maandag 27 november 2017

Koude voeten

Retourtje Amsterdam


Afgelopen weekend moest ik weer eens in Amsterdam zijn voor mijn gespreksgroep. Ik reed de dag ervoor al naar mijn zus in Driebergen, die net een zoontje heeft die vandaag precies 2 weken oud is. Naar Driebergen had ik wel een beetje koude voeten, maar dat ging nog. Aangezien ik na 2,5 uur weer heerlijk binnenkwam in een goed verwarmde kamer.

Onderweg naar Driebergen, mooi helder maar koud weer

Maar de dag erna moest ik naar Amsterdam en daar was het niet zo lekker warm. Al had ik na de bijeenkomst geen koude voeten meer. Toch zat er nog wel een stukje kou in. En ik had ook minder lekker weer. Toen ik langs het Amsterdam Rijnkanaal terug reed begon het zelfs even te hagelen. Maar gelukkig was dit van korte duur. De dag was gewoon erg koud en tegen dat ik bij Utrecht kwam werd het al donker. Tegen dat ik eindelijk thuis was waren mijn voeten zo koud geworden dat ik toch wel enigszins bezorgd was. Maar gelukkig na een kwartier kwam de doorbloeding weer goed op gang.

's ochtends vertrokken met half bevroren fiets, maar met korte broek

het is misschien bijna niet te lezen, maar hier staat mijn teller op 40.000 km. Als ook mijn Strava dit getal aangeeft zal ik daar een stukje over schrijven, dus nog even 1300 km geduld beste lezers!

Overigens was de rest van mijn benen prima op temperatuur. Het zijn enkel mijn voeten die zo koud worden. Ik reed deze rit ook nog steeds in korte broek en onderin mijn fiets heb ik nu een matje liggen, zodat de voetgaten redelijk afgedekt blijven, alleen moet ik nog kijken hoe ik dit beter op zn plek kan houden.

De deurmat in mijn fiets die toch nog gedeeltelijk door de voetgaten blijft vallen


Rondje met Ed en Wies


De dag daarna reed ik een hersteltraining met Ed en Wies. Dit was de eerste dag dit seizoen dat ik een lange broek aan had, maar nog steeds koude voeten en warme benen. Overigens was dit voor Ed de eerste keer dat hij zelf een rondje had uitgezet voor de GPS en hierbij ook de route voorop reed. 1x ging het mis, maar hij wist na een paar kilometer toch weer terug te komen op de route. Belangrijk voor hem om te leren meer zelfstandig wat verder van huis te komen dan wat ie al kent. Ik merk wel dat hij dat nog moeilijk vindt en dan sneller geirriteerd is als het niet helemaal lukt. Maar hij heeft het toch maar zelf opgelost. Gewoon vaker gaan doen, dan komt dat vanzelf wel goed! En zolang het nodig is blijf ik gewoon met je meegaan Ed ;-).

Ook Wies is hardstikke goed bezig! Leuk dat je mee was met ons!

Oplossing voor het koude voeten probleem


Ik zit er nu over te denken om een keer echte winterfietsschoenen aan te schaffen, ik heb niet echt zin om met verwarmde zooltjes enzo te klooien en wil gewoon een oplossing voor langere tochten en niet nog meer accu's die ik moet opladen. Hierbij heb ik nog wat vragen voor mezelf die ik moet beantwoorden voordat ik daarmee verder kan:

- Ga ik vector pedalen aanschaffen (dan moet ik schoenen hebben waar deze klikkers op kunnen).
- blijf ik met het systeem rijden waar ik nu mee rijd (SPD-SL) of zou ik toch liever terug gaan naar SPD (ik zit wel moervast, dat vind ik fijner met fietsen, maar de schoenen zijn niet top, weet niet of dat alleen aan de schoenen ligt of ook aan het systeem voor mij).
- Ga ik deze schoenen kopen voor de schoenmaat die ik nu heb of op de groei (sinds hormonen zijn mijn voeten minstens 1 maat gegroeid).

Allemaal lastige punten waar ik nog niet uit ben, maar misschien kunnen jullie hier wat zinnigs over zeggen zodat ik makkelijker kan kiezen wat ik ga doen.

Peter kreeg ook koude voeten


Toen ik mijn vorige berichtje geplaatst had kreeg Peter ook koude voeten (cold feet). Maar dan de figuurlijke soort. Hij vond het op eens toch wel kort dag en dat de dagen wel erg kort werden, dus onze reis is voor nu uitgesteld naar betere tijden (minder koud/nat en langer licht). We gaan komende woensdag wel lekker samen trainen, wordt vervolgd dus!



Alvast aangeschaft voor het geval dat ;-)

8 opmerkingen:

  1. Voetengaten afdichten en winterschoenen helpen wel, maar of je dan na een tijd(je) nog steeds geen koude voeten krijgt vraag ik mij af. Volgens mij wordt de meeste kou van het metalen frame via het schoenplaatje naar de zool geleid. kunststof schoenplaatjes zoals LOOK zouden minder kou moeten geleiden. Ik gebruik mijn Northwave Arctic winterschoenen niet zo vaak in de Quest. Op de roeifiets worden mijn voeten nog steeds koud met deze schoenen, maar de afkoeling begint later en is minder sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nu dus ook niet metalen schoenplaatjes, maar mijn voeten worden nog steeds koud. Ik had ook zooltjes die nat bleven op de heenweg, op de terugweg heb ik daar andere zooltjes in gedaan, maar dat hielp niet afdoende. Ik denk dat winterschoenen in ieder geval van onderen dicht zijn en iets beter geisoleerd naar de zolen. We zullen zien of dat voldoende is. Misschien moet ik de neus ook winddicht maken anders. maar weet niet of ik dan weer genoeg ventilatie heb. Dan krijg ik misschien weer andere problemen zoals schimmel in het vooronder ;-).

      Verwijderen
  2. Hoi Roef, herkenbaar. Ook ik heb de lange broek weer voor het eerst aangetrokken en weer last van koude voeten. Misschien toch maar eens verwarmde zooltjes ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan inderdaad heel goed werken (verwarmde zooltjes), alleen moet je dan wel zorgen dat je genoeg stroom hebt daarvoor. Via een accu of batterijen. En de zooltjes moeten ook lekker genoeg zitten om 100en kilometers mee te rijden. Je kan dan wel gewoon met zomersokjes in je winterschoenen. Alleen als je accu leeg is krijg je dan wel heel koude voeten ineens ;-). (dit was het geval bij Mieke op de terugweg na de oliebollentocht afgelopen jaar). En dat ging maar om een stukje van 100 km :-( op stand maximaal.

      Verwijderen
  3. Ik rij zomers en in de winter op sandalen, trek er wel hoezen bij extreme kou overheen. er zijn al vele berichten over geschreven. zoals http://wieringer-velomobiel.blogspot.nl/2014/11/winter-gereed-maken-van-mijn-velomobiel.html gedeeltelijk open ben ik nog steeds een fan van (vochtige lucht word afgevoerd) Succes. Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dan rij je wel met een racekap neem ik aan, en die heb ik niet. Denk dat dat ook wel veel meer warmte geeft. En ik rij eigenlijk altijd cabrio. Dus ook zonder het schuimdeksel. Verluchting in de fiets vind ik zelf ook fijn. Dus wil eigenlijk ook niet al te veel dichtmaken. Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen
  4. De werkelijke reden van koude voeten is nog niet ter sprake gekomen. Die reden is dat je hoofd en hals detecteren dat het koud is. Vervolgens gaat je lichaam de bloedtoevoer naar voeten en handen beperken. Het heeft helemaal niks te maken met schoenen/plaatjes of al dan niet open voetengaten.
    Nou is de één er minder gevoelig voor dan de ander.
    Ik ben er helaas gevoelig voor en bij 8 graden gaan bij mij de elektrisch verwarmde voetzolen erin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip, dus als ik zorg dat mijn hoofd en hals meer beschermd zijn tegen kou, zou ik ook minder snel last van koude voeten hebben. Dat ga ik morgen eens uittesten.

      Verwijderen