dinsdag 31 juli 2018

Vakantie deel 1

Ik had gezegd dat ik nog zou bloggen over mijn vakantie en als dat kon onderweg al een deel. Vandaag heb ik daar voor het eerst tijd voor, dus hier de eerste dagen van mijn trip.

Wel of niet 600 km fietsen in september


's Avonds bel ik met Kees van Malssen. Ik heb namelijk stoute plannen om in 2019 Parijs Brest Parijs te willen rijden. Omdat ik merk dat ik makkelijker snel rijd. En ook minder weeg en daardoor makkelijker klim. Parijs Brest Parijs lag nooit binnen mijn bereik omdat ik 1200 km met 10.000 hoogtemeters voorheen nooit binnen de tijd zou kunnen rijden laat staan voltooien met een velomobiel, vanwege het gewicht. Ik vraag Kees om advies, omdat ik om mee te doen dit jaar minstens een 200 brevet moet rijden maar liefst een 400 of hoger. Aangezien er in Nederland dit seizoen alleen nog een 600 in Boekelo begin september op de kalender staat, is dit de beste optie, mits haalbaar. Kees denkt wel dat het haalbaar zou kunnen zijn. Maar mocht ik denken dat ik het niet haal moet ik wel vroegtijdig uitstappen. Verder moet ik de komende weken trainen voor mijn basis snelheid te verhogen en lange afstanden rijden. Dus eerst opbouwen naar een 200. Hier kan ik dan mooi mijn vakantie voor gebruiken.

Dag 1: Vrijdag 27 juli 2018, Etappe Nijmegen - Opheusden


Omdat het vrijdag nog verschrikkelijk warm zou worden had ik bedacht om mijn eerste vakantiedag een korte etappe te doen naar Opheusden, waar mijn ouders op de camping waren in een stacaravan aan het water. Dit bleek een goed plan.

Al is het maar een uurtje fietsen, toch best warm!
Kanjer op de camping

Heerlijk genoten van het af en toe een frisse duik nemen. Al was het water ook al wel 26 graden op zn minst. 's avonds nog het journaal gekeken en daar zeiden ze dat het de volgende dag een stuk koeler zou worden, met zelfs nog kans op een bui. Ook zou er 's avonds een bloedmaan te zien zijn. Daar zijn we nog naar wezen kijken.

Een van mijn betere foto's van de bloedmaan met mijn telefoon genomen

's nachts was het eigenlijk veel te warm om te slapen, zoals de hele week al, maar toch nog een paar uurtjes kunnen pakken.

Dag 2:  Zaterdag 28 juli 2018 Etappe Opheusden - Alphen aan den Rijn


Vandaag zou ik samen met Kjeld naar Alphen aan den Rijn fietsen. Hij gaat hier 3 weken op vakantie met zijn ouders, maar is nog niet zo goed met navigeren en vond het daarom ook fijn dat ik mee reed.

Kanjer wacht met spanning op the green thing
Kjeld, the green thing, Kanjer en rechts mijn ouders als uitwuif commité

Om half 9 vertrokken we vanaf Opheusden, Kjeld had de eerste etappe Zevenaar - Opheusden van 40 km er al opzitten, en we waren vlot op weg. En de rit ging soepel, helaas wel een regenbui tussen Vianen en Uitweg.

Donkere luchten voorspellen regen
Kjeld heeft het warm na de regen en een drijfnat shirt, dus dan maar uit. Met als consequentie dat je kunt verbranden...

Rond kwart over 12 reden we Alphen binnen en om half 1 waren we bij Marco, waar we even een lunchpauze hebben genomen. Ik kon van Marco een matje en een kussentje lenen voor te kamperen met Kjeld. Zo hoefde ik weinig ballast mee te nemen tijdens mijn rondrit. Nadat Kjeld en ik naar de camping in Alphen waren gereden mochten we meteen helpen met de voortent van de caravan op te zetten. Met 5 man sterk ging het net omdat er zoveel wind stond! Daarna nog even met z'n vieren de stad in geweest om boodschappen te doen en wat avondeten te scoren. Het was een stuk koeler en heb het 's nachts zelfs een beetje koud gehad! Maar wel heerlijk geslapen.

Hier staat ie al bijna, maar wat een wind zeg!
Ik heb de bevoorrechte positie om in het tentje tussen the Green Thing en Kanjer te mogen slapen!
Kjeld laat nog wat truckjes zien met een paar bollen die lichtgeven in wisselende kleuren, dit is het effect op de foto. In het echt is het nog veel mooier!


Dag 3: Zondag 29 juli 2018 Met Kjeld en Marco naar HSL


Kjeld had bedacht dat we vandaag samen met Marco een kort rondje zouden rijden. En ik had gezien dat er vanuit Pijnacker een toertocht werd georganiseerd door Holland Sociaal Liggend. Dus het idee was om daaraan mee te doen, aangezien erbij stond dat de tocht door het groene hart zou gaan, zouden we altijd op de terugweg kunnen afhaken om de route korter te maken. Dus om kwart voor 9 kwam Marco het terrein van de camping oprijden en kort daarna vertrokken we naar Pijnacker. Onderweg kreeg Marco nog een lekkeband, maar dit was snel verholpen en uiteindelijk kwamen we Pijnacker binnenrijden toen de kerktoren 10 uur sloeg.

Kanjer is niet de enige oranje fiets die meedoet!
Johannes? Mijn hoofd is een beetje een zeef met nieuwe namen.

Daar aangekomen bleek dat we eerst richting Rotterdam Nesselande zouden rijden om André en Hans op te halen. Er waren ook wat nieuwe gezichten, dus even kennis gemaakt. Toen ik zei dat ik Roef was, werd er meteen geroepen, "ow, van Kanjer?". Dus gelijk Kanjer maar even voorgesteld aan Etienne. Gaat mijn velomobiel mij nu toch voorbij in bekendheid? Zolang hij maar niet naast zn banden gaat rijden!

Routeleider Paul Lelieveld

Onderweg kreeg ik van Paul te horen dat we de pauze bij hetzelfde punt zouden hebben als de oliebollentocht. Dat betekende dat we dus Rotterdam als doel van de tocht hadden. Nou ja, we zouden wel zien hoe het liep. Kjeld zat er nog redelijk fris bij en we reden ook een rustiger tempo dan gisteren.

Ook de Rotterijders zijn aangesloten bij de groep



Is dat nou een nieuwe trent, sportslippers mee in de velomobiel?
Bij de pauze was het even op voor Kjeld, en ik vond het ook wel weer mooi geweest. Hans wilde ook vroeg thuis zijn en zo reden we uiteindelijk met 5 velomobielen (Rotte Rijders en ons begin groepje) terug richting Nesselande en vanuit daar met Marco en Kjeld terug naar Alphen aan den Rijn. Na ruim 97 km kwamen we terug op de camping en toen begon het te regenen, dus lekker schuilen in de voortent van de ouders van Kjeld. Toen de bui over was nam ook Marco weer afscheid van ons.

Deel 2

Deel 3

2 opmerkingen:

  1. Super leuk stuk Roef.

    Het was voor mij en The GreenThing ook een leuke ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Kjeld, ik heb het ook erg naar mijn zin gehad met jullie!

      Verwijderen