maandag 30 oktober 2017

Dipjes...

Blogdip


Het heeft even geduurt voor ik weer ben gaan bloggen. Dit in verband met een dipje die ik afgelopen week had. Er waren wat barrières waardoor ik moeite had met bloggen. 

Fietsdip


En daardoor kwam ik eigenlijk ook even niet toe aan fietsen, mijn rustdag was verplaatst van maandag naar woensdag omdat ik op maandag iets gepland had staan wat niet zomaar verplaatst kon worden, en op woensdag had ik graag willen fietsen, maar blijkbaar had ik die dag gewoon nodig om helemaal niets te doen. Inmiddels had ik ook een soort van trainingsschema gekregen van Kees, wat me heel interessant leek wel, maar wat ff wat me even te veel was met schakelen op dat moment (dat zag ik niet aankomen, anders had ik er niet om gevraagd Kees ;-)). 

Hormoondip


Donderdag zou ik s ochtends naar de huisarts in Arnhem gaan met de trein zodat ik terug mee kon rijden met een vriendin. Ik ging daarheen om mijn 3 wekelijkse injectie in mijn arm te krijgen voor het eerst. Maar dat ging niet door, want er was iemand voor de trein gefietst en daardoor reed de trein die ik moest hebben niet en zou ik mijn afspraak dus niet halen. Dus toen maar 's avonds weer op de gebruikelijke plek het medicijn laten toedienen door Ed. Aangezien ik me dus al de hele week niet 100% voelde leek het me verstandig om het niet nog een dag uit te stellen om het bij de huisarts te kunnen doen. Ik was ff vergeten dat ik niet kon stoppen met fietsen in de laatste week voor injectie. Dan kom ik dus in zo'n dipfase.

Te veel of te weinig


Alleen had ik vrijdag nog veel last van de injectie. Dus besloten om in plaats van vrijdagavond alvast naar Hilversum te rijden, zaterdag de hele trip naar Amsterdam op en neer te maken in 1 dag + 3 afspraken. Wat uitmonde in dat ik zondag een totale rustdag heb genomen. 

Balans tussen inspanning en ontspanning


De laatste tijd lukt het me dus even niet om regelmaat te hebben, ik doe of te veel of te weinig. Dit heeft denk ik ook wel te maken dat mijn hormoonspiegel heel hoog piekt, waardoor ik een normale spiegel soms als low ervaar. Het is lastig om bij een dip dan de omzet te maken naar het fietsen (inspanning), wat eigenlijk altijd wel helpt. Ook bloggen kan een uitlaatklep zijn (ontspanning). 

6 opmerkingen:

  1. Rust is ook een vorm van trainen ;) Toch in deze periode komt dat soms slecht uit... Afgelopen weekend ook maar met de auto gereden ipv de fiets. De storm was aardig aanwezig hier.. Hoop dat je jouw balans weer snel te pakken krijgt, in deze stormachtige periode.. Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb gekozen voor een velomobiel en dus niet meer de luxe van een auto. Dus bij weer of geen weer ga ik met de fiets. Natuurlijk ga ook ik niet trainen als er code rood afgegeven wordt. Maar als ik ergens heen moet dan vertrek ik bij zoiets meestal een dag eerder. Zodat ik het minste risico loop. Ik heb ook geen zin om rondslingerende takken of andere dingen op mn kop te krijgen als het zo hard waait natuurlijk.

      En wat betreft mijn schommelingen. Moet ik gewoon ook zelf beter opletten wat er allemaal om mij heen gebeurt en hoe ik dat vooraf kan inschatten. Gelukkig heb ik het meestal wel redelijk snel door (na 4 weinig fiets dagen ;-)). En dan moet ik mezelf maar weer over die drempel duwen om te gaan fietsen. Meestal lost de rest zich dan wel weer op.

      Verwijderen
  2. Vervelend, niet teveel kilometers in laag tempo moet kunnen? Helemaal niets doen is vast niet de oplossing. Overigens heb ik zelf het gevoel dat gemiddeld 300 km per week fietsen met een gemiddelde hartslag van 115-125 voor mij op dit moment teveel van het goede is. Dus rustiger en minder lang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ook niet het hele jaar door pieken Piet. Een keer in de zoveel weken een rustigere week is niet zo gek, alleen moet dat bij mij niet precies zo vallen dat ik ook met hormonen op het laagste nivo zit op dat moment. En helemaal niets heb ik ook niet gedaan, want ik heb afgelopen week nog bijna 270 km gefietst. Waarvan wel 240 het retourtje Amsterdam betrof. Ik moet gewoon zorgen dat ik minimaal 2 a 3x per week een iets zwaardere inspanning heb. Dat hoeft niet lang te zijn maar wel intensief genoeg denk ik. Dus 3x per week een uurtje knallen zou ook prima werken waarschijnlijk.

      Verwijderen
  3. Lastig Roef...soms weet je inderdaad niet waar je goed aan doet, soms duw ik mezelf ook als het ware in de fiets, en dan rol je er onderweg lekker door. Een andere keer lukt er niets, ook al ben je voor je gevoel helemaal top........En dan heb ik nog niet eens die hormoonschommelingen, die maken het helemaal onberekenbaar waarschijnlijk.
    Op het moment heb ik eigenlijk best wel wat om over te schrijven, maar heb er gewoon geen zin in, dus dan begin ik er ook niet aan. Dat bloggen moet spontaan opkomen, anders word het niks, bij mij dan toch........'
    De laatste maanden met de QV ligt m'n gemiddelde kilometerstand/maand op 1460 km, toch heb ik niet het gevoel te veel te doen, in het weekend heb ik fietsrust, en kan ik meestal wat moeilijker de slaap vatten, te weinig gedaan misschien? Tja ik weet het ook niet, tijdens een normale 5 daagse werkweek komen er 365 km bij op de teller, en een dag overslaan klinkt nog steeds niet aantrekkelijk.........
    Hopelijk kan je de balans weer vinden en proberen die in evenwicht te houden, de fase waarin je jezelf nu bevindt zal al moeilijk genoeg zijn neem ik aan......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Eigenlijk is fietsen altijd wel goed voor me, zolang ik het niet TE veel doe. Als ik 1 of 2 rustdagen in de week neem is dat meestal wel voldoende. Soms neem ik er een paar meer als dat zo uitkomt. Maar met minder dan 1x in de 4 dagen een rustdag dan gaat het niet. Dan merk ik dat ik mezelf teveel belast. En dat ik daarna dus uiteindelijk soms een volle rustweek nodig heb om weer op krachten te komen. Dus als ik dat wil vermijden moet ik goed letten op dat ik voldoende rust neem inderdaad. Met de hormonen is de afgifte denk ik ook meer op dagen dat ik mijn spieren meer belast/doorbloed. En die schommelingen weet ik precies wanneer ze plaatsvinden, dus ik moet gewoon opletten dat ik dan ook zorg dat ik genoeg beweging krijg.

      Bloggen doe je voor je plezier Adri. En daarom mag je ook gewoon een tijdje niet of minder bloggen als je er minder zin hebt! Voor mij brengt het wel enige regelmaat en het is een betere dagbesteding dan sommige andere dingen die ik achter de pc doe (zoals games waar veel te veel tijd in gaat zitten).

      Ik snap helemaal dat het niet aantrekkelijk is om op een andere manier naar je werk te gaan. Ik probeerde dus laatst met de trein naar Arnhem te gaan (omdat ik dan met een auto mee kon terugrijden). En toen reed de trein niet, en kon ik dus niet op tijd in Arnhem komen. Dus moest ik mijn afspraak verzetten of afzeggen. Afhankelijk zijn van anderen is niet zo mijn ding en ik ben zo super blij dat ik zelf geen auto meer heb. Okee, als ik echt doodziek ben (zoals begin dit jaar) dan is het wel praktisch, maar ja, das dan alleen voor een of 2 weken. Daarvoor kon ik niet eens mijn huis uitkomen. En toen ik dat wel weer kon, kon ik ook al heel snel weer met Kanjer op pad.

      De balans begint alweer aardig terug te komen. Een testosteron injectie geeft meestal wel een boost in dat opzicht. Alleen duurt het langer voordat ik dat ervaar als ik minder beweging heb gehad in de week ervoor.

      Bedankt voor je uitgebreide reactie Adri, en ik hoop dat je weer plezier krijgt in het bloggen, dat wens ik je van harte toe,

      Groeten,

      Roef

      Verwijderen