donderdag 29 juni 2017

Proef vakantie op Cycle Vision

Afgelopen vrijdag was het dan zover, Ed en ik reden naar Amsterdam om daar te kamperen bij Cycle Vision. Een gezellig ligfiets evenement waar ook nog wedstrijden gereden werden maar voor ons ook een leuke gelegenheid om een hoop ligfietsers weer te ontmoeten.

De heenweg


Ed wilde graag wat meer bagageruimte en had daarom een fietskar aangeschaft en ik had afgelopen mei een trekhaak op Kanjer laten monteren. In principe was het de bedoeling dat Ed de hele weg de fietskar zou trekken en mijn trekhaak een soort van reserve oplossing zou zijn. Dus ik had gewoon bagage in mijn fiets en Ed had bagage in de fietskar.

Onderweg naar CV met redelijk weer

Na de Utrechtse heuvelrug kreeg Ed toch wel erg veel last van tintelende voeten. En heb ik de fietskar over genomen.

Net de Fietskar achter mijn fiets gezet

Ik reed dan wel iets rustiger maar merkte in eerste instantie niet veel van de kar. Dat kwam pas na 30 km. Dus na 35 km hebben we de kar weer overgezet naar Ed's trekhaak.
En zo zijn we uiteindelijk na 120 km in Amsterdam aangekomen. Allebei redelijk moe van de rit. Maar wel tevreden.

Bijna bij eindbestemming

De aankomst

Net aangekomen, veel wind maar wel zonnig

Er blijken al wel een paar mensen te zijn als we aankomen bij het sportpark.

De eerste mensen zijn er al

Na even rondgekeken te hebben besluiten we ons tentje een eindje verderop het veld op te zetten. Ons net nieuwe exped duo matje blijkt precies in de tent te passen. Verder is er weinig plek over in de tent. Dus de rest van de spullen blijft mooi in de fietskar en fietsen opgeslagen liggen. Na het eten komen er nog verschijdene mensen aanfietsen, oa LOL en even later ook Peter, die afgelopen zaterdag bij de NIJL kwam meefietsen.


De LOL is ook weer aanwezig, ditmaal komen ze kamperen

Zaterdag


Vandaag staan er wat wedstrijden op het programma en ook nog wat lezingen. Na het ontbijt gaan we dan ook meteen kijken naar de 1-uursrace. De naam zegt al hoe lang deze race duurt. En de afstand die je aflegt in die tijd is bepalend voor het klassement. Ed, Peter en ik gaan het rondje tegen de richting in langs het parcours lopen en ik hou zo ongeveer de rondetijden van Reinier bij die op schema ligt om iets meer dan 50 km te rijden. Ik zie dat ook Willem Jan dezelfde rondtijden ongeveer rijdt. Dus het is een spannende race. Uiteindelijk zijn wij drieen langer dan een uur onderweg over 1 rondje dan zij over 20 rondjes. De uitslag is dat Reinier 400 meter mee heeft gereden dan Willem Jan. Voor beiden een knappe prestatie mannen!

Wat foto's van de start van 1uursracers












Hij begint eraan met een grote lach!

Deze fiets heb ik dus in de gaten gehouden, te herkennen aan de oranje kleur en openwielkasten 

Deze gaat zijn vader achterna. 


En ook Kees doet mee, nu voor het eerst met een racekap. En hoe is dat bevallen Kees?

bij de start is het nog maar net te lezen wat er op de zijkant staat

Na de race gaan Ed en ik even boodschappen doen en daarna is er een lezing door Kees van Malssem. Over Trends en ontwikkelingen rond de HPV in Nederland. Volgens Kees is de fiets eigenlijk gewoon te goedkoop. Autowegen leveren meer geld op bij de aanleg als een fietspad. Dus met andere woorden, we moeten gewoon allemaal een fiets van 1,5 meter breed gaan rijden, met een zee aan bagageruimte etc. Met een " dure" elektro- ondersteuning erop. Maar ja, dat is dan weer minder Human Powered, al moet je er zelf natuurlijk nog wel iets van eigen kracht in stoppen. Een leuk onderwerp om over te brainstormen in ieder geval en dat wordt dan aan het eind van de lezing ook gedaan. 

Inmiddels weten we ook dat Hans onderweg is naar CV en Maaike is er ook. Dus 's avonds is ons Paastreffen groepje compleet. Aangezien Hans wat later is dan Emil en Bas van de LOL groep gaan we uiteindelijk met zn vieren uit eten. Na wat omzwervingen vinden we een Syrisch restaurant waar we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld krijgen. Erg leuk om eens naartoe te gaan. Het eten is heerlijk en met een goed gevulde maag gaan we weer terug naar het sportpark. 

Na nog wat babbelen met onze medeligfietsers is de avond ook zo weer om en rond 12 uur sluit de kantine en kruip ik ook de tent in.  

Zondag


Vandaag worden we gewekt door een soort van Moskee achtig gezang. In ieder geval op het juiste tijdstip want 10 minuten later gaat de eigen wekker. We gaan eerst ontbijten en daarna gaat Ed helpen bij Marjolein om de prijsjes in te pakken voor de race. En ik ruim alvast de tent op. De snelste ronde mis ik. Maar ik ga uiteraard wel kijken als de 3 uursrace begint. De ronde tijden van Reinier zijn op de 2 seconden nauwkeurig allemaal rond de 3 minuten. Dus als ik even weg moet weet ik precies wanneer ik weer even richting start/finish moet kijken om Reinier op tijd te klokken op de stopwatch.

ondertussen start er ook een toertocht van 30 of 50 km

Ik zie dat Eva en Pieter ongeveer gelijk op rijden met Reinier. In het begin rijden ze sneller maar naarmate de race vordert haalt Reinier hen weer in. Helaas voor Reinier heeft Pieter aan het eind nog wat over voor een sprintje van 52 km/h. En hiermee komt hij op een respectabele 13e plek terecht. Ook Marco heeft met zijn QuattroVelo een goede race gereden. Dat hij de eerste QuattroVelo op CV is,  heeft hij in ieder geval waargemaakt. En zo staat hij nu ook nr 1 met de QuattroVelo's op CV ;-). 

Op zo'n QuattroVelo kan je wel heel mooi je startnummer kwijt natuurlijk

Na de race geven Ed en ik onze kampeerspullen die we niet meer nodig hebben mee aan Reinier. Die toch met de auto naar Malden gaat. Zo hoeven wij niet zoveel gewicht mee te nemen voor de terugweg. Na nog even wat gedronken te hebben gaan Ed, Marco en ik richting Alphen a/d Rijn. Daar krijgen we van Marco een heerlijke maaltijd. Daar blijven we ook overnachten zodat we maandag weer terug naar huis kunnen fietsen.

Er valt wat regen onderweg naar Alphen a/d Rijn


De terugweg


Maandagochtend vertrekken we rond half 11 weer richting Nijmegen. We wisselen nu om de 20-30 km met de fietskar. Dit gaat al een stuk beter. Maar ondanks dat we een hoop ballast aan Reinier hebben meegegeven breekt het toch op, zeker omdat het ook best warm weer is. 

De fietskar achter Kanjer

Meer dan 100 km op een dag met de Kar is gewoon geen echte "vakantie" meer. Dus dat moeten we eigenlijk gewoon niet willen. Goed om te weten.

Die hadden we wel verdiend natuurlijk!

Over de 120 km doen we dan ook ruim 6 uur. Moe maar voldaan rijden we Nijmegen binnen.


Ed met de fietskar

13 opmerkingen:

  1. Mooi verslag Roef. Zo'n kar lijkt mij geen pretje, dan neem je toch gewoon een Quattrovelo? (of minder spullen mee)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, als het geld op mn rug zou groeien... maar we moeten roeien met de riemen die we hebben.

      Verwijderen
  2. LOL blijft wel vaker kamperen hoor. Dit was de vierde CV.

    Het was trouwens mijn 16e CV, 1x ging het niet door.

    In een Strada past toch heel veel bagage en al mijn spullen passen in mijn XS.
    Wat stop je dan allemaal in die kar? Met z'n twee├źn samen heb je vaak minder bagage dan twee mensen apart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe heeft Ed meer kracht dan ik, en hij heeft een Quest XS dus kleinere fiets. En we hebben niet genoeg geld voor alles heel klein en licht te kopen. Dus een fietskar zou de oplossing moeten zijn om de boel wat eerlijker te verdelen. Eigenlijk blijkt nu dat ik het dus iets makkelijker volhoudt dan Ed met de kar. Voornamelijk door duurconditie. Tot een kilometer of 70 denk ik sowieso dat we sneller zijn op deze manier. Als ik bagage in mijn fiets heb en Ed met de kar rijdt.

      Verwijderen
  3. Leuk om weer iets van je hand te lezen roef je kan wel schrijver worden volgens mij ­čśť

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed bezig. Rustig door blijven bloggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk verslag weer Roef. Jammer dat ik je misgelopen ben zaterdag, helaas konden we niet te lang blijven. Volgende keer beter !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik hoorde van Marco dat je was geweest alleen was ik toen net even boodschappen doen denk ik. We houden contact! Misschien met het herfsttreffen?

      Verwijderen
  6. Leuk verhaal en foto's! Het leukst aan CV is altijd nog wel alle andere fietsvrienden ontmoeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als dat een radical design karretje is, daar kan je een hoop lichte spullen voor kopen. Het geheim is om veel kleine pakjes te maken. Dus niet ├ę├ęn grote zak met kleding maar drie kleintjes. En handiger is twee losse matjes in plaats van een duomat. Dit zijn andere keuzes, die niet meer hoeven te kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het karretje hebben we tweedehands kunnen overkopen van iemand. En het grootste probleem is niet het matje, wat overigens lichter en kleiner is dan het 1 persoonsmatje wat ik al had van exped. De slaapzakken en de tent zijn nu de grootste dingen die we nog over hebben. Het voordeel van zo'n kar is dat je wel makkelijker iets groters meeneemt. Alleen dat is dus ook weer het nadeel dat je sneller meer mee gaat nemen :P. Maar ja, je hoeft iig niet zo op te letten of het allemaal wel gaat passen. Dat doet het altijd wel eigenlijk.

      Verwijderen