zondag 19 mei 2019

Kanjer krijgt toch nog concurrentie

Velomobiel voor PBP aanschaffen?


Een tijdje geleden speelde ik al met de gedachte om voor korte tijd een lichtere en snellere velomobiel aan te schaffen voor Parijs Brest Parijs (PBP). Tweedehands, zodat ik hem naderhand weer zou kunnen verkopen voor ongeveer dezelfde prijs. Maar omdat Kanjer het zo goed deed en er zich niet echt een goede mogelijkheid voordeed had ik me erbij neergelegd dat ik dit gewoon lekker met de Strada zou doen. Op zich ook heel goed te doen, maar dan met iets minder slaap waarschijnlijk. Met iets meer trainen zou ik dan ook naar Frankrijk kunnen fietsen enzo.

En toen kwam mijn droom toch nog uit


Maar afgelopen dinsdagmiddag kwam er een bericht voorbij op de mailinglist van de VLA. André meldde dat hij zijn Quest XS na lang wikken en wegen toch ging verkopen omdat hij er eigenlijk niet meer mee fietste de afgelopen jaren. Na wat heen en weer mailen bleek het precies te zijn wat ik zocht en het paste ook nog in mijn budget!

Kijken, kopen, fietsen!


Zaterdag met mijn ouders afgesproken om naar Weesp af te reizen. En daar eens te kijken of dit mijn fiets zou zijn. Na een korte proefrit was het al snel beslist. Deze fiets kon ik zo instappen en mee wegrijden. Na nog een kleine aanpassing aan de trapas (3 mm) toog ik naar Dronten. Onderweg kwam ik nog een triathlon tegen in Almere, waardoor ik gelijk werd uitgedaagd om over allemaal smalle fietspaadjes  te rijden met korte bochtjes. Maar het ging eigenlijk best goed.

Daar gaan we dan...
Hier durfde ik pas weer foto's te maken, in Almere moest ik me meer concentreren op het sturen



Upgrades bij velomobiel.nl


Na 2,5 uur stond ik in Dronten en kon ik mijn Quest XS van wat upgrades voorzien. Zo werd er even naar de scheur gekeken in het vooronder. Deze kon ik laten zitten, zou geen invloed hebben op de stevigheid van de body. Verder wilde ik graag wat snelle banden rijden. En de nieuwe setup is nu een marathon Supreme achterop en voorop G-one speed. Ook gelijk maar de cassette vervangen, want ik vind 36-11 gewoon veel fijner rijden dan 28-11. Kon er niet aan wennen in die eerste 60 km. nog wat kleine dingetjes zoals een hoofdsteuntje en lampsteuntjes bij de spiegels. En de trapas toch weer een paar mm verder. Remmen weer perfect afgesteld. En toen kon ik weer verder naar Nijmegen.

Nieuw bandjes!
Gekozen voor een lichtere achterband dan de Almotion
Nieuwe cassette montoren






Fietsensvlug!


Ik weet niet of het ook aan de wind achter lag, maar ik heb nog nooit zo snel gereden. En het ging helemaal niet moeilijk had ik het idee. Zelfs op zandwegen (ja dat had ik niet gepland, maar die zaten toevallig in mijn route) had ik het idee dat deze fiets een goede wegligging behield. Dat viel me super mee. Verder ging het klimmen op de veluwe ook heel veel makkelijker, ik ben niet onder de 14 km/h gekomen en de meeste klimmen kon ik nog gewoon 20-25 km/h rijden. Ook mijn topsnelheid naar beneden lag veel hoger, maar voelde niet onveilig. Ik heb zelfs al mijn grootste versnellingen kunnen gebruiken en had er nog wel meer kunnen hebben!

Niet veel tijd gehad voor plaatjes schieten als je zo snel rijdt is dat minder prettig
Zo snel bijvoorbeeld
Hier had ik tijd zat...

Wel wennen, die foto's met die wite neus erop....
Na 3 uurtjes al bij Lent!


Kanjer vs Quest XS eerste indruk


De versnellingen die ik wel gebruik zijn bij Kanjer precies andersom. Langzaamrijden is op de een of andere manier lichter met Kanjer. Maar ik heb op Kanjer natuurlijk heel weinig rolweerstand door de Gocycles banden en Almotion achterop. En ook heeft Kanjer ovale bladen. Boven de 25 km/h begint de Quest XS pas echt voordelig te worden en natuurlijk ook met hoogteverschil. Overigens valt de bagageruimte in de Quest XS mij erg mee, al is Kanjer uiteraard ruimer. De draaicirkel van de Quest XS is wel even wennen. Ook is Kanjer iets rustiger wat geluid betreft, maar dit is zeker niet storend. Wat opmerkelijk is dat ik meer insekten binnenhaal in de Quest XS, en dat ze moeilijker uit de fiets te krijgen zijn. Misschien maar is kijken voor gaasjes over de voetgaten? Of zouden ze via de lamp binnenkomen? Het is ook veel warmer in de Quest XS. Er zit natuurlijk minder ruimte in en het instapgat is ook kleiner. De luchtcirculatie is beduidend minder als in Kanjer. Verder moet ik nog wat dingen oplossen in de Quest XS, het stuur zit met een kabeltje vast en die kabel moet ik iets langer maken (kan heel makkelijk) want ik kom net met mijn been ertegenaan. Ook kom ik tegen de loshangende klittenband strips van de schuimkap tijdens het trappen. En met mijn knie raak ik die ook net wel of net niet. Dus daar wil ik ook nog eens goed naar kijken of ik hem zo vast kan maken dat ik er net niet tegenaan kom. Ik ben ergens heel blij dat ik de XS heb gekocht, maar ik weet hoe blij ik ben als ik weer in Kanjer rijdt. Ik ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat zijn. Kanjer zal iets minder kilometers maken dan normaal omdat ik in de XS ga trainen voor Parijs Brest Parijs. Maar ik zal er zeker nog wel in gaan rijden.

Conclusie : Ik denk dat ik zeker een goede keuze heb gemaakt voor PBP deze fiets aan te schaffen.

Daar staan ze dan

Welke naam gaat de Quest XS krijgen?


Ik ben er nog niet uit. Er is een naam die speelt. Maar dat was een naam voor een opvolger voor Kanjer. En ik ben er nog niet uit of ik die al wil weggeven aan deze fiets. Ook zal de tijd moeten leren of deze fiets een blijver is, of dat het financieel kan dat ik 2 velomobielen houd. Enzovoorts. Voorlopig is het mogelijk om de Quest XS en Kanjer te rijden tot in september. Dus ik heb nog even de tijd om dit uit te vinden. Als ik uiteindelijk een naam voor de fiets heb, dan zal ik deze uiteraard hier bekendmaken.

15 opmerkingen:

  1. Misschien een prijsvraag uitschrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen is uiteraard welkom om input te leveren. En als iemand een naam bedenkt die ik uitkies zal ik dit ook zeker vermelden. Maar het is vooral ook een gevoelskwestie dat ik nog niets gekozen heb. Zolang hij nog geen naam heeft kan ik er ook makkelijker afstand van doen....

      Verwijderen
  2. Proficiat Roef! Die loshangende klittenband had ik ook in de Strada, daar had ik de 3 voorste op het deksel voorzien van haakjesband, waar ik ze op kon plakken, en de 2 achterste hadden haakjesband in de Stradaneus, zodat ze niet tegen mijn benen lagen te irriteren. Beviel mij heel goed!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  3. Mooie fiets een QuestXS. Ik denk met veel plezier terug aan de mijne. Ik was echter iets te groot.

    Stukjes klittenband in de neus plakken en daar kunnen dan de loshangende klittenbandjes tegenaan gedrukt worden.

    De XS is 27/28kg, toch een stukje lichter. De wegligging bij hoge snelheid zal inderdaad stukken beter zijn dan van de Strada.

    Naam: Miemeltje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind beide fietsen nog steeds fijn rijden. Kanjer heeft voor mij meer fun gehalte. Terwijl het comfort van snel vervoer fijn is van de Quest XS. Gelukkig hoef ik (nog) niet te kiezen. Gisteravond wel keuzestress maar omdat ik nog wat dingen aan de XS wil doen voordat ik er weer mee rijd is het Kanjer geworden. Was prima keuze. Echt een fijne rit gehad.

      Verwijderen
  4. White rocket. Een kleine verwijzing naar de vorige eigenaar :-). Veel plezier in de XS.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Roef, zit er een 12v. accu in? dan kan je op aliexpress veel soorten varicore accus 12v bestellen, waar je zeker 2 nachten licht van hebt.. wel makkelijk hoor : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee 6v cees. En de accu's zijn ook super zwaar... Dus ik hoop dat ze lang mee gaan 😁

      Verwijderen
  6. Gisteravond nog een rondje met Kanjer gemaakt. Aan de ene kant voelt ie "logger" aan, maar aan de andere kant rijdt hij wel heel licht. Weinig rolweerstand, en onder de 25 km/h speelt de luchtweerstand beduidend minder een rol als daarboven. Uiteindelijk met een herstel/D1 (50/50) hartslag nog gemiddeld 27,5 km/h gereden. Ik moet echt een pak sneller met de XS rijden wil ik er echt voordeel uit halen denk ik. Dus ik ben heel benieuwd hoe het komend weekend gaat als ik 400 ga fietsen met de XS.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je gaat vanzelf merken welke fiets je steeds pakt en welke niet. Ik zou het houden bij Kanjer. De witte Kanjer of Kanjer [serienr.]. Anders klopt de naam van je blog niet meer. Zelf had ik nooit last van insecten in de XS. En ik had lange voetengaten en twee koplampen. Als je knieën tegen het klittenband komen: stoel iets laten zakken als trapas niet verder weg kan.

    BeantwoordenVerwijderen