dinsdag 18 juni 2019

Eerste maand Zoefje

De voor en tegens


Het is een beetje een lijstje geworden. En ik heb niet veel zin om het helemaal uit te schrijven. Maar voor mijn eigen administratie is dit wat ik ongeveer ervaar na een maand met Zoefje gereden te hebben. Nou ja, eigenlijk maar 2 weken, want ik heb hem die maand ook 2 weken niet gehad ivm de reparatie. Maar aangezien ik inmiddels meer dan 1600 km heb gefietst met Zoefje. En ook nog af en toe met Kanjer tussendoor is het denk ik wel redelijk representatief.

Fijner aan Kanjer


- Ik word blijer van het rijden met Kanjer

- binnen de stad is Zoefje niet sneller

- draaicirkel is beduidend beter, daardoor rijdt Kanjer in de stad veel fijner

- Afstellingen bij Zoefje moeten nog beter. In Kanjer is dat allemaal al helemaal uitgekristaliseerd. (trapas verder weg misschien nog)

- De standaard verlichting is minder goed bij Zoefje (1 koplamp en 6v installatie), maar als het goed is heb ik dit opgelost  met 2 extra lampen op de spiegelsteuntjes + een betere koplamp dan dat er oorspronkelijk op zat.

- Meer / ander zicht in Kanjer. Je zit hoger dus meer overzicht. Maar ik kan bijvoorbeeld bij Zoefje wel weer beter over de voorkant heen kijken. Maar minder goed door het vizier heen weer.

Gelijk


- vlak is Zoefje alleen sneller met goed wegdek en weinig obstakels/bochten, maar op zijn minst even snel

- Het verschil in snelheid tussen Zoefje en Kanjer wordt groter naarmate ik beter getraind ben, na terugval door een week keelpijn had ik het idee dat Kanjer weer sneller was. En nu ongeveer gelijk na een paar dagen trainen in Zoefje weer.

Fijner aan Zoefje


- klimmen en dalen gaat vlotter

- hartslag is beduidend lager met Zoefje op dezelfde snelheid

- energieverbruik ligt lager

1 opmerking:

  1. Wordt met een DF nog leuker :-)

    Ik ben wel benieuwd hoe de Alpha7 is. Ga ik zsm proefrijden.

    BeantwoordenVerwijderen