De heenweg
Ik had afgesproken dat ik binnenkort eens naar Eindhoven zou fietsen om Raymond te bezoeken. En dat stond vandaag gepland. Vanochtend lag er sneeuw en ik was al bang dat ik met de trein zou moeten. Maar ik kreeg bericht dat de fietspaden goed gestrooid waren en dat het in Eindhoven niet meer gesneeuwd had dan in Nijmegen.
|
Uitzicht vanaf mijn balkon vanochtend |
Dus ik besloot om te gaan
fietsen. De heenweg zou ik dan in ieder geval de strooiroute pakken en op de terugweg zou ik wel zien. Onderweg merkte ik dat er niet echt veel tempo in zat vandaag. Ik dacht, dat zal wel aan de kou liggen. En toen ik uiteindelijk in Eindhoven aankwam had ik een gemiddelde van zo'n 20 km/h. De sneeuw was inmiddels verdwenen, maar dat kwam niet door de zon want die heb ik de hele dag niet gezien.
|
Het fietspad kan ermee door al is het nog wel glibberig op sommige stukken |
|
Steeds minder sneeuw |
|
Eindhoven gehaald, al moest ik hier nog wel 10 km fietsen |
De terugweg
Na een uitgebreide lunch met Raymond en nog even gezellig napraten ging ik weer op pad. Aangezien er weinig sneeuw meer lag dacht ik dat omdat het nog licht was ik wel het eerste deel wat vakjes kon gaan vullen. Ik had daar ook een route voor klaargezet. Die ongeveer 10 km langer was dan de strooiroute. Het eerste deel ging vlot en tot aan Uden had ik al snel een aantal vakjes gevuld.
|
Beetje mistig maar de sneeuw is weg |
Net na Uden op een godverlaten landweg waar het pikke donker was ging ik steeds zwaarder rijden. Ik hoopte dat ik het fout had en dat dit een klein heuveltje was. Maar helaas het was een lekke band. En dan ook net de verkeerde waar ik geen reserve buitenband van bij me heb. Dus alles uit Kanjer en op zn kant. Binnenband eruit. Kijken waar ie lekt. In de buitenband geen spoor te vinden. Lastig met ijskoude handen in het pikke donker.
|
Daar ligt ie dan |
Dus toch maar de ANWB gebeld. Die zouden er binnen 45 minuten zijn. Uiteindelijk ben ik maar even in Kanjer gaan zitten om niet al te veel af te koelen. De ANWB had gelukkig heel goede verlichting en een compressor, dus de band werd droog geblazen. En jawel, er zat een stuk glas in. Hij zou ook gelijk de binnenband wel even plakken. Nou, dat ging dus niet, vanwege de kou en er zaten meerdere gaten in. Dus dan de reserve buitenband er maar op.
|
Stukje glas gevonden |
|
Kijk dat helpt wel een beetje |
|
Mijn Camera ziet meer dasn dat ik zie! |
Ik had al mijn twijfels of die niet zou lekken. Op de terugweg maar de safety route gepakt. Langs de grote weg met verlichting. En toen ik uiteindelijk terug in Nijmegen was bleek mijn achterband alweer zacht. Ondanks de lekke banden op de terugweg heb ik toch sneller gefietst.
|
Weer in Dukenburg! |
Hoi Roef, leuk om je verslag te lezen. Ik moet zeggen dat al die verslagen van fietstochten in de winter mijn interesse voor velomobielen toch wel heeft gewekt. Binnen afzienbare tijd moet ik toch maar eens een proefrit gaan maken in Dronten.
BeantwoordenVerwijderenDank je! Pas op hoor, dat is een zeer besmettelijk virus ;-).
VerwijderenAbsoluut besmettelijk... Lekke achterbanden lijken dat trouwens ook te zijn ;)
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij heb ik in 6,5 jaar tijd (65000 km) 3 keer een lekke achterband gehad ,,
BeantwoordenVerwijderenBij mij hetzelfde , achter zelden of nooit lek. Wel op tijd vervang ik de band achter. mijn almotion of (of in de winter de black panter) bij 15000 km. Een klapband achter geeft meer kans op uitbreken vandaar dan maar wat minder kilometers er op rijden.
BeantwoordenVerwijderenDag Roef. Al jaren ligt er achterin een opvouwbare Schwalbe Furious Fred met noppen om mee thuis te komen. Al twee winters geen lekke achterband gehad want daar zit een Michelin Protek bb in. Groeten Kees
BeantwoordenVerwijderenDie Furious Fred durf ik niet meer te gebruiken, heb er ooit een klapband mee gehad. Loopvlak is extreem dun met weinig lekpreventie, daarom is het wel een snelle band. Mijn fiets was in één klap onbestuurbaar, klein wondertje dat ik niet omgegaan ben of de dijk afgeleden.
VerwijderenIk ben ook van plan een reserve achterband mee te nemen voortaan ;-).
VerwijderenRoef, bij ligt er ook altijd een vouwband achterin. Oude band eraf, vouwband + nieuwe binnenband erom en doorrijden maar weer. Thuis plakken en de andere buitenband er weer omheen. Maar het blijft vervelend om met dit weer lek te rijden.
BeantwoordenVerwijderenAchterin de DF liggen een buiten- + binnenband voor het achterwiel en een buiten- + binnenband voor de voorwielen. Tijdens mijn woon-werk-verkeer ligt er ook nog (schrik niet) een voorwiel + buba + biba achterin de DF.
BeantwoordenVerwijderenTotnutoe 2x nodig gehad. Lekke band? - wiel uit de fiets - wiel van de fiets - andere wiel weer aan de fiets - wiel met lekke band achterin de fiets. Kost ongeveer 2 minuten. Ik ga echt niet lopen klungelen in het donker als ik op tijd op mijn werk moet zijn.
Dat voorwiel van jou is dan ook veel kleiner. En bij mij gaat een voorband er ook veel makkelijker op en af. Ik heb eigenlijk nooit zoveel tijdsdruk maar een reserve achter buitenband die opvouwbaar is, is besteld.
Verwijderen