woensdag 8 augustus 2018

Vakantie deel 3

Zie ook deel 1 en deel 2

Dag 7: Vlissingen - Philipine

Die nacht slaap ik heel slecht, toch nog ergens bang dat mijn fiets gestolen wordt. Onder anderen omdat er ook nog 3 scooters waren die mij achtervolgenden toen ik onderweg was. Gelukkig staat mijn fiets er de volgende dag nog.

Blij dat ik Kanjer weer terugvind

Ik rij met al m'n spullen om half 10 de veerboot op naar Breskens. Ik heb besloten dat ik deze vakantie niet meer met Kanjer in Vlissingen overnacht.

Kanjer aan boord

In Breskens staat Joop al op mij te wachten. En hij vertelt wat zijn plan is. Ik besluit om in Philipine bij hen te blijven slapen. Dat geeft rust en dan kan ik vanuit daar ook plannen hoe de dag van morgen eruit gaat zien.

Joop rijdt voorop en ik volg, mooie route langs de kust en door de duinen
niet alle paden zijn verhard of zo breed, maar Joop maakt daar geen punt van of je daar wel overheen kunt met een velomobiel in het zomerseizoen

We rijden overigens niet direct naar Philipine maar doen een toer door Zeeuws Vlaanderen en België. Erg leuk, al merk ik wel dat mijn vering niet echt berekend is op de Belgische wegen. Misschien moet ik daar toch nog eens naar kijken. Of toch de veer van Johan erin zetten. Die reed vorige keer ook een stuk lekkerder dan de mijne. Blijkbaar zit daar toch nog veel verschil in.

We pikken ook nog een  terrasje onderweg. Deze ooievaar komt precies langs als ik weer in wil gaan stappen.

In Philipine zie ik Anita ook, en zoon Jan is ook aanwezig. We lunchen met z'n allen en daarna ga ik douchen en mijn kleding wassen. Aangezien Joop nog een toer voor vanavond heeft gepland en ik niet veel geslapen heb ga ik eerst nog een uurtje liggen.

Na de avondmaaltijd is de fietskleding alweer droog en gaan we met zn drieen op pad (Joop, Anita en ik). De zon is redelijk fel, dus het voorbedachte rondje is niet handig en er wordt een aanpassing gemaakt. Tegen dat het donker wordt zijn we weer terug.

leuk, zo met 3 oranje fietsen naast elkaar :-D

Dag 8 : Philipine - Middelburg - Goirle

Na een heerlijke nachtrust in een goed bed ga ik uitgerust op pad, met de routebeschrijving van Joop naar de veerboot terug. In Breskens rij ik nog 1x verkeerd, maar dan ben ik er en ook geen moment te vroeg, want er staat al een hele rij fietsers bij de kassa. Als ik binnen ben rij ik mijn fiets direct achteruit de sluis in. Ik heb inmiddels geleerd dat ik er toch weer aan dezelfde kant uit moet, dus dan kan mijn fiets maar beter direct in de  goede richting voor de uitgang staan.

Als ik vanaf Vlissingen weer onderweg ben naar Middelburg belt Sake mij op. Maar ik wil om 11 uur daar zijn dus rij even door en bel hem later terug. In Middelburg haal ik mijn verstelde kleding op en ga ik samen met Sandra nog even buurten bij Cynthia en Louis (die mij 2 dagen geleden heeft gered).

Niet veel later vertrek ik weer ditmaal richting Goirle. Ik heb bij de Oesterdam afgesproken met Bert en Sake blijkt vandaag vrij te hebben en wil wel een stuk meerijden vanaf Goes dus ik app hem de route en geef hem een Glympse als ik wegrij uit Middelburg die ik ook direct doorstuur naar Bert.

Iets nadat ik Goes gepasseerd ben staat Sake aan de overkant van een weg te zwaaien, midden in de brandende zon. Ik roep hem toe dat we even doorrijden en dan ergens in de schaduw stoppen. Niet veel verder staan we even stil op het fietspad in de schaduw om elkaar te kunnen begroeten. Sake ken ik van het ligfietsers.nl forum. Erg leuk om zo weer nieuwe ligfietsers te treffen. Hij heeft zijn hele nette gele Strada nog niet zo lang. En deze heeft nog weinig kilometers en is ook nog niet zo oud. Dat is ook zeker wel te zien, hij ziet er nog spik en span uit.

Sake rijdt een stukje voorop om een betere route te rijden
Onderweg naar Bert

Als we weer verder rijden wordt het al snel nog warmer. En Bert heeft er de sokken in en is ineens al veel eerder bij het trefpunt, dus hij rijdt ons tegemoet. In de buurt van Rilland treffen we elkaar en we besluiten om te kijken of er daar een terrasje open is. Na nog een bijna valpartij van Bert door mijn schuld komen we gelukkig allemaal heel aan. Het terrasje is heerlijk koel. De eigenaresse is wel geinteresseerd in onze velomobielen. Haar man blijkt ook iets te hebben met kleine voertuigjes al wordt het me niet helemaal duidelijk wat het is als ze me een foto laat zien.

Vertrek vanaf het terrasje

Als we weer verder rijden slaat Bert bij de Oesterdam weer af richting zijn vakantie adres. Ik rij samen met Sake nog een heel stuk door. Ik moet wel zeggen dat er echt mooie stukken bij zitten. Glooiende fietspaden door veel groen. Erg leuk om te rijden, maar ook wel vermoeiend. Ondanks dat het wat koeler is door de begroeiing begint de warmte me toch op te breken. In Nispen slaat Sake af richting Essen en rij ik alleen verder.

Zon en schaduw wisselen elkaar af
Wel mooie weggetjes

Als ik na 159 km in Goirle aankom ben ik even helemaal op. Mijn vrienden op de fiets adres is een aardige vrouw die wat vrienden op bezoek heeft. Ik voel me gelijk helemaal thuis.

Na thee, douche en even bijkom tijd ben ik wel weer zo fit dat ik lekker even naar het dorp loop om daar te genieten van een paar welverdiende frietjes en wat verse groenten salade.

Als ik weer terug ben kan ik nog even thee drinken met de mensen in de achtertuin. Ik maak het niet heel laat, maar door de warmte kan ik niet zo goed slapen, ondanks dat er een ventilator in mijn kamer staat.

Dag 9: Goirle - Eindhoven - Nijmegen

Ik ben ook weer vroeg wakker, maar voel me wel uitgeslapen. Om 9 uur zit ik na een heerlijk ontbijt en even gezellig kletsen met Ans weer in de fiets. Mijn planning was om een paar dagen in Eindhoven door te brengen, maar omdat ik dat nu niet ga doen wil ik toch nog wel even bij Raymond langs fietsen. En eventueel samen naar Nijmegen fietsen vanaf daar. Ik ben rond kwart voor 11 bij hem. Hij is nog bezig met wat ladefrontjes lakken. Daarna gaan we brood halen en brunchen.

Raymond wil wel een stukje meefietsen, maar helemaal naar Nijmegen ziet ie niet zitten. Achteraf moet ik zeggen dat ik weinig tijd voor mezelf heb genomen deze vakantie en dat het ook wel heerlijk was dat ik nog 2 dagen alleen had.

Raymond mag de stoplichten bedienen

We besluiten om in Son en Breugel een ijsje te gaan eten. Na een tijdje op het terras te hebben gehangen rijden we beiden een andere kant uit. Ik ga door naar Nijmegen en Raymond rijdt weer richting Eindhoven.

Warm!

De rit naar Nijmegen probeer ik zo snel mogelijk te doen, want het is super warm. Als ik uiteindelijk rond 17 uur aankom ben ik totaal uitgeput. Ik besluit dat morgen een echte rustdag gaat worden. Welverdiend uitrusten van mijn vakantie!

1. Genoten van al je verslagen Roef! Deze laatste was natuurlijk extra leuk voor mij, als oud Zeeuws-Vlaming......Leuk dat Joop en Anita je de streek een beetje lieten zien!

Groeten, Adri.

1. Dat is mooi Adri. Ik heb er zelf ook goede herinneringen mee opgedaan . En wil zeker nog eens terugkomen daar!

Verwijderen
  2. Mooie lange toer! Wat leuk dat je zoveel fietsvrienden hebt door het hele land en daarbuiten!

1. Ja, daar ben ik ook heel blij mee. En als je de volgende keer wel thuis bent kom ik ook bij jou langs!

Verwijderen
  3. Ik weet niet of je een niet orginele veer bedoeld Roef, maar orginele veren zijn ooit ingeschat op het gewicht van de orginele koper van de velomobiel. Dat is vrij standaard tussen ( ik meen me te herinneren ) 60 en 110 kg maar er kunnen verschillende stugheden en lengtes aan schroefveetjes in de veerdempers die dan ook andere karakteristieken krijgen. Zo heb je een lange rode ( soepel ) met een korte blauwe ( stug ) die dus soepel in zal veren maar op het einde van de veerslag progessief stug wordt. Sommigen vinden dat "dweilen" en kiezen voor een geheel blauwe veer. Enz enz. Die primitieve veerdempers zijn verbazend aanpasbaar. Excuses als ik de kleuren niet goed heb, ik heb er nooit meer naar gekeken, ik "dweil" graag maar ik noem het zelf "vliegend tapijt" ik hoef niet ieder kiezel te voelen omdat het en gering aantal watts "opeet" met trappen. Vind ergens 30-40 km/u snel zat, en liefst met zo min mogelijk iedere hobbel voelen :-))

1. Hoi Quezzzt, ik heb het hier over een risse demper. Inmiddels is het probleem verholpen. De oude demper heeft gewoon onderhoud nodig en ik heb die van Johan er inmiddels in zitten, rijdt echt als een zonnetje weer!

Verwijderen
  4. Mooi vakantieverslag Roef! Als je nog eens deze kant op komt EN ik ben dan wel thuis, dan rijden we ook een keer een stuk samen op!