dinsdag 21 mei 2019

Zoefje: De naam en het verhaal

Terug in de tijd


We gaan even een kleine 15 jaar terug in de tijd. Ik reed voornamelijk in de auto van mijn ouders rond en deze was in 3 jaar volledig opgereden. Vervolgens gingen zij voor een andere auto kijken, maar daar zou ik niet meer in mogen rondrijden. Ik moest op zoek naar een eigen auto en zo vond ik een Golf Diesel 1.9 met een 64 pk motor. Prima om mezelf te vervoeren, maar geen snelheidsduivel, dus de naam was snel gevonden, het werd Slakje. En dit past ook heel erg bij mij. Ik vind het vooral leuk om lang en ver te rijden en echt snel hoeft dat niet te gaan. In die tijd trok ik vaak met Jan op. We waren beiden fanatiek in het inline skaten en Jan had een snellere auto, die hij de naam Zoefje gaf, in reactie op mijn Slakje. 

Ik word nog steeds blij als ik Slakje zie op een foto

De reactie van Lorenz


Lorenz kwam met de suggestie om de Quest XS  Zoef te noemen. Maar hiervoor moest ik natuurlijk eerst aan Jan permissie vragen. Overigens is Zoefje allang uit beeld verdwenen, maar het was wel een naam die hij gebruikt had. 

Zoefje mag!


Gelukkig vond hij het prima en de Quest XS heet dus Zoefje. Past goed bij de fiets. Klein en snel.

Fine tuning en nieuw vizier


Gisteravond even naar Erwin gefietst die mij geholpen heeft om de stuurkabel te verlengen. En daarna zijn we samen naar Reinier gefietst. Reinier heeft een vizier voor mij gemaakt op basis van het oude (bijna ondoorzichtige) wat erop zat. Blijkbaar is een 2.0 vizier alleen mogelijk als je wat hoger door je vizier kijkt, En dat is bij mij niet het geval. Op de terugweg nog lekker samen met Erwin opgereden en daarna weer  terug richting Nijmegen.

Het nieuwe vizier


Stuurkabel is nu net iets langer, rijdt prettiger



Eerste meters in het donker met Zoefje


De eerste meters in het donker vielen niet tegen. Maar ik moet nog een avond beter testen. Waarschijnlijk vanavond of anders morgenavond even kijken of dat lukt. Ik heb steuntjes voor extra lampen bij de spiegels, maar hoop dat ik die kan gebruiken voor zichtbaarheid ipv voor zelf te kunnen zien.


Eerste lekke band en wasbeurt


En verder had hij al zijn eerste lekke band! Dus die ook gelijk maar vervangen. Bleek dat de "geleende" binnenband gewoon lek was op een plakker. Ik heb gelijk wat binnenbanden besteld, zodat ik een "voorraadje" heb. Is voor PBP ook handig om in mijn dropbag te doen. 



Ook gelijk de wielkasten uitgespoeld zover dat ging met de tuinslang
En daar staat hij lekker te glimmen

Ik zie net dat Zoefje nu ook officieel op mijn naam staat in de rijderslijst van Velomobiel.nl

5 opmerkingen:

  1. Ik ben niet zo van namen geven. Mijn XS noemde ik op papier mijn XS-je.

    De DF heet blijkbaar 'coole fiets', want dat roepen veel jongeren onderweg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu je hem een naam hebt gegeven gaat ie nooit meer weg...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik ben inderdaad wel van het "oprijden". We zullen zien.

      Verwijderen
  3. Lampsteunen: ik heb zowel de versie uit Dronten als ook de versie uit Stadskanaal. Bij die laatsten zit je lamp iets hoger gemonteerd. En kan je hem dus uitstekend gebruiken als (aanvullende) verlichting. Ik heb er een B&M IQ-SPEED premium 90LUX led aangehangen. En dat geeft een heerljk breed duidelijk beeld.

    BeantwoordenVerwijderen