zaterdag 27 april 2019

Ligfietsers onderweg ontmoeten en een rondje met de NIJL

Vrijdag


Vandaag heb ik een vrije dag ingepland. Dat betekent dat er op voorhand geen vaste planning is. Maar dat ik best wel heel wat kan doen of niets doen. Ik word om 7 uur gebeld door Fietsbennie van ligfietsers.nl. Hij is in Arnhem en zal via Nijmegen en Groesbeek naar Millingen fietsen. Of ik een stukje mee wil fietsen? Ik ben nog niet helemaal wakker en denk niet dat ik dat  ga halen. Maar na een half uur wakker te liggen denk ik, ik kan net zo goed wel gaan. Dus snel in mijn gewone kleding in de fiets om hem nog in te halen. Maar helaas mis ik hem in Nijmegen. De enige optie die overblijft is rechtstreeks naar het veer in Millingen te rijden. En daar te kijken of hij er is of hem nog een stuk tegemoet te rijden.

Op net niet zweten tempo naar Millingen


Om 8.50 uur kom ik aan in Millingen. Maar ik heb constant 30-35 km/h op de dijk gereden. Ik schat in dat fietsbennie niet zo hard fietst. En het is ook nog eens een omweg die hij rijdt. Dus ik besluit om hem een stuk tegemoet te rijden. Die pont van 9 uur gaat ie toch niet halen. Onderweg kom ik nog wat wegwerkers tegen die met mij en vooral mijn fiets op de foto willen. En net voor Leuth kom ik Fietsbennie tegen. Samen rijden we op ons gemakje naar Millingen, alwaar we op het terras wat drinken en appeltaart eten. Daarna rijden we naar de pont, fietsbennie gaat naar de overkant en ik vervolg mijn weg via de dijk terug naar Nijmegen.

Een paar foto's die ik heb genomen van het samen fietsen



De fietsenstalling bij het terras

Daar gaat ie naar de Pont


Bijna thuis bedenk ik me dat ik nog wat ingrediënten mis voor mijn verjaardag en rij ik nog even langs de supermarkt om die op te halen. Als ik iets na 11 thuis ben, eet ik wat en kleed ik me om in fietsoutfit. Ik heb inmiddels al 66 km gereden. En zit in een soort van flow. Dus ik besluit om Marco die bij mij komt overnachten vanmiddag maar tegemoet te rijden. Rond 10 voor 1 zit ik dus weer in Kanjer. En rij richting Zaltbommel. Ik neem de route via de dijken naar Beneden Leeuwen. Dat schiet lekker op.

Een paar koeien die door het water waden

zo'n typisch dijkweggetje waar ik vandaag veel over rij

Vanaf Rossum rij ik de route die Marco heeft uitgezet. Hij appte mij al dat hij ongeveer 30 km voor Zaltbommel zat toen ik nog 28 km daarheen moest. Dus ik hoop dat ik net iets eerder op de brug ben. Deze brug heeft voor mij een grote betekenis, omdat ik daarover aan het skaten was op het moment dat mijn vader overleed. Bovenop gekomen zie ik een andere ligfietser mij tegemoet rijden. Het blijkt Alexander te zijn. Die is onderweg naar zijn vakantie adres richting het zuiden. Niet veel later staat ook Marco boven. En na een banaantje gegeten te hebben van Alexander rijd ik met Marco terug naar Nijmegen.

Alexander

Even uitkijken over het water vanaf de brug bij Zaltbommel

We rijden tegeltjes voor Marco. Ik heb ze hier allemaal al. Als we uit het tegeltjes gebied zijn, maak ik op de gok een andere route waarbij Marco per toeval nog een paar extra tegels meepakt. Het is heerlijk zoeven over de dijken. En rond half 6 zijn we in Nijmegen. Niet veel later is ook Ed gearriveerd. En nadat iedereen weer schoon is maken we samen eten.


onderweg met Marco
Korte stop om Ed in te lichten dat we eraan komen


Ook Raymond blijkt onderweg, maar die komt aan als iedereen al naar bed is. Ed is zo aardig om nog even wakker te blijven om Raymond binnen  te laten.


Oranjetocht met de NIJL


Vanochtend in Oranje outfit aan het ontbijt. En met 4 mensen in huis zin we toch nog redelijk bijtijds vertrokken vandaag.



Als we bij Johan en Mieke aankomen is Johannes er al. Johan heeft rijkelijk taart ingeslagen. En het is een gezellige boel. Al snel zijn we compleet en na nog een extra stuk taart kunnen we op weg. Het eerst stukje rijdt Johan voorop. Daarna neem ik het stokje over. Ik heb een korte route uitgezet. Dat was eigenlijk om het meer toegankelijk te maken voor iedereen. Maar omdat er vandaag niet heel mooi weer voorspeld is zijn er 6 velomobielen en maar 2 open liggers op komen dagen. Alhoewel ik dat nog een hele mooie opkomst vind. Zelfs ons steevaste lid Koen is weer afgereisd naar het koude noorden en ook Peter uit Dukenburg. 

Net onderweg
Met Johan voorop
De mooist versierde fiets
Vooral het staartje is erg leuk


Na een korte pauze op de dijk, rijd ik samen met Peter voorop. Leuk dat hij er ook weer bij is. Hij heeft nog niet veel gefietst dit jaar. En omdat hij op een open ligger rijdt, kan ik zijn snelheid niet goed inschatten als hij achterin de groep blijft rijden. Maar die blijkt nog prima op peil te zijn. Dus met zo'n dikke 20 km/h zoeven we over de dijk. Als we langs de Linge terug rijden begint zowaar de zon af en toe te schijnen. 

Peter is weer van de partij
Even pauze

Na de plaspauze en een stuk tegenwind draaien we richting Nijmegen het Snelfietspad op. Hier moeten er weer een paar vooruit. Ik blijf lekker in de buurt van de open liggers rijden. Voor mij is dit gewoon een dagje OLFen. En aangezien het toch redelijk droog blijft had ik best met de trike kunnen gaan. Maar ja, dat is achteraf. 

Mooi stukje fietspad van  Huissen naar de snelfietsroute


Peter in de zonneschijn
Het geplande eindpunt is een restaurantje tegenover de bioscoop in Lent. En hier is ook een super mooie parkeerplaats voor onze velomobielen. Binnen kunnen we ze ook mooi zien staan voor het raam. 

De velomobielparking

Lekker warm binnen zitten

Weer klaarmaken voor vertrek

Nadat iedereen weer voldaan is rijden we in groepjes terug naar Nijmegen of andere bestemmingen. Marco is de laatste die afhaakte richting Alphen aan den Rijn. 

We rijden Nijmegen weer binnen
Raymond op de Snelbinder


Afscheid bij het station

De laatste kilometers rijden Ed en ik samen terug naar mijn huis. Het was weer een geslaagde rit. Bedankt allemaal voor het meefietsen!



8 opmerkingen:

  1. Leuke verassing Roef dat je me toch nog opzocht. Bedankt voor de gezelligheid. Je bent in Twente altijd welkom...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik kon de teleurstelling horen toen je belde en ik zei dat ik niet zou meefietsen. Dus toen ik uiteindelijk toch niet meer kon slapen, moest ik het op zn minst proberen om je nog tegen te komen.

      Verwijderen
  2. Jij ook bedankt Roef! Ik ben blij dat ik gekomen ben, ik vond het een geslaagde rit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het ook erg leuk dat je erbij was Marco! Bedankt voor de gezelligheid.

      Verwijderen
  3. Leuk om weer eens een ligfietser te ontmoeten tijdens een van mijn ritten. Ik zag je al aan komen fietsen en je fiets parkeren boven op de brug. Dus ik dacht even een praatje maken. Fijn om deze ontmoeting terug te lezen op je Blog. Maar wat een lawaai boven op de brug tijdens de spits. En met een gem van 30 km/h was ik ook nog op tijd op mijn vakantie adres. Tot de volgende keer Vr groet Alexander Kamminga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi zo, ik vond het ook leuk dat je even stopte. Een heel fijne vakantie toegewenst!

      Verwijderen
  4. Mooi verslag! Had er graag bij willen zijn. Hopelijk snel een volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen