zondag 5 november 2017

Een nieuwe trainer

Maandag 30 oktober 2017


Nieuwe Trainer/Coach


Ik had Kees van Malssen al een tijdje willen vragen als trainer/coach bij het fietsen. Maar toen ik net met hormonen begon wilde ik sowieso gewoon even kijken hoe het zich ging ontwikkelen zonder dat ik iets moest. Dus zodoende had ik daar nog een tijd mee gewacht. Maar nu kwamen op Strava een aantal reacties op een ochtendloop van Kees. Waarbij ik uiteindelijk werd uitgenodigd om per mail wat trainingstips te krijgen van hem. Daarom meteen maar een mail gestuurd met een en ander aan informatie over wat mijn doel momenteel is. En hoe ik daar naartoe werk. Waarop ik een uitgebreide mail terug kreeg van Kees. Met onder anderen mijn eerste training.

De eerste training


Dat betekende omdat het goed weer was maandag, dat ik de eerste training op F Lites zou doen.  Daarna zou ik wel kijken hoe het weer deze week bleef of de F Lites alle ritten mee mochten of dat ik toch de greenguards er weer op zou leggen. De eerste opdracht voor deze rit was om 20 minuten warm te rijden en daarna 5 minuten voluit te rijden. De gemiddelde snelheid op die 5 minuten voluit zou dan 1 van mijn richtlijnen zijn. Daarna weer een stukje van 20 minuten rustig rijden. En dan 20 minuten zo hard mogelijk rijden, maar wel gelijkmatig dan. Dus een hoog tempo wat ik net 20 minuten zou kunnen volhouden. Dat zou dan de andere richtlijn zijn voor mijn vervolg training.

De uitvoering


De eerste 5 minuten test reed ik gemiddeld (op de dijk met windkracht 3 tegen) 34 km/h gemiddeld. Ik merkte wel dat het wat moeizaam ging en dat ik te vroeg echt op mijn max reed wat ik dus niet lang genoeg vol kon houden. Dus dat kan beter volgende keer.

De tweede test van 20 minuten ging een stuk beter, al kon ik ook daar misschien wel iets meer uithalen. Ik reed met wind mee gemiddeld meer dan 33 km/h. Ik was er zelf verbaasd over. Kees had gezegd dat ik een stuk van 10 km moest pakken hiervoor. En dat was dus net te weinig, gelukkig had ik een dijk gekozen die nog wat verder doorloopt.

Nabespreking


Na nabespreking met Kees vindt hij wel dat deze 2 snelheden erg dicht op elkaar liggen. Dus bij de maximale prestatie valt nog wel wat winst te behalen. Omdat wind mee en wind tegen een rol speelt mag ik aanhouden als snelheden 32 en 36 km/h om op te trainen deze week.


Doel


Er zullen dus nog vele trainingen volgen en ik zal hier af en toe ook wel over bloggen. Het doel van mijn trainingen is om zo fit mogelijk te worden en blijven voor mijn toekomstige operatie(s). Voorlopig staat er voor mij maar 1 operatie op de agenda en dat is mijn borstoperatie. Ik heb helaas nog geen idee wanneer die zal plaatsvinden. Het genderteam zal hier eerst goedkeuring voor moeten geven (uiterlijk maart 2017), waarna ik op de wachtlijst kom bij de arts waar ik geopereerd wil worden. Hoe lang die wachtlijst is op dat moment is nog onduidelijk. 

7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je, ja ik doe inderdaad beter mijn best. Meestal rij ik dus op een laag pitje. Ik kan dus veel harder en dat ook redelijk goed volhouden een tijd. Maar daar moet ik wel wat meer moeite voor doen 😉.

      Verwijderen
  2. Ha Roef, goed bezig! Ik had je een tijdje niet gesproken, gisteren merkte ik dat je stem inmiddels al een stuk lager is geworden.

    Zodra je switcht naar de Greenguards moet je de doelen misschien wel wat terugschroeven... maar een beetje vent trekt zich daar niets van aan en trapt gewoon wat harder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Marc, bedankt. Inderdaad is mijn stem aan het zakken, leuk dat je dat opmerkt.

      Mijn doelen beginnen elke week opnieuw met deze training. En harder trappen gaat hem niet worden. Maximaal is maximaal he ;-). Anders heb ik de vorige test niet genoeg mijn best gedaan om tot het uiterste te gaan :-).

      Verwijderen
  3. De ene "maximaal" is de andere niet. Als ik maximaal sprint, kom ik tot nagenoeg dezelfde snelheid als wanneer ik het tempo langzaam opvoer. Sprinten put je snel uit. Een velomobiel is te zwaar om snel te accelereren en dan ben je moe voordat je op topsnelheid ligt. Als je het rustiger opbouwt, maar wel constant druk op de pedalen uitoefent, kom je tot vrijwel dezelfde topsnelheid. De truuk is om vooral niet te verzuren, dan kun je er eventueel nog een sprintje uitpersen.
    Hardrijden is niet zo moeilijk, als je maar de tijd hebt om op snelheid te komen. Helaas lukt dat vaak niet door kruispunten, rotondes, bochten of verkeer.
    Maar goed bezig Roef!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is wel een vliegende start hoor. Niet vanuit stilstand. Geld voor beide. Dus ik rij aan het begin 20 km/h, wat ik normaal altijd doe zeg maar ;-). Als ik rustig aan op snelheid kom dan duurt die 5 minuten misschien wel te kort. Maar maximaal kan ik ook niet 5 minuten volhouden, dat is ook niet de bedoeling. Het gaat er meer om dat ik dus de maximaal haal tot het eind. Dus de eerste 2 minuten moet ik misschien maar op 80% rijden en daarna rustig opvoeren tot ik de laatste 1,5 minuut op 100% rijd.En inderdaad moest ik hiervoor een weg uitzoeken waar ik ongehinderd 4 km kon rijden. Dat zijn in deze omgeving voornamelijk dijken denk ik. Als jij nog een goede plek weet voor deze test hoor ik het graag.
      Ik doe mijn best :-D. Maar heb geen illusies dat ik jou ooit te snel af ben hahaha!

      Verwijderen
  4. Zei Kees nog iets over je veganistische dieet?

    BeantwoordenVerwijderen