maandag 31 oktober 2016

Retourtje Dronten met onverwacht gezelschap op de terugweg

De Planning


De vorige keer toen ik naar Dronten ging was ik bij revitaliseringspunt Dieren langs geweest. Maar dit keer zou Paul niet thuis zijn. Dus de planning was om na een beurtje voor Kanjer weer zo snel mogelijk naar huis te rijden. Zodat ik nog voor het avondeten thuis zou zijn.
Ik had afgelopen zaterdag al gezien dat de brug bij Ewijk gesloten voor fietsers is deze week. Dus ik besloot dat ik dan maar via de Oversteek de Waal over zou gaan. Dus netjes een heen en terugroute gemaakt met de routeplanner van de fietsersbond. En vanochtend nog even mijn Perfect Moirees onder de Strada gelegd. Want die kan je makkelijker opvouwen. De planning was om 6.00 uur te vertrekken en dit lukte stipt. 




De heenreis


Het eerste stuk zat ik gewoon te genieten in de fiets. Om jullie mee te laten genieten heb ik een paar foto's gemaakt.










In Arnhem en naar Hoenderlo zaten wat rottige klimmetjes. En ik dacht nog, had ik nou maar de vlakkere route gepakt. Maar goed, ik had alleen deze heuvelachtige route in de GPS staan. En eenmaal op de veluwe kan je er moeilijk nog omheen. Al zat ik er wel hard over te denken om gewoon een andere route te gaan pakken op de terugweg. Kanjer was ook niet heel erg hard vooruit te branden. En de eerste 51 km gingen in 2 uur en 45 minuten wat ook al niet bemoedigend was. Gelukkig werd het daarna een stuk makkelijker om lekker door te rijden zodat de 2e helft een stuk vlotter ging. Ik moest nog wel even wachten voor de brug. Maar was rond kwart over 11 bij velomobiel.nl.




Onderhoud


Uiteraard ga ik niet zomaar naar Dronten. Dan moet er wel wat aan de hand zijn. En in dit geval had ik een kraak in de fiets bij het trappen. Dit bleek een gebroken trapasbeugeltje te zijn (waar ik dus al minimaal een week mee rondfiets). 



Ook had ik een piepje in de fiets. En dit bleek van de loszittende koplampen te komen. Vanwege het blogbericht van Reinier had ik al even zitten denken om te kijken voor lichter lopende banden. Ik besloot uiteindelijk om toch voor de Shredda's te gaan, omdat ik denk dat ze iets lekbestendiger zijn en iets langer meegaan dan de F-lites. En ik ben toch wel een regelmatig offroad rijder, al is dat zeker niet mijn favoriete hobby. En als achterband koos ik voor een Almotion. Die door de meesten als een fijne lichtlopende band wordt ervaren. 

 
 


Verder wilde ik eigenlijk graag mijn freewheel op voorhand vervangen. En eventueel ook mijn ketting en cassette. Maar dit was blijkbaar toch niet nodig. Op de terugweg heb ik ook geen doortrap ervaring meer gehad. Dus misschien lag het dan toch aan de banden? Ook werden de remmen nog even bijgesteld. En bij de proefrit aan het eind vond Eva mijn fiets stil. Ik deed ook nog even boodschappen voor Ed. En uiteindelijk had ik een redelijk volle fiets op de terugweg met 4 buitenbanden, 2 spiegelsteuntjes en een reserve trapasbeugeltje. 

Met de paplepel ingegoten...


Gezelschap


Er was nog iemand bij velomobiel.nl met een Quest, en hij moest toevallig ook naar Nijmegen. Dus ik stelde voor om dan samen terug te rijden. Via mij super mooie heuvelroute. Dus zo gezegd zo gedaan. Ik moest nog even wachten tot mijn velomobiel klaar was terwijl hij nog even brandstof ging inslaan bij de AH. 

Eva rijdt een proefrondje met de fiets van Carsten

De terugrit


Om 14.00 uur was dan mijn velomobiel klaar en konden we gaan rijden. Ik merkte meteen dat deze banden stukken lichter lopen! Wat een verschil, ik zat gewoon zomaar op de 30 km/h. Een snelheid waar ik normaal gesproken veel meer mijn best voor moet doen. Uiteraard hielp het ook psychisch mee dat mijn trapas niet meer kraakte. Aangezien ik samen reed met Carsten was het ook wel heel fijn dat ik wat sneller kon fietsen dan normaal. De route was op de terugweg veel aangenamer. De klimmetjes gingen ook makkelijker en ik de afdalingen waren helemaal een feestje. 











Omdat we ondanks dat we redelijk snel reden nog best laat in Nijmegen zouden aankomen. Heb ik Ed gebeld. En hij wilde wel koken voor ons. En zo in Nijmegen de leuke rit afgesloten door met zn drieen bij Ed te eten.

Filmpje


Ik maakte ook nog een flimpje op de heenweg. Goed te horen hoe rumoerig Kanjer daar nog is.


14 opmerkingen:

  1. Die trapasbeugels blijven toch wel vaak stuk gaan, je bent niet de eerste. Afkloppen, het is mij nog nooit overkomen.
    Kreeg je geen lamme arm van het filmen? Wel lef om dat in een afdaling te doen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en het maakt niet uit hoeveel kracht je hebt. Eva zei dat zelfs een meisje van 13 het was gelukt om er een te breken. Was gewoon een slechte lichting ofzo. Ik had het filmpje voor Ed gemaakt omdat hij had gezegd dat hij dat stuk afgelopen zaterdag zo mooi vond. En het ziet er sneller uit dan het is ;-).

      Verwijderen
  2. Het lijkt wel alsof je op de kermis in de achtbaan zit als je die geluiden zo hoort!

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vind dat paadje ook echt achtbaan effect hebben. Op de terugweg nog meer zelfs.

      Verwijderen
  3. Mooie route, maar voor mij naar Dronten een beetje uit de richting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als we langs revitaliseringspunt Dieren waren gereden, was de route natuurlijk wel anders geweest ;-).

      Verwijderen
  4. Een goede bandenkeuze! De Almotion is echt fantastisch, loopt super licht met Greenguard bescherming en gaat volgens mij wel 40.000 km mee. De Shredda's gaan bij mij 8000 km mee en rollen ook erg goed. Helaas zonder lekbescherming, maar afgezien van mijn tweede set (die niet in orde was volgens mij), toch ook niet zo vaak lek. Maar ik vervang liever wat vaker een lekke band dan voortdurend met zware banden te moeten fietsen. En niet onbelangrijk, lekbestendige banden hebben (meestal) veel minder comfort. Helaas worden de Shredda's niet meer geproduceerd, jammer. En als je een keer een klinkerroute hebt of zeer ruw asfalt, kun je gerust de Shredda's op 4 bar en de Almotion op 3 bar rijden. Je levert dan nauwelijks in op snelheid, maar krijgt er veel comfort voor terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk filmpje, mooie omgeving om in te rijden ! Maar wat is dat electronische pingeltje steeds op de achtergrond ? Doet mij denken aan een altimeter die ze gebruiken bij parapente,lijkt mij wat overdreven met deze 'hoogte meters'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is mijn gps die zegt dat er een bocht in de route zit.

      Verwijderen
  6. Hoi Roef,

    Mooi verslag! Die trapasbeugels, je zou er grijs haar van krijgen! Ik heb er al 3 versleten geloof ik, de laatste keer dat we in Nederland waren heb 2 stalen exemplaren meegenomen van Velomobiel, paar gram zwaarder, maar gaan niet stuk!
    Dat fietspad is mooi gelegen, maar waarom betonplaten? Asfalt zou daar veel lekkerder fietsen........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb nu ook een reserve meegenomen. En ik heb die betonplaten er niet neergelegd. Maar ik vind het wel een enorm mooie omgeving om te fietsen daar.

      Verwijderen
  7. Hoi Roef,
    Nog eens. Bedankt voor de fijne tocht.
    Je bent nu verantwoordelijk dat ik de heele maand van November geen enkele keer mijn Quest met cap ben gerijden.
    Topless is leuk :)
    Groetjes uit Belgie,
    Carsten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carsten,

      Tof om te horen, ik vond het ook heel gezellig.
      Ja, cabrio rijden is heerlijk, ik weet er alles van. En het grootste deel van de tijd heb je die kap niet echt nodig wegens weersomstandigheden. Je gaat er hooguit iets sneller mee, maar de fun van het open rijden is toch heerlijk.

      Groetjes,

      Roef

      Verwijderen