vrijdag 22 juni 2018

Heeft Kanjer concurrentie?

Quest XS 140 te koop


Ongeveer een week geleden las ik een advertentie op velomobiel.nl dat daar een zo goed als nieuwe Quest XS werd verkocht. Wel 2 jaar oud maar met maar 4500 km op de teller en hij had ook nog eens zijn hele leven in een garage doorgebracht. Ik keek naar mijn bankrekening en die zei, okee dat zou misschien wel kunnen. En zo belde ik naar Velomobiel.nl om deze fiets te kunnen gaan proefrijden.

De proefrit


De proefrit werd uiteindelijk gisteren gepland. Na een beetje afstellen en een paar rondjes op het industrieterrein en even een kopje thee drinken koos ik het ruime sop richting de Ketelbrug. Ik had een rondje gepland om te rijden, maar het lag even aan de tijd en hoe snel ik was of ik dan niet weer terug zou fietsen vanaf daar.

Op de heenweg had ik flinke wind tegen en toen ik bij Swifterband per ongeluk het verkeerde fietspad koos en even uit de XS moest om te kunnen keren op het fietspad, merkte ik wel dat deze fiets beter aan de weg kleeft. Met mijn Strada zou ik toch op de een of andere manier banger zijn dat hij dan met een windstoot zou omwaaien als ik er zelf niet in zit. 

Net pech dat de brug open stond


Toen ik bij de Ketelbrug aankwam ging ie net dicht. En aangezien ik ook niet heel snel was tegen de wind in op de heenweg, toch maar weer terug gereden. De afrit ging super snel, ik kwam uiteindelijk met bijna 60 km/h naar beneden. Dat zou met de Strada denk ik niet zo makkelijk lukken. Ook het vasthouden van een snelheid van zo'n 40 km/h ging daarna best goed. Nadat ik met wat bochtjes weer over de rotonde van Swifterband was gereden moest ik weer met wind mee zelf optrekken. En daar merkte ik dat ik rond de 35 km/h met wind mee makkelijk kon rijden. Oke, deze fiets is duidelijk sneller wanneer er wind staat. En wanneer ik sneller rijd dan 30 km/h. Ik merk dat dit wel een beetje een omslagpunt in de Strada is. Na de 30 km/h moet ik veel harder werken voor elke km sneller. Dat is duidelijk anders met de Quest XS. Maar ook met de Strada rijdt ik niet vaak sneller dan 30 km/h. En ik vraag me dus af of dat met de Quest XS wel zo gaat zijn. En is dat het prijsverschil nu waard?


Zo'n bijna nieuwe fiets ziet er gewoon heel strak uit wel. Maar ik word op de een of andere manier toch blijer als ik Kanjer zie

Een goed gesprek met Kanjer


Hier moest ik toch eens een woordje met Kanjer over spreken. En zo reed ik 's avonds nog een rondje bij Reinier langs. Eigenlijk rijd Kanjer best fijn. Wel anders, maar ik heb niet zoiets van hier kan ik echt de komende jaren niet mee vooruit. Toen ik op de terugweg in mijn eigen woonwijk wegens een omleiding via een stoepje en een smal pad moest zigzaggen was het eigenlijk al duidelijk. Ik hou gewoon heel erg van de wendbaarheid van de Strada. En dat is iets wat ik echt mis in de Quest XS. Al is het nog zo'n snelle fiets, ik weet zeker dat ik Kanjer zou gaan missen.

De knoop doorgehakt


Daarom de knoop doorgehakt vandaag en besloten om voorlopig nog met Kanjer te blijven rijden. Wie weet over een aantal jaren als ik zelf wat sneller word een Quest XS carbon of misschien wel gewoon een tweede Kanjer, maar dan van Carbon ;-).  

14 opmerkingen:

  1. Goede beslissing Roef! Een Strada is inderdaad een van de meest veelzijdige (en ondergewaardeerde) velomobielen op de markt. Stabiel, wendbaar en tot 40 km/u bijna net zo snel als een Quest. En een carbon uitvoering is ook nog eens 4 kg lichter.......dat scheelt ook in het optrekken en hellingen op rijden.
    Als ik niet voor de stabiliteit van de QV gegaan was, of er geen QV op de markt zou zijn, dan reed ik ook in een carbon Strada rond, die was ook stabiel genoeg. Wat ik altijd wel in het achterhoofd had was een eventuele klapband tijdens bergaf rijden, dan kan je zomaar op de kant gaan...........Die kans ik met een QV een stuk kleiner.....
    Ik wens jouw en Kanjer nog een aantal mooie jaren en vele kilometers samen toe!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Adri. Ik denk inderdaad dat de Strada de juiste keuze is. Ik heb 3 jaar geleden 3x een proefrit met de XS gemaakt en 1 met de Strada. De Strada kwam toen al overtuigend op 1. Maar na een paar jaar velomobiel rijden en 15 kilogram lichter zijn wilde ik toch nog een poging wagen om te kijken of de Quest XS nu meer voordeel zou opleveren. Gevoelsmatig komt hij nu al een stuk verder, maar ik zal toch eerst nog sneller moeten worden wil ik echt het voordeel van de stroomlijn hebben. Het kantelpunt met de Strada is dus nog niet bereikt, en misschien komt dat ook nooit. De tijd zal het leren.

      Verwijderen
  2. Dag Roef, was wel een hele mooie kleur hoor ;) gelukkig hebben we de laatste jaren meer keus in het soort velomobiel. Want als je er niet prettig in voelt / fietst . is het zonde van het geld. groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha Cees, ik heb door dat jij dat een mooie kleur vindt ;-). Maar voor mij is toch echt Oranje mooier :-D. De XS gaf geen doorslaggevend overwinnings effect. En als ik dan nog steeds blij word van mijn eigen fiets is de keuze inderdaad heel duidelijk en het inderdaad het geld niet waard om te investeren.

      Verwijderen
  3. Ik ben gevallen voor het "zit als gegoten" gevoel van de Quest XS. En dat is nog altijd heerlijk.
    Inderdaad, de bochtensnelheid van een velo met bredere wielbasis ligt hoger. En ook de wendbaarheid.

    Ik heb gewoon de Mango erbij gehouden.
    Altijd een reserve velo. Heb nl eens 4 weken zonder gezeten.
    En dat was een verschrikkelijk gevoel.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat begrijp ik op zich wel, maar ik heb momenteel een goed lopende velomobiel waar ik tevreden over ben ;-). En je raakt ook gewend aan het comfort/wendbaarheid etc. Dat andere zal ongetwijfeld ook wel wennen als ik een Quest XS zou rijden neem ik aan. Beiden hebben voor en nadelen.

      4 weken zonder velomobiel, en je leeft nog, petje af ;-).

      Verwijderen
  4. Het mooiste voorbeeld vind ik voor mezelf nog spitsuur op de fietspaden naar en in Amersfoort waar ik 1 x per jaar heenging voor simulator instructie. Het is daar zo enorm druk met scholieren, en de fietspad bochten zijn allemaal 90graden haaks dat je je met een Quest ( of XS ) als een olietanker in het Suezkanaal voelt. Probeer maar eens te steken als je zo'n haakse fietspadbocht niet haalt met een paar honderd andere fietsers om je heen !

    En daarbij is grappig toen ik nog de Strada had die situatie helemaal niet is voorgekomen, die haalt zulke bochten wel en ook nog zonder echt de baan van de tegenliggers in te gaan.

    Vanaf die vervelende ervaring met de Quest - die dus echt niet geschikt is in die situatie - weet ik dus dat bochten niet kunnen halen je altijd hindert, en de gelegenheden dat je de hogere efficientie van dichte wielkasten ook echt gebruikt - je moet boven de 40 km/u rijden - eigenlijk voro mij weinig voorkomt en de nadelen niet waard is geweest.


    Gelukkig woon of werk ik niet in zo'n drukke ( het fietspad dan ) stad en mag mijn Quest de fietspad SUV uithangen en zwalkend over de breedte van alle fietspad banen de bochten doorgaan. Die fietspaden zijn toch nagenoeg leeg :-))

    Ik beschouw een Quest als ontworpen voor polders zonder windbeschutting, dus landwegen. Dat is ook waar ik heb gemerkt dat ie het beste zijn ding doet, ik kwam eerder aan lelystad-Amersfoort dan de collega's die de trein namen....daartussen alleen maar polders en landwegen. Maar de laatste kilometers over die stadsfietspaden....dat kostte naar verhouding veel tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb op de langere afstanden waarschijnlijk wel voordeel van de Quest XS carbon inderdaad. Maar denk dat ik het meest baat zou hebben bij een lichtere/stijvere fiets ipv een andere. Daarom beter doorsparen tot ik het verschil tussen een nieuwe lichtere versie van Kanjer kan bijleggen.

      Verwijderen
    2. Lichter kun je Kanjer niet maken, maar stijver wel !

      Als je dat graag genoeg wilt is het niet erg moeilijk spanten te maken op plaatsen die erg torderen en daarmee trapenergie opeten. Kwestie van een 2 cm brede en hoge strook materiaal als een spant in je Strada plakken en daarover heen glasweefsel of carbon lamineren.

      Mijn Quest was een van de eersten die zo'n spant - of ribbel - kreeg achter het stoeltje. Ziet er precies zo uit alsof je het zelf achteraf zou doen, dus als je het zelf doet is het net alsof de Strada zo geleverd is :-))

      Ik heb zelf mijn oude Quest ook nog en ben al lang van plan meer spanten te maken. Ga ik ook een keertje echt doen want een paar kg lichter fietsje gaat denk ik niet veel uitmaken als je zelf 105 kg weegt, maar niet meer verkwanselen van trapenergie aan torderen zou kunnen helpen :-)))

      Verwijderen
    3. Die zit er bij mijn fiets al in. Ik heb ook al een carbon onderkant. Dus alleen de top is nog van glasvezel. En de achterbrug is van aluminium. Die zouden dan nog voor war extra stijfheid kunnen zorgen misschien . Maar ik ga eerst gewoon nog maar even zo doorrijden . Volgens Allert was er nog gewichts winst te behalen met andere wielen omdat ik een lichte rijder ben .

      Verwijderen
  5. Hi Roef, ik denk uiteindelijk een goede beslissing. Beter een weloverwogen nee dan een impulsief ja daar krijg je vaak spijt van. De bandenkeuze is ook erg belangrijk in het ervaren van comfort en gevoel voor het weg contact. De een zweert bij ballonbanden en de ander ligt er bij de eerst bocht al mee op zijn kant en over smaak valt niet te twisten goed dat je het geprobeert hebt!! Gr.Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Overigens heb ik zelf ooit zonder proefrit een nieuwe carbon Q aangeschaft en ben er nooit gelukkig mee geworden; de oude door een aanrijding flink gehavende glas Q reed veel fijner en gemakkelijker 40km/uur dan de nieuwe. Vanaf de eerste kilometers is het nooit mijn fiets geweest, wat we er ook aan veranderd hebben, vering, hoogte, wielstanden banden etc.etc de volgende eigenaar is er wel gelukkig mee geworden zo zie je maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de proefrit voor Kanjer in een carbon fiets gemaakt volgens mij. Maar dat was wel liefde op de eerste rit. Bij de Quest XS blijf ik twijfelen .ik zou ze eigenlijk beide in de garage moeten hebben en dan kijken welke ik dan het snelste pak uiteindelijk . Maar daar heb ik helaas niet het geld voor. ;-)

      Verwijderen
    2. Trouwens wel goede tip, om te gaan test rijden op het moment dat ik een nieuwe ga aanschaffen !

      Verwijderen