donderdag 18 oktober 2018

Ziek, overbelast, overtraind?

Griep?


Nadat ik in september ziek was geworden door waarschijnlijk te veel hooi op mijn vork te nemen, heb ik niet lang daarna maatregelen genomen om mijzelf wat te ontlasten wat betreft vrijwilligerstaken. En ik dacht dat ik de rest van mijn afspraken en toertochten nog wel door kon laten gaan. 

Periode van rust inlassen


Wel had ik me voorgenomen in november geen nieuwe afspraken meer te maken wat betreft alles en er even tussenuit te zijn om mijzelf wat tijd te gunnen te herstellen. Zowel fysiek als mentaal. Maar helaas was het afgelopen vrijdag gedaan. Ik werd ziek. Donderdag had ik nog 150 km aan vakjes gereden op de hoge veluwe, en vrijdag was ik totaal uitgeblust. Okee, ik was donderdagavond ook nog naar transgender cafe geweest. 

Iets eerder dan gepland


Maar goed, ik zei alles af wat ik het weekend  gepland had. En nam rust. Mijn rusthartslag was ook schokbarend hoog. En meestal na een paar dagen rust dan knap ik wel weer op. Maar niet deze keer. Elke belasting lijkt te veel te zijn. En ook mijn rusthartslag daalt maar matig na een week van totale rust. 

Op advies van de huisarts


Afgelopen woensdag ben ik bij de huisarts langs geweest. Deze was gelukkig niet direct ongerust. Maar heeft me wel het advies gegeven om te blijven bewegen, maar wel heel rustig aan te doen. Heerlijk zo'n tegenstrijdig advies. Maar ik kan er wel wat mee. Ik ga proberen om elke dag een stukje te wandelen en de belasting daarin aan te passen aan hoe ik me erbij voel. Over 2 weken ga ik weer naar mijn huisarts en dan zullen de resultaten van het bloedprikken er ook zijn. Ik heb gevraagd om vitamines en ijzer te laten controleren. Aangezien ik me niet fit voel maar ook niet ziek. 

Rust is welkom


De komende weken hou ik me dus even rustig. Iedereen die iets voor me wil doen is welkom in welke vorm dan ook. Ik heb zelf alleen even weinig energie om wat terug te geven, al wil ik dat in mijn hoofd wel heel graag. Het is moeilijk om niets te doen. Ik geef zoveel om al de mensen om mij heen. Maar ik merk wel dat ik die rust nodig heb. Ik zal dus per dag moeten bekijken wat ik wel of niet aankan of nodig heb.

4 opmerkingen:

  1. Nou, dat klinkt idd als wat over de top! Geniet van rustigaandoen. En probeer het moeten los te laten. Er komt steefs weer een nieuwe dag met nieuwe kansen😉. Ik zag ook een gemiste oproep van jou. Hoewel mijn energie niveau behoorlijk goed is, moet ik ook regelmatig even bijkomen. Volgende week zijn we grotendeels weg. Oppassen en naar de Voerstreek, een paar dagen. Herfstvakantie dus.Beterschap en fijne wandelingen en rustmomenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan alleen maar zeggen: maak je geen zorgen, uiteindelijk komt alles goed. Als je lichaam tegensputtert, geef daar dan gewoon aan toe. Neem rust en laat het eventueel onderzoeken (wat je ook hebt gedaan). Prima!

    Ik probeer me dagelijks bewust te zijn van mijn welbevinden, en als ik denk dat ik ergens aan toe moet geven, dan doe ik dat gewoon. Continu balanceren tussen inspanning en ontspanning. Met die instelling heb ik me, sinds een dagje ziekteverlof in 2002, ruim 16 jaar geleden, niet meer ziek hoeven melden van mijn werk. Dit kan ook geluk zijn, maar ik voel me er wel zo prettig bij.

    Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet nog van mijn zoon; rust en herstel is belangrijker dan trainen en wedstrijden rijden. Periodisering en meer nee zeggen! Beterschap!!

    BeantwoordenVerwijderen