zaterdag 21 mei 2022

1000 km Fiets in Beeld + heen en terugweg (300 km) deel 1

De voorbereiding


Normaal train ik gewoon door elke week wel wat te fietsen. Maar deze winter heb ik maandenlang niet of nauwelijks gefietst. Vanaf oktober tot in december maar 1x eropuit geweest. Eind december nog wel een keer de Festive 500 gereden (500 km vanaf kerst tot nieuwjaar). Het viel me mee dat dat ging na zo lang niet tot nauwelijks fietsen. En begin januari ben ik dan na een 160 km rit weer ingestort en heb ik weer een paar maanden niet echt gefietst. Vanaf maart weer 100 km per week. En halverwege april dacht ik, nu moet ik toch echt wel even gaan trainen wil ik die 1000 nog kunnen meerijden. Dus op paaszaterdag 200 km gereden (met een kort bezoek aan het paastreffen ‘s ochtends). Waarbij ik  aan het eind 2 lekke banden had. En dat had ik pas heel laat door. Uiteindelijk me laten ophalen omdat ik geen reserve achterband had. De dag erna naar huis gefietst met Ed en toen ging mijn verlichting kapot dus moest ik alsnog hard verder fietsen om bij Rob het te laten fixen. Daarna een paar dagen rust genomen en op woensdag samen met Kjeld mijn 200 km rit voorgereden. Dat ging op zich best goed. En toen het weekend erna 2x 160 km gefietst. Naar Eindhoven en weer terug. Voor de helft met bagage en de andere helft zonder. Op de terugweg was ik eigenlijk al totaal op. En hier had ik misschien gewoon moeten zeggen ik ga dat extra rondje van 90 km op de zondag niet had moeten fietsen. Maar in mijn hoofd zat dat ik die training nodig had. Gelukkig had ik de dagen daarna wel rust en de koningstocht ging ook gemoedelijk rustig. Dus mijn herstel ging op zich wel goed. Maar niet zo goed dat ik mijn geplande 300 km in het weekend erna kon rijden. Dus ik ging in plaats daarvan een training op snelheid doen om te kijken hoe mijn FTP ervoor stond. Dat viel op zich reuze mee. En hierna (30 april) heb ik rust genomen van het fietsen tot aan de dag van vertrek richting de start. 


De heenreis


Op woensdag 11 mei rij ik heen in 2 etappes. De eerste etappe gaat van Nijmegen naar Driebergen. Deze etappe heb ik gelijk al last van mijn voetzolen. In Driebergen overnacht ik bij mijn zus. Het is leuk om hen ook weer te zien. Dat is alweer een tijd geleden. En ik zorg dat ik er eind van de middag aankom. Ik heb een heerlijke goede nachtrust en de volgende dag heb ik geen haast want ik hoef pas om 16 uur in Delfgauw te zijn. Ik vertrek iets na 13 uur die kant op, nadat ik een heerlijk relaxte ochtend heb gehad. Ook bij deze rit voel ik dat mijn voetzolen nog pijn doen. De eerste keer dat ik deze pijn voelde was toen ik met 2 lekke banden reed op mijn eerste 200 training met pasen. Ik denk dat het morgen minder erg zal zijn, omdat ik nu natuurlijk met een volle fiets rijdt. En de ritten van de 1000 km heb ik een stuk minder bagage bij me. We gaan het zien, als het niet gaat dan zijn er genoeg mogelijkheden om toch uit te stappen.


De fiets zit weer lekker vol op de heenweg


De laatste voorbereidingen


In Delfgauw kan ik weer bij Leo overnachten. Ook hij rijdt weer mee met deze 1000 km tocht. Nadat ik boodschappen heb gedaan en we hebben gegeten gaan we samen op de fiets naar de start/finish plek om ons startnummer op te halen. De heenroute is niet zo perfect, maar we vinden via de  terugweg een betere route. En die ga ik ook elke dag rijden naar de start. Na nog even  gezellig te hebben gepraat gaan we weer terug naar huis. En we gaan ook niet al te laat slapen. 


Zoefje staat heerlijk beschut in de Bus van Leo



Dag 1: Rondje Nijmegen


Ik heb de wekker om 4 uur gezet. En de eerste nacht slaap ik zo’n 6 uur. Wat veel is in vergelijking met de nachten erna. Mijn ochtendritueel: aankleden, insmeren (zonnebrand en schuurplekken invetten), brood smeren, thee drinken, tassen bij elkaar zetten, fiets uit de bus halen, naar de wc, 10 minuten wandelen. In een niet heel vaste volgorde. Het scheelt een hoop dat ik geen ontbijt meer eet sinds een tijd. Want ik doe aan intermittent fasting. Dat betekent dat mijn eerste maaltijd ergens rond de middag genuttigd gaat worden. Rond 5.20 zit ik in mijn fiets. En ik vertrek bij de start exact om 5.30 uur. Ik krijg nog een havermout reep mee van de organisatie. En ik heb ook nog een flesje met sportdrank mee in de fiets als extra. De eerste kilometers rij ik alleen en zie ik geen andere deelnemers tot ik ergens een brug over moet. Deze is ook nog met hindernissen zodat ik halverwege de klim even uit de fiets moet. En Leo en Peter die samen rijden deze rit halen mij in. Ook Berend haalt mij in. Maar die blijft ongeveer op gelijke voorsprong voor mij rijden. Langs de snelweg rijdend haalt er ook nog een groepje met 2 mannen en 1 vrouw mij in. Maar ik rij lekker, voel me goed, mijn voet doet geen pijn. Dus ik ben zeer tevreden. In Woerden ben ik alleen bij het eerste controlepunt. En maak ik een foto van mijn fiets met het beeld.


Een rustig begin van de dag



De eerste controle in Woerden


In Woudenberg haal ik Berend pas weer in. We rijden een stukje samen op. Op de veluwe raak ik hem uiteindelijk weer ergens kwijt. En kom ik uiteindelijk alleen aan bij het standbeeld van Beatrix op de fiets.


Ik zie pas op het laatste moment dat Berend hier staat, hopelijk heeft ie geen echte pech


Net voorbij Woudenberg hebben Berend en ik voor het eerst een gesprek



Onverhard over de veluwe. Ik zou toch liever de betonpaden kiezen met de velomobiel


2e controle Beatrix op de fiets op de Posbank


Inmiddels heb ik zoveel honger dat ik toch maar die havermout reep naar binnen werk en besluit dat ik thuis wil gaan eten. Ik bel mijn buurvrouw of ze zin heeft om een rondje te wandelen samen. Nu ben ik gemotiveerd om zo snel mogelijk naar huis te fietsen. Maar ja, het is verder dan je denkt altijd en op de een of andere manier zit de  vaart er niet echt in. Dus uiteindelijk ben ik rond half 2 thuis. Eerst even pap maken en daarna wandelen met de buurvrouw. Als ik terug ben van het wandelen eet ik mijn pap op. Daarna stap ik weer in de fiets en rij terug naar de route. Ik heb in totaal zo’n 10 km omgereden bereken ik. Dus dat betekent ook een half uur langer onderweg waarschijnlijk dan gepland. Maar de pauze heeft me goed gedaan. In Boekel maak ik een foto van mijn fiets en passeer ik een hele hoop belgen die op het terras zitten. Iets daarvoor reed ik nog een stukje samen met een belg, maar die nam toen een plaspauze.


Achter een paar Belgen aan door het Brabantse land




3e Controle Boekel


Zwarte zwanen met jongen!


Net na Boekel kom ik Berend tegen. Hij heeft het zwaar met de tegenwind. Maar ik besluit een stukje samen op te  rijden omdat ik toch wat last van mijn voet heb. En iets rustiger rijden ontlast mijn voet ook wel een beetje. Voorbij Den Bosch neem ik weer een plaspauze en daarna fiets ik even later Berend voorbij.


langs het kanaal naar Den Bosch


Samen met Berend




Den Bosch, bordje kwamen we wel 3 of 4x tegen dat we erin reden


Bij het standbeeld van Marianne Vos waar ik een foto moet maken kom ik een engels sprekende randonneur tegen. Die zegt dat ie wel zou willen ruilen van fiets met deze tegenwind. Maar ook ik merk veel van de tegenwind. Mijn voet wil de weerstand gewoon niet meer. Maar ik ga het wel halen. Gewoon rustig door fietsen. 


4e controle


En een paar kilometer verder de 5e controle


De enige andere ligfietser die meedeed. Alleen vandaag tegengekomen.


Tegen kwart over 10 ben ik weer terug in Delfgauw. Leo wil gaan slapen en is al een uur binnen. We zetten snel de fiets in de bus en daarna ga ik douchen eten en wandel ik nog een kort rondje. Ook hang ik nog een wasje op. En ik lig voor 12 uur in mijn bed. 


Deel 2 en 3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten