dinsdag 6 april 2021

Snoeken of Zoefen?

De overweging

Het is alweer even geleden dat ik wat schreef hier. Maar ik was net aan het lezen op het ligfietsers.nl forum over wat men allemaal niet te vertellen had over de Snoek. Ik was al een paar keer door vrienden aangemoedigd om eens een proefrit te maken. Na het artikel in de Ligfiets& van Jos was ik toch overgehaald om het eens te proberen. En aangezien ik afgelopen donderdag naar Dronten zou rijden, toch maar eens gevraagd of ik dan ook een proefrit zou kunnen maken. En dat kon. 

Naar Dronten

's ochtends vroeg op en om 6 uur zat ik al in Zoefje op weg naar Dronten. Precies om 10 uur kwam ik daar aan. En ik werd zo ongeveer meteen in de Snoek gezet. De vermogenspedalen van Eva kon ik gelijk koppelen met mijn gps. En na een proefrondje kon ik de weg op. 

Zo mooi op de veluwe 's ochtends vroeg



Proefrit met de Snoek

Eva had mij een rondje laten zien wat ik makkelijk kon onthouden. En aan het begin even op de lap knop gedrukt zodat ik alles in 1x kon doorrijden. Zonder remmen. Ik voelde wel meteen dat deze fiets makkelijk sneller wilde. Maar aangezien ik van plan was dit rondje nog een keer te rijden met Zoefje wilde ik er niet te veel vaart in zetten. Zodat ik me niet kapot zou hoeven te trappen. En sowieso wilde ik een vergelijkbare snelheid rijden als ik altijd met Zoefje doe. Helaas mistte ik op 3/4 van mijn rondje een afslag. En moest ik dus alsnog afremmen en een 3x keer steken om de draai te maken, hiervoor had ik de hele breedte van de weg nodig. En dan nog een stuk van de berm aan de overkant. Eenmaal weer op gang ging het als een tierelier, laatste stukje wind mee. Aan het einde van de lus weer op de lap knop en daarna terug naar velomobiel.nl 


Links de Snoek

Wat zooi van mij en de Snoek


Zoefje's proefrit

Terug bij velomobiel.nl Zoefje onder handen laten nemen. Allemaal kleine dingetjes. Een uurtje later kon ik aan mijn tweede proefritje beginnen. Weer met weinig tot geen bagage. En ik reed expres fout ophetzelfde punt, even hard remmen als ik met de Snoek had gedaan. En 2x steken en ik kwam iets beter uit dan met de Snoek. Daarna het rondje netjes afgemaakt op dezelfde snelheid. En toen ik bij velomobiel.nl kwam dacht ik dat het verschil 5 Watt was. Maar bleek uiteindelijk 6 Watt te zijn. 

Zoefje op de operatietafel

Mooie band die Scorcher vind ik

De terugweg


Na snel al mijn spullen ingeladen te hebben richting Amersfoort gereden. Na een korte ontmoeting daar doorgereden naar Leersum waar ik bij een vriend op de thee ben geweest. Uiteindelijk was ik om kwart voor 8 weer terug in Nijmegen met in totaal zo'n 278 km op de teller. Fijn dat ik weet dat ik ook weer langere afstanden kan rijden, al voelt de avondklok nu wel als een beperking als Randonneur. 

Op topsnelheid naar Amersfoort

vanaf Leersum weer  terug naar Nijmegen


Conclusie


Volgens mij ben ik precies even groot als Eva in de lengte en in de breedte. Ik denk dat als je langer bent maar een slank postuur hebt zou je erin kunnen passen. Maar voor mij was de Snoek dus alsof ik een fiets aantrok. Als je op zoek bent naar snelheid is dat uiteraard perfect. De Snoek is zeker smaller dan de Quest XS. Ook de draaicirkel is veel groter terwijl ik op de Quest XS grote 40 mm banden (Greenspeed Scorcher) heb liggen al en op de Snoek liggen 28 mm banden (continental contact speed). Daarom vind ik deze fiets al gelijk minder geschikt voor brevetten in Nederland. Ook de bagageruimte is beperkter. Het verschil was op een rondje van 19 km met gemiddeld 29 km/h met een stevige wind nihil vond ik. Met de Snoek moest ik daar 83 Watt voor trappen. Met de Quest XS 89 Watt. Voor mij is het dus niet de moeite waard om mijn Quest XS in te ruilen. Bij hogere snelheden zal het verschil veel groter worden. Maar ik rij dus op lange afstanden meestal 86 Watt gemiddeld. Dat is ongeveer gemiddeld 27,5 km/h op het vlakke met alle bagage die ik meeneem op een brevet. Het verschil tussen de Quest XS en de Strada is denk ik veel groter. Ik zal die test binnenkort ook eens uitvoeren. Want ik ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar.  

10 opmerkingen:

  1. Dat zijn weer mooie afstanden Roef. Mooie foto van de Veluwe, waar heb je die ergens gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is tussen Hoenderloo en Radio Kootwijk. Ja ik vond de afstand ook top, niet gedacht dat ik zover kon rijden in zo weinig tijd met zoveel dingen onderweg te doen!

      Verwijderen
  2. Mooie rit Roef, en een eerlijke test, mooi is dat! Altijd leuk een snelle fiets testen, dat wel, maar inderdaad, heb je die fiets ook echt nodig? Jij dus niet blijkbaar, en dat is prima, zo maken we allemaal ons eigen afweging over wat we wel of niet noodzakelijk vinden.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker. Als iemand mij die Snoek wil sponsoren wil ik hem er best bij nemen. Maar ik vind het gewoon het geld niet waard omdat het verschil te klein is. En ik waardeer de voordelen van Zoefje nu weer meer ten opzichte van de Snoek. Dus ik vind de draaicirkel van Zoefje ineens reuze meevallen nu! En de bagage ruimte mag ik ook niet meer over klagen...

      Verwijderen
  3. Ik vindt de snoek ook heel mooi, maar ben een beetje bang voor alle stoeprandjes, krappe bochtjes, verkeersdrempels. En sinds een dik jaar telkens meer van die idiote vierkante verkeersremmers hier op de rijbaan.
    En ik moet eerst een kanaaltje naar mijn huis graven, anders kan de boot met geld hier niet aankomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gert Jan, ik heb wel een kanaal naar mijn huis, maar helaas is de boot met geld hier ook nog niet aangekomen. Ik snap je punt, in Belgie zou ik denk ik ook niet kiezen voor een Snoek. De XS lijkt me al een uitdaging? Maar goed, het ligt natuurlijk ook maar net aan je WW route of de omgeving waar je veel rijdt. Nou ja, hopen dat die boot toch snel hier komt :-D. Of iedereen die vindt dat ik hem toch moet gaan rijden legt 1000 euro in. Dan gaat het vast wel lukken ;-).

      Verwijderen
  4. Hoi Roef, lees met interesse je berichten hier, ook over de Snoek. Ik ben dus echt te groot voor die fiets. Eerst maar eens door en door de DF XL berijden en leren kennen, ook technisch. Ik had een paar weken voor ik de DF XL 91 van Ssas uit Houten toevallig te koop tegen kwam bijna een witte Strada gekocht van Franco Ungaro te Leiden. Anton uit Zeeland was me net voor; geen gekke prijs uiteindelijk ervoor betaald, door Anton. Het was niet een carbon Strada, en die zocht ik. Het was een aardige 'instap'velomobiel geweest, de DF XL was een grotere investering. Wél zeer de moeite waard, achteraf!
    Leuk om je keer in Rijswijk ligfietsrs café tegen te komen!
    Groeten van Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Arjan heeft me getipt, ik rij trots in Strada 135, Nu ik de fiets weer goed opgeknapt, gebruik ik hem Tholen- vlissingen woon-werk. Daar is altijd heel veel wind dus ik het mega voordeel van het aerodynamische ontwerp. Op de koersfiets haalde ik snelheden 32-36 gemiddeld, in de Strada 33-38 gemiddeld, dat verschil vind ik te klein. Eigenlijk zou ik het liefst in een paar verschillende modellen gaan rijden om te zien wat de verschillen zijn. Worden die weleens georganiseerd? Eventueel wil ik meehelpen ze te organiseren, de oesterdam waar ik woon is daar ideaal voor: ca 12 km brede weg door de Oosterschelde, gegarandeerde wind en een ruime parkeerplaats om een tent en BBQ te houden. (Zodra COVID 19 het toelaat)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Milan SL/GT of een DFXL/Alpha 7 met wielkappen zal al wereld van verschil betekenen. Als je gemiddelde snelheid op een koersfiets 32-36 km/u bedraagt moet je met bovenvermelde fietsen (en mits enige gewenning) makkelijk 45 km/u halen.

      Verwijderen
  6. Ik ben blij dat je zelf aangeeft dat een stroomlijn als zijnde van de Snoek pas resultaat geeft op hogere snelheid, want de test die je zelf hebt uitgevoerd was nogal nutteloos. Ikzelf heb mijn Milan SL, die maar een goed jaar oud was, verkocht omdat de Snoek erg weinig vermogen nodig heeft om 50 km/u te halen.

    BeantwoordenVerwijderen