dinsdag 28 augustus 2018

Trainingen, onderhoud en Fietsvierdaagse

Minder sociaal, beter getraint


De afgelopen weken een hoop getraind en ik moet zeggen dat het allemaal best goed uitpakt. Ik voel me fit en kan een goed ritme vinden tussen rust en inspanning. Wel betekent dit dat ik soms keuzes moet maken die wat minder sociaal zijn. Normaal gezien wil ik namelijk toch graag overal bij zijn als het om sociale dingen gaat. Maar aangezien ik nog herstellende ben en ik ook graag wil trainen gaat dat gewoon (nog) niet. Ik weet uit ervaring ook dat een voorbereiding + randonneursseizoen lastig samen gaat met alle andere dingen. Hierdoor heb ik toentertijd met de 1400 zelfs mijn transitie een paar maanden uitgesteld. Daar heb ik overigens geen spijt van gekregen. Ik ben heel blij dat ik de DCT wel gereden heb en daarna tijd heb genomen voor mijn transitie. 


Of socialer en minder goed getraint


Tijd voor mijn transitie betekende ook 2 jaar niet randonneren. Nou ja, geen echte lange afstanden dan. 200 en 300 km gaat altijd wel als ik een beetje train. En dat is ook een fijn nivo om te behouden mocht ik eens wat verder weg ergens heen moeten, kan ik dat mooi op de fiets blijven doen. Maar dan wel met een "sociale activiteit" tussendoor. 

Keuzes


Ik kies dus nu voor 6 weken training voor een 600 km uit te kunnen rijden. En wat ik daartussen nog sociaal kan doen zonder mijn training te verstoren dat doe ik. Maar mijn trainingen hebben wel voorrang hierop. Dus als ik moet trainen of rusten zodat ik daardoor iets niet sociaal kan doen, dan is dat zo. Gelukkig ben ik heel goed in dit soort dingen organiseren en kan ik nog een hele hoop wel doen. Ik zeg wel alvast sorry tegen de mensen die zich nu gepasseerd gaan voelen omdat ik niet voor hun kies in deze periode en soms wel voor andere sociale dingen. Dit is dus niet omdat ik dat niet wil, maar omdat die andere dingen dus wel in te passen vielen met mijn schema en dat andere helaas niet.


300 km training ging goed!


Na de 200 12 augustus die behoorlijk veel impact had, viel de 300 km mij reuze mee. Het is gewoon ongeveer  elke 4 uur een 100tje aftellen. En zo had ik na 12:45 minuten (inclusief pauzes) 300 km gefietst. Met de hoogtemeters van de 600 erbij gerekend en dat het dan al een paar uurtjes donker is zal ik er waarschijnlijk wel een uurtje of misschien 2 langer over doen. Maar ik verwacht wel voor 12 uur 's nachts in Fritzlar te zijn (311 km). 

Nijmeegse Fiets4daagse  2018


Nou heb ik voor de fietsvierdaagse alle fietsroutes voorgereden en de gpx tracks gemaakt en daardoor mocht ik gratis meedoen. Maar aangezien ik aan een trainingsschema gebonden ben heb ik besloten om dan de eerste en laatste dag mee te doen. Daardoor had ik de vrijdag een rustdag en kon ik zaterdag naar Dronten op en neer voor nog een brood nodige onderhoudsbeurt. 

Fiets4daagse dag 1


De eerste dag begint altijd 's middags en toen ik weg wilde rijden bij mijn woning zag ik een heel nest van fietsers vanuit de tegenoverliggende flat vertrekken in mooi grijze pakjes. Ze riepen naar mij, "ook fietsvierdaagse"? En ik antwoordde ja. Ik was uiteraard net wat eerder bij de start en na mijn spullen opgehaald te hebben moest ik nog wachten tot mijn medefietsers er waren. In de tussentijd gelijk kennis gemaakt met mijn buren. En een mooie startfoto gemaakt van ze.

Kim en John

De hele familie

Rond kwart over 3 waren ook Naomi en Raymond aanwezig, de rest van de fietsers die ik kende waren inmiddels allemaal vertrokken. Naomi fietste vandaag op mijn trike. En daarvan stond blijkbaar de neuspijp wat scheef. Dus die door Raymond even recht laten zetten bij de reparatie wagen. En om half 4 reden we. Het was redelijk rustig op de route omdat we iets later waren vertrokken. Wel een wegopbreking na een paar 100 meter al, maar we konden gelukkig over de stoep de weg bereiken waar we weer op de route kwamen.

Raymond bij de start
Op de dijk chillen
Staat je goed die trike Naomi



Eenmaal op de dijk konden we heerlijk chillen. Raymond wilde graag waar voor z'n geld dus bij de eerste superstop het kerkje van Persingen bekeken.

Kerkje met Kunstinhoud
Naomi en Raymond voor het kerkje



De 2e superstop was superdruk, dus die hebben we maar overgeslagen. Hierna was het een flink stuk rijden. Wel heel mooi landschap enzo.

Nog een echte fietsvierdaagse foto van Raymond ;-)

Nog een korte pauze tussendoor in Kranenburg, even een fotootje van Naomi gemaakt die langs fietste


En bij de 3e superstop hebben we met zn drieen op het terras gezeten. Om nog redelijk op tijd binnen te komen (voor het donker) zijn we daarna niet meer gestopt bij superstops. Het laatste deel zat heel wat klimwerk in maar ook mooie afdalingen. Ik haalde zelfs 63 km/h op de langste afdaling!

Foto bij het Afrikamuseum

Rond 20.00 uur waren we binnen en na nog even bij de finish te hebben gezeten zijn we met z'n drieen naar mijn huis gegaan. 

Toen Raymond en ik 's avonds wat gingen halen om te eten kwamen mijn buren net terug. Ze waren om half 9 gefinished en hadden ook een mooie fietsdag achter de rug.

binnen parkeren omdat het buiten wat spetterd bij de pizzatent

Uiteindelijk gingen Raymond en Naomi pas rond half 12 bij mij weg, omdat het toen pas weer droog was. De regen was wel mooi gevallen toen we allemaal binnen waren!

Naar Dronten voor onderhoud


Het was wel even vroeg opstaan op zaterdag. En toen ik in de fiets stapte regende het ook nog. Maar dat mocht de pret niet drukken voor mijn laatste lange training voor de 600 km. Vandaag ging ik naar Dronten om wat geluiden die ik hoorde weg te nemen. En sowieso ook een checkup te doen van een aantal dingen zodat ik veilig aan mijn 600 km kon beginnen. Na 3,5 uur fietsen hield de regen op. De eerste 2 uur reed ik gemiddeld maar 22 km/h. Maar dat bleek te liggen aan dat ik voornamelijk heuvelop reed, niet veel later had ik een paar lekker lange mooie afdalingen en uiteindelijk arriveerde ik na 4 uur en 15 minuten bij Velomobiel.nl, ik had op dat moment 105 km op de teller.

Regenweer
in de polder werd het ineens blauwe lucht en zonnig!


Leuke ontmoeting


Als je bij velomobiel.nl komt, kom je daar toch vaak weer bekenden tegen. Zo ook nu weer. Helen en Klaus waren er, want er was wat gebroken in Humprey (de Quattrovelo). Nadat alle Quattrovelo's en andere nieuwe velomobielen waren uitgeladen konden we wat gaan drinken met z'n allen.

Nieuwe fietsen aanvoer

Onderhoud


Na de pauze gingen Kanjer en Humprey allebei op de operatietafel.

Helen en Klaus zijn zeer geinteresseerd in hoe Humprey hersteld wordt

Theo ging bezig met Kanjer. Het eerste probleem wat ik had was dat ik het idee had dat er iets niet goed was in de buurt van de achteras, ook iets met stuiterend wiel en ghostshifting. Dit bleek allemaal hetzelfde te zijn, namelijk dat de achteras los zat.

schoonmaken en met loctite weer vastzetten




In eerste instantie dachten we dat daarmee ook het geluid verholpen zou zijn maar dat bleek met de testrit niet. Uiteindelijk bleek dat het toch het kettingtandwiel was en dat de rubbers na 4000 km al versleten waren. Daar moet ik dus beter op gaan letten. Ook de vering wat lager gezet zodat de ketting niet over de tunnel loopt. De remmen zijn weer afgesteld en ook de wielen er even af geweest. Toen zag Klaus dat mijn banden wel erg versleten waren. En dat was geen moment te vroeg, want het bleek dat er flinke scheuren in de rechterband zaten. Dus die heb ik maar achter gelaten en gelijk 2 nieuwe gocycles meegenomen. De linkerband kon nog wel verwisseld worden naar rechts en op links heb ik een reserveband gelegd die ik nog bij me had. Voor de 600 gaan er dus 2 nieuwe gocycles op en 2 reservebanden mee waarvan minsten 1 nieuwe. Moet even kijken wat de voorraad is. Als ik 2 nieuwe heb liggen gaan die beiden mee dus. Verder had ik nog problemen met een achterlicht dat niet goed meer deed. En die heeft Theo vervangen. Ook nog een extra binnenband voor achter meegenomen. Dan heb ik weer 1 helemaal nieuwe, hopelijk niet nodig, maar je weet maar nooit. 

Terug naar Nijmegen


In de tussentijd hebben we ook nog een keer geluncht en was het alweer half 3 voor ik vertrok. De stilte in mijn fiets was oorverdovend! Ik was inmiddels zo gewend aan het geluid dat ik nu pas opmerkte hoe erg dat was geweest! Ondanks dat ik nog wat zware buien heb gehad heb ik echt een heerlijke terugrit gehad. Uiteindelijk was ik rond kwart voor 8 terug. Na douchen en macaroni eten lag ik niet heel veel later te pitten.

Het voelt echt heerlijk om weer met zo'n stille fiets te rijden
En toen draaiden ze boven de kraan open (in Wageningen)
Levert ook weer mooie plaatjes op
Bijna thuis

Fiets4daagse dag 4


Zondag was dan de 4e dag van de fietsvierdaagse. Een uitrijrit voor mij. En ik had mijn buren laten weten dat ik wel zin had om met hen mee te fietsen. In eerste instantie dacht ik eraan om met de trike te gaan, maar mijn hoofd was zo'n chaos doordat ik mijn huissleutels niet kon vinden dat ik maar met Kanjer ben gegaan. Daar had ik achteraf geen spijt van. Aangezien Kanjer veel relaxter rijdt dan de trike. En ik niet zeker weet of ik mezelf dan toch niet per ongeluk weer overbelast op zo'n dag. Ik was kwart over 9 bij de start. Nog even met Ed gepraat die zei dat Naomi en Yentl rond 10 uur zouden komen.

Even later kwamen mijn buren ook aanrijden. En nadat ze nog even langs de fietsservice waren geweest konden we vertrekken.

allereerste stukje creatieve route over het kazerne terrein
Nog in Nijmegen, ik was even vooruit gereden om een foto te maken

Het eerste stuk was door een bos waar ik niet goed kon inhalen. Dat is dan toch weer het nadeel van een velomobiel. Maar goed, toen de weg wat breder werd langs de hele kolonne geglipt en weg was ik. Ik liet me rustig uitrijden tot ik de goed zichtbare buren in de grijze pakjes weer in de spiegels zag, waarna een pittig klimmetje volgde en ik de meeste fietsers inhaalde, halverwege was er een controle en hebben we een korte pauze gehouden. Waarna we weer verder reden naar Plasmolen. Hier zouden we een stop houden. Maar blijkbaar lag die niet langs de route, want aangezien ik wat sneller afdaal was ik al bij de superstop toen ik een berichtje kreeg, "wij zijn bij clevers ijsje/koffie drinken in Plasmolen". Dus ik weer terug (was maar 1 km) en meegedaan met thee en appelgebak (ja dat is niet veganistisch, daar zal ik na de 600 uitleg over geven).

Terrasje met de buren

Na het terrasje de km naar de superstop afgelegd, dit was bij het Golfhuisje. En hier hebben we met z'n allen gemidgetgolft. Dat was echt heel lang geleden voor mij. Maar ik heb ervan genoten en de rest ook.  Uiteindelijk vertrokken we best laat, en daarom moest er even doorgefietst worden. Ik kende de route goed, dus kon mooi voorop rijden en in no time waren we in Ottersum.

Even het gas erop. Iedereen kon het goed bijhouden zo te zien

Bij de scanstop daar kwamen we Ed, Gerard, Naomi en Yentl tegen. Die fietsten ongeveer dezelfde snelheid. Dus met z'n allen vertrokken naar onze volgende stop in Cuijk. Hier hadden mijn buren geregeld dat "Opa en Oma" met de camper langs het water bij het pontje stonden met wat versnaperingen. Helaas was de muziek op het pontje gestopt. Maar dat mocht de pret niet drukken. Na een tijdje zag ik aan de overkant Koen staan die naar Oeffelt terug ging. Dus nog even met Koen gepraat toen hij aan de Cuijkse kant was.

Koen op weg naar huis

En ook nog even naar Ed's groepje gezwaaid toen die voorbij reden.

Groepje Yentl, Naomi, Gerard en Ed

Om niet al te laat bij de finish te komen werd uiteindelijk maar besloten om de volgende pont te pakken. En na nog wat mooie stadse kilometers waren we weer terug bij de Kazerne. Hier kregen mijn buren een omhang medaille en ik een opspeld medaille. Heel erg leuk dat ik hieraan mee mocht doen! Ik voel me echt welkom bij jullie, super bedankt voor deze rit buurtjes! Na een fijne afsluiting op het terras weer terug naar huis gereden. 


Een mooie afsluiter


Thuis gekomen was ik bekaf. Gelukkig vond ik snel mijn sleutels en toen bedacht ik me dat ik moest douchen, eten en slapen. Want ik wilde morgenochtend de 1200 vanuit Merselo gaan uitzwaaien. En die zouden om 5 uur starten. Dat betekende dat ik rond kwart over 1 moest opstaan vannacht. 


Nachttraining naar Merselo


Wonder boven wonder was ik om 1 uur uit mezelf wakker. Ik keek op buienradar of ik een smoes had om niet te gaan. Maar die was er volgens buienradar niet. Toen ik uiteindelijk om 2 uur buiten stond regende het toch. Maar goed, toen was ik er al klaar voor. Om kwart over 2 reed ik weg. Ik kan niet zien hoe hard ik precies rijd als het donker is. Alleen als ik onder een lantaarnpaal doorrijd kan ik even spieken. Maar de rij snelheid in het donker viel wat tegen. Dit zal ook te maken hebben gehad met de constante motregen die viel. Maar goed, uiteindelijk kwam ik na 2 uur fietsen aan met een gemiddelde snelheid van onder de 22 km/h.

das donker....

Uitzwaaien 1200 Merselo - Verona


Ze waren net de Quest van Peter aan het buiten zetten, dus ik kwam als geroepen want ze wisten echt niet hoe het ding werkte. Dus ik heb ook even gezorgd dat zijn dekje erop zat enzo. Zodat ie niet met nattigheid in de fiets moest starten. Ik kreeg binnen thee aangeboden en heb even met wat rijders gepraat. Jaap een fietsmaat van mij waar ik in 2010 een 1200 mee heb gereden (lowlands 1200) was er ook bij als begeleider. En Jan van Osch de organisator heb ik ook even kort gesproken. Even later kwam Henk de Louw aan. Die ik al meer dan 2 jaar volg op Strava en waar ik ook af en toe eens langs rij als ik in de buurt van Gemert ben. Leuke mensen, met de 1400 ben ik hem ook regelmatig tegen gekomen, en ook zijn vrouw Antonita die met het busje hem begeleidde. Peter was er ook ruim op tijd. En 5 minuten voor de start werd er verzocht om naar de fietsen te gaan. Monique van Dam vond het best spannend. Maar volgens mij gaat dat helemaal goed komen Monique! Ik heb van de start dit filmpje gemaakt. Succes allemaal!






Peter is er klaar voor

Henk ziet er ook uitgeslapen uit!
Zet m op, als enige velomobielrijder!

Ontbijt met de crew


Na de start ging de Crew ontbijten en mocht ik meedoen. Was gezellig om nog even te kunnen kletsen. Ook de man van Monique was daar nog bij. Die kende ik nog niet, dus ook leuk om hem eens gezien te hebben. 


Terug naar Nijmegen vakjes vullen


Op de heenweg wilde ik niet het risico lopen te laat te komen. Maar ik dacht op de  terugweg kan ik wel wat vakjes vullen. Het jammere was wel dat deze vakjes in het donker minder aantrekkelijk waren en daar kwam ik na een paar kilometer achter toen mijn gps mij een onverhard pad het bos in stuurde.

Daar rij je dan, midden in het bos

Toch maar gedaan en na 3 km mul zand ploegen kwam ik weer op een verharde weg terecht. Was wel even een avontuurtje hahaha. Maar ach, je moet wat over hebben voor zo'n vakje. De rest waren wel verharde weg, en ook best een mooie route over wegen waar ik vaak nog nooit geweest was. Dus wel bijzonder. Tegen dat het lichter werd kwam ik op een bekende weg, en hier ben ik op de weg gaan rijden met een constante kruissnelheid van 35 km/h kwam mijn gemiddelde na de nachtrit ook weer wat op positieven. Uiteindelijk was ik om kwart over 8 thuis met een gemiddelde van 22,7 km/h, niet slecht met ook nog dat onverharde stuk erbij. Je weet natuurlijk nooit wat je tegenkomt onderweg.

Uiteindelijk was het soort van droog, maar echt lekker weer werd het niet 

Conclusie voor de 600 rit


Na een uurtje slapen was ik weer iets bijgetankt maar ik was wel flink uit mijn ritme. Ik denk dat ik voor de randonneurstochten zeker weer het ritme moet aanhouden om te slapen tot het licht wordt. Ik merkte ook dat het tot half 4 nog leuk is om op de weg te rijden en dat dat ook een voordeel heeft met hoe efficient je snelheid kunt houden. Daarna komt het "normale" leven weer op gang. Misschien van zaterdag op zondag dat dat iets later is. En in Duitsland mogen zondag geen vrachtauto's rijden, dus dat is wel een voordeel dan.

Ik moet zeker nog een "snelheids" training doen. En verder denk ik dat moet zorgen dat ik goed uitgerust aan de start sta, dus dat is de opgave voor de komende 1,5 week. 

Mijn idee is dus om in ieder geval wanneer ik ga slapen dat te doen totdat het licht wordt en ik moet minimaal over de helft zijn als ik ga slapen. En zoveel mogelijk kilometers tijdens de dag te maken, zodat ik minder in het donker hoef te rijden. Dus overdag niet veel stops. 's nachts mag ik slapen of minder snel opschieten, zolang ik van die rust overdag maar goed kan profiteren dan. Hopelijk ben ik zondag voor het donker binnen, dat lijkt me echt heerlijk. Maar ik heb me al eens eerder rijk gerekend aan een 600 km en we zullen zien hoe het uiteindelijk gaat. En of het mee of tegenvalt.

4 opmerkingen:

  1. In mijn Strada zit al een tijd een Ginkgo kettingwiel. Die gaat bij mij een stuk langer mee dan de gewone kettingwielen. Die at Tante Mies, naar verluidt door mijn agressieve zweet, op als waren het koekjes. Een tweede voordeel van zo'n Ginkgo tandwiel is het feit dat je de lagers kunt vervangen als de tanden nog ok zijn. Die lagers kosten maar een paar euro per stuk (er moeten er twee in).

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, goed punt, we zullen zien, als ie zo snel blijven slijten ga ik misschien ook wat anders proberen.

      Verwijderen
  2. Als het donker is en ik wil de snelheid zien, dan doe ik de binnenverlichting aan. Of bedoel je een andere snelheidsmeter dan die standaard in een Strada zit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een optie, maar dan zie ik weer minder naar buiten, ik vind het belangrijker om op de weg te letten sowieso. En ik kan wel mijn cadans zien, dus rij voornamelijk op cadans dan. :-)

      Verwijderen