maandag 25 september 2017

Lichtjestocht in Eindhoven

Afgelopen zaterdag was het dan zover. We waren door Raymond uitgenodigd om mee te doen aan de lichtjestocht. Een route van ongeveer 20 km door Eindhoven met onderweg allemaal lampjes die met elkaar tekening vormden. Ter ere van de bevrijding van Eindhoven.

Dit kom je onder anderen tegen bij de lichtjestocht (foto door Raymond gemaakt)

Uiteraard moesten we wel eerst van Nijmegen naar Eindhoven fietsen, maar dat is eigenlijk helemaal niet zover. Ik heb altijd het idee dat het veel verder weg is in ieder geval. Onderweg kwamen we Marnix nog tegen die vanuit Eindhoven precies ons tegemoet reed en na 3 uurtjes fietsen waren we dus al bij Raymond, waar nog de een en andere verlichting op de fietsen gemaakt moest worden.

Stralend mooi weer op de heenweg


Ed en ik onderweg even pauzetje

Ed had zijn fiets al versiert met 2 linten groene verlichting. Hij hielp mij en Raymond om ook nog wat lichtjes op de fietsen te bevestigen. Ik moet wel zeggen dat die van Raymond echt heel erg tof was.

Ed is bezig met Kanjer te versieren

Het uiteindelijke resultaat mag er wezen (foto van Raymond)

Een uurtje voor het donker zou worden gingen we met zn drieen uit eten bij een Italiaansrestaurant in Eindhoven. Het eten werd zeer snel geserveerd. En nadat we goed gevuld waren reden we naar een plek waar Raymond had afgesproken met Joost.

Raymond, onderweg naar het Restaurant
Nieuwsgierige mensen bij Kanjer en TattooQuest
Het eerste stuk fietsen ging perfect totdat het wat drukker werd. Alleen het foto's maken wilde nog niet helemaal goed lukken. Dus toen we even stilstonden bij een van de kunstwerken, gelijk even gekeken wat de beste instellingen waren om zo'n lichtschilderij nou op de foto te krijgen. Onderbelichte foto's werkte aardig. Dus daar heb ik het dan maar op gehouden. Later ook geprobeerd al rijdend, maar dat is toch minder een succes dan stilstaand.

De verlichting van Ed was ook van verre te zien, erg leuk

Mijn eigen probeersel foto 1 normaal belicht met flits
en foto 2 onderbelicht zonder flits
Raymonds fiets onder de lantaarnpaal met spookje verlichting

Bij het Smurfendorp hielden we een ijsjes pauze. En moesten Ed en ik om de beurten oppassen op de fietsen, en vooral de kinderen met een ijsje bij de fietsen weghouden. Die houden gewoon hun ijsje boven het instapgat, wat ik niet een heel fijn idee vond. Hier was het ook ineens heel druk met auto's. Wie bedenkt nou, dat je een lichtjestocht die door de stad en woonwijken is uitgezet met de auto gaat rijden! Nou ja, van mij mogen ze bepaalde delen wel afzetten zodat je er niet meer met de auto door kan. Want heel veilig is het nou ook weer niet als je met een velomobiel daarlangs moet rijden in een wijk waar een fiets en auto net langs elkaar kunnen. Wat dan wel weer leuk is, dat die auto's dus gewoon in de file staan en jij als fietser door kan rijden ;-).

De kijkersfile ;-) (Foto van Raymond)

Ik maak een foto van Ed en.....
Ed maakt een foto van mij ;-)

Smurfendorp
Hierna konden we weer lekker doorfietsen over de fietspaden. En hebben we nog flink genoten van alle mooie verlichting onderweg. Echt een aanrader om eens te gaan doen. Dit spectakel doet zich elk jaar voor in de week na 18 september. Misschien volgend jaar met een iets grotere groep rijden. En op de avond dat ze ook het fietsen promoten voor deze route. Anders lijkt het me lastig met een grote groep velomobielen om langs de autofiles te komen. Je kan uiteraard nog zelf gaan kijken. De lichtjestocht is er nog tot 8 oktober.

Draak met onze fietsen eronder
zoek het verschil ;-)

Nog een sfeerfoto in vogelvlucht

Aan alles komt een eind en ook aan deze fantastische fietsroute. Weer terug in het centrum pakken we nog een terrasje en daarna rijden Ed en ik weer terug naar Nijmegen.

Het is heerlijk randonneren. En ook Ed vind dit een fantastische beleving. Dus wie weet, staan er binnenkort wel randonneurstochten samen op het programma. Om kwart voor 2 zijn we terug in Nijmegen en Ed rolt een half uur later dood op in bed. Het was een zeer goede training voor volgend weekend. Dan gaan we een paar dagen naar het westen van het land. Even op bezoek bij een paar ligfietsers en familie, met dus een hoop fietskilometers ook.

5 opmerkingen:

  1. Leuk evenement! En je had vast wel behoorlijk wat kilometers toen je terug thuis was?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het was ongeveer 150 km wat we die dag gereden hebben. En zeker een aanrader om eens te doen. Als je toevallig in die week in Nederland bent ;-).

      Verwijderen
  2. Hey Roef, wat een mooie lampjes XD. Erg leuk om dat te zien. Lijkt me ook leuk om dat eens mee te maken.

    Maar die 150 KM heb ik nu ook gehaald. Alleen dan wel over 2 weken :p

    Mijn snelheid gaat ook langzaam omhoog. De afstanden ook. Vandaag aan één stuk bijna 20km gefietst. Totaal vandaag bijna 40km. Gaat de goeie kant op.

    Uiteindelijk zou ik zo'n 150 tot 200 op een dag willen fietsen. Maar dat komt nog.

    Jij traint veel. En dat snap ik nu. Je doet leuke dingen.

    Groetjes, Kjeld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kjeld,

      Goed bezig! Ga zo door, dan kom je vanzelf een keer aan die 200 op een dag. Het is een kwestie van veel oefenen. Kom je ook naar het herfsttreffen?

      Groetjes Roef

      Verwijderen
    2. Ik oefen wel rustig verder.

      Het herfsttreffen lijkt me wel super leuk. Maar zal nog echt te veel zijn. Ik heb behoorlijk spierpijn van het fietsen. Dat hoort erbij. Maar met een weekje te gaan zal ik het niet redden. Al vond ik het knap al zoveel te hebben gereden.

      Totaal 90km. Is totaal 4 1/2 keer zoveel als wat ik nu redden kan. Maar heel misschien dat ik naar de pauze plek kan komen. Maar dat gaat voor mij aan mijn conditie en het weer liggen.
      Ik zal mijn best doen om het te halen omdat het iets is om niet te missen.

      Misschien dan tot dan.

      Groetjes, Kjeld

      Verwijderen