wennen


Voor korte stukjes gebruik ik Kanjer nog steeds heel graag. Ook als ik onderweg ergens moet overnachten vind ik Kanjer een fijnere fiets. Ik kan meer bagage meenemen en ik vind Kanjer gewoon heel erg fijn rijden. Ik word ook nog steeds heel erg blij als ik na een rit met Zoefje weer met Kanjer rijdt. Heel soms als het een hele tijd  geleden is dat ik met Kanjer gereden heb, moet ik weer even wennen. Maar meestal voelt het als thuis komen. Dat is natuurlijk ook niet gek, want met Kanjer ben ik inmiddels de 60.000 km al gepasseerd, terwijl ik met Zoefje nog geen 10.000 km gereden heb. Aan Zoefje moet ik eigenlijk altijd even wennen daarom. Maar de ene keer duurt dat echt 100 km, en de andere keer gaat dat een stuk sneller. Het zou ook nog kunnen zijn dat ik moet wennen aan Ovaal en niet Ovaal. Want in Kanjer heb ik Ovale bladen zitten en in Zoefje niet. 

Superblij in Kanjer, zelfs als het regent

Comfortabel rijden


Snelheid is comfort (op de lange afstand), maar ook niet rekening hoeven te houden met je routes maken vind ik een vorm van comfort. Bijvoorbeeld met Zoefje kan ik een aantal bruggen in de omgeving niet op via een oprit die ik met Kanjer wel kan nemen vanwege de kortere draaicirkel. Ook heeft Kanjer een comfortabelere zit. 

In een stad is daarom Kanjer al snel de meer comfortabele fiets. En in een stad rijdt je sowieso al minder snel omdat de rest van het fietsverkeer ook minder snel gaat. Met Zoefje heb je dan wel weer het voordeel dat hij iets smaller is, al gok ik, dat ik bij inhalen toch meestal wel voor safe ga, en het verschil wanneer ik het veilig/breed genoeg acht om in te halen bij zowel Zoefje als Kanjer ongeveer hetzelfde zal zijn. Met Zoefje ben ik alleen op de een of andere manier toch altijd iets ongeduldiger als ik het laatste stukje door de stad rijdt. In Kanjer kan ik denk ik meer de rust vinden, omdat bij Kanjer snelheid altijd op een lage prioriteit staat. Genieten staat hoog in het vaandel bij Kanjer, terwijl ik Zoefje nou juist heb om een beetje sneller/makkelijker vooruit te komen. 

Naar de stad zal ik dan ook alleen met Zoefje gaan als ik die dag eigenlijk een rustdag gepland heb en zo min mogelijk belasting wil genereren en ik toch echt iets in de stad moet doen. Dat is tot nu toe 2x gebeurt, 1x nadat ik net griep gehad had. En de andere keer op een geplande rustdag. 

Wisselen 


Wisselen van fiets blijft wel een ding, ik moet toch eens kijken of ik beide velomobieltassen volledig kan krijgen zodat ik niet elke keer spullen moet overpakken en de tas ook kan blijven waar de fiets is + dat ik maar 1 set goede opzet verlichting heb en maar 1 hoofdsteun die fijn is. Ook psychisch merk ik dat ik graag een tijd lang in de ene fiets rijdt en dan weer in de andere, elke dag een andere velomobiel pakken voelt als te veel omschakelen vaak. Dat betekent dat ik meestal een aantal keren in de ene velomobiel rijdt voordat ik weer terug omschakel naar de andere. 

Conclusie na een jaar


Zolang ik nog plek heb om beide fietsen te blijven rijden vind ik het de moeite waard om Zoefje te houden. Kanjer blijft nog steeds mijn nummer 1, ondanks dat ik er in het afgelopen jaar minder mee gereden heb dan met Zoefje. Ik vind het namelijk heel belangrijk om beide fietsen elke maand te rijden. En Kanjer zal ik dan eerder kiezen voor de kortere afstanden dan Zoefje. Kanjer is een beetje als de luxe randonneursfiets, en Zoefje een beetje als de racefiets. Als ik zin heb om gewoon even wat sneller te fietsen of een avondje te knallen is Zoefje best heel leuk, maar Kanjer zou ik voor geen goud willen missen. 

Laatste rit met Zoefje voor zijn "verjaardag van 1 jaar".

2 opmerkingen:

  1. Variatie van spijs doet eten Roef! Ik rij regelmatig meer dan een week dagelijks op een andere fiets, erg leuk is dat! Ik moet er niet aan denken steeds dezelfde fiets te rijden, dat gaat alleen maar vervelen... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit in de zomer regelmatig op de bukker. Alleen bij temperaturen onder de 10 graden, pak in dan de Quest. Merk wel dat de bukker compleet anders is, je voelt spieren waarvan je het bestaan niet weet. Wat dan weer goed is, omdat je dan weer eens gebruikt. In de Quest rijd ik +/- 10,000Km per jaar, met de bukker +/- 5,000.

    BeantwoordenVerwijderen