zondag 17 februari 2019

Februari rit met de NIJL plus

Vrijdag


Vandaag zouden er al een paar fietsers komen overnachten omdat het voor hen al een hele trip naar hier was om op tijd te zijn. Rond kwart voor 6 kwam Marco aan, die was van zijn werk uit Hoogvliet komen fietsen. Een half uurtje later arriveerde Erik ook. Ed was 's middags al hierheen gekomen om te helpen met de organisatie. En zo waren we compleet voor het avondeten. Ik had 's ochtends een pan linzensoep gemaakt en dat viel in de smaak. Tegen half 9 kwam ook Raymond aangefietst vanuit Eindhoven. En na nog een paar uurtjes gezelligheid was het tijd om te gaan slapen.

De pan met linzensoep in de maak
Erik is net voor het echt donker wordt binnen

Zaterdag


Vandaag was het ontbijt om half 9 gepland, maar de ontbijters waren al eerder wakker, dus de broodjes konden er al wat eerder in. En zo had ik ook nog even tijd om na het ontbijt de afwas te doen voordat de invasie van fietsers begon. Peter was de eerste die zich een paar minuten na 9 meldde. Een racefietser die ik heb ontmoet bij de 600 van Boekelo. We zijn ons beiden aan het voorbereiden op Parijs Brest Parijs dit jaar. En toen ik hem vroeg of hij deze rit mee wilde fietsen, was het meteen een enthousiaste ja. Hierna kwamen er al snel meer fietsers binnen druppelen en een paar minuten voor 10 waren we compleet. Nadat iedereen de taart en koffie/thee op had konden we weer buiten gaan verzamelen om te vertrekken. Ik had geleerd van de vorige keer dat ik als organisator niet kan wachten tot iedereen naar buiten is en dat dus aan iemand anders moet overlaten. Dus ik had aan een andere fietser gevraagd om af te sluiten. En Ed zou de garage afsluiten. Zo waren we allemaal ongeveer  tegelijk klaar om te starten. Peter maakte bij de start nog een paar foto's van de hele groep. En ik en Wilco hebben dat ook nog eens gedaan. Dus er zijn vast een paar leuke groepsfoto's bij.

Startfoto gemaakt door Peter


We waren overigens met 14 deelnemers:

Strada: Roef, Wilco, Jaap, Johannes, Koen
Quattrovelo: Marco, Kjeld
Quattrovelo +: Johan
Mango +: Erik
DFXL: Reinier
Quest: Rob
Quest XS: Ed
Hurricane: Raymond
Specialized Roubaix 🚴: Peter

Aangezien de opkomst toch steeds groter wordt is het misschien handig om in de toekomst naar een nieuwe startlokatie te gaan zoeken. Ik heb best een redelijke woonkamer, maar ik vond 14 toch wel een beetje het maximale wat nog leuk was in die ruimte. 

De eerste toertocht met de NIJL 


Iets meer dan een kwartier later dan gepland vertrokken we met de hele stoet. Een mooi gezicht zo'n hele sliert velomobielen in de spiegels, alleen was ik Raymond al snel kwijt vanuit mijn spiegels nadat we de dijk op reden. En omdat ik wat rustiger reed haalden een hoop mij al in. Nou ja, dat hou je toch niet tegen, een stukje verderop waren ze gestopt en zo ontstond onze eerste stop. Toen iedereen weer in of op de fiets zat reed ik samen met Raymond voorop naar de volgende dijk. Tof dat hij helemaal op zijn Hurricane vanaf Eindhoven kwam fietsen.

De eerste stop

Raymond op de hurricane


Het laatste stukje naar de lunch hadden we wat tegenwind, maar dat mocht de pret niet drukken.

Peter maakte deze video van ons:



Lekker lunchen in Megen


In Megen aangekomen konden we onaangekondigd zo terecht bij Restaurant op de Poort. Helaas was het terras net te klein, maar binnen konden we allemaal zitten. 

Het was een gezellige boel. En ook fijn om iedereen weer te spreken, dat gaat tijdens het rijden niet altijd even goed. Ik zat aan een tafel met Koen, Wilco, Jaap, Johan en Rob. Fijn Koen dat je er weer bij kan zijn. Wilco had wat afleiding nodig. Heel fijn dat hij het bij ons een veilige plek vindt om dat te vinden. Bij Jaap was ik afgelopen woensdag nog wezen eten, ook erg leuk dat hij erbij was weer! Johan had ik ook al een tijdje niet gezien, die was ook niet bij de oliebollentocht geweest. En Rob was een nieuw gezicht voor mij. Hij had het erg naar zijn zin. Ook altijd leuk als er weer nieuwe mensen bij komen.


Een gezellig kleinschalig restaurantje

Sprinten op de terugweg


Na de pauze was er een kleine splitsing van mensen die huiswaarts gingen, maar het grootste deel reed gewoon mee naar Nijmegen.

We gingen ook nog met een pontje
Kijk, Kanjer is net gepoetst en The Green Thing....



Ik had aan het eind nog een stukje gepland waar we allemaal eigen tempo mochten rijden. Ik reed op dat moment zelf voorop en het eerste deel was brug op, Kjeld reed precies achter mij. Geen idee of je daar nou nog voordeel aan hebt op die snelheid? We reden het viaduct dezelfde snelheid en eraf ook. Ik reed zo'n 48 km/h denk ik op zijn snelst. Iets voor het eind minderde ik vaart om nog even uit te kunnen rijden voordat we moesten stoppen en toen kwamen Kjeld, Johan en Reinier mij nog voorbij. Toen Peter ook bij het verzamelpunt kwam zei hij dat hij dit echt niet kon bijhouden als we zo snel reden. Maar hij had het duidelijk wel even geprobeerd. 

Afhaken is begonnen


Het laatste stukje hadden we een paar stoplichten die we hadden kunnen vermijden. Maar ik had die andere route niet voorgereden en koos voor veilig de voorgereden route te rijden. Uiteindelijk waren we blijkbaar Reinier en Johannes verloren hierdoor en die kwamen iets later aan bij het eindpunt, waar overigens alleen Ed en ik nog over waren omdat de rest van de groep afgeslagen was om langs het kanaal terug naar huis te rijden.

Wilco was de eerste afhaker vanaf de sprint. Maar hij moest nog helemaal naar Utrecht

Doe mij nog maar een rondje


Ondertussen had Erwin mij gebeld of hij ons nog tegemoet kon rijden, maar aangezien we al thuis waren en het nog zo mooi weer is, spraken we af dat hij bij ons even kwam thee drinken en daarna nog een rondje samen fietsen. Dus na een korte pauze vertrokken we weer voor een tweede rondje met zn drieen.  Het was echt heerlijk weer en heb met Erwin nog een paar sprintjes getrokken. Ed had te veel last van zijn nieuwe fietsschoenen die nog niet helemaal lekker zitten. Dus we hebben het grootste deel van de tocht heerlijk liggen toeren. Uiteindelijk kwamen we terug met 107 km op de teller. En toen was ik wel blij dat er nog soep klaar stond. Want ik had niet veel zin meer om nog te koken. Na een relax avondje, lekker op tijd gaan slapen, zodat ik vanochtend kon gaan bloggen. 


Nog een heel mooi rondje met Ed en Erwin
Ook nog wat mooie plaatjes geschoten
Met Erwin kom ik toch altijd weer op paadjes in de buurt waar ik nog nooit ben geweest

Toch weer zo mooi he

4 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal na een heel leuke dag. Volgende keer graag meer bergen in de route dan kan ik jullie mijn achterwiel laten zien:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je van klimmen houdt Peter, dan heb ik nog een mooie toertocht on de aanbieding. Ik ben waarschijnlijk weer een van de voorrijders, wel op de racefiets 😎
      https://www.pedaleurs.nl/?page_id=93

      Verwijderen
    2. Dank voor je tip. Die heuveltjes ken ik uiteraard allemaal:) Mijn programma tot aan Parijs-Brets-Parijs zit al aardig vol maar wie weet......

      Verwijderen
  2. We kunnen uiteraard eens een route met wat meer glooiing pakken. Echte steile hellingen denk ik niet dat de meeste ligfietsers op af komen, maar een mooi landschap met wat hoogteverschil is op zich ook best eens leuk.

    BeantwoordenVerwijderen