dinsdag 14 juli 2020

Fiets vakantie met Mark en Marco deel 1

Zaterdag 11 juli Dag 1: Nijmegen - Alphen aan den Rijn met Mark


Afgelopen zaterdag was het dan zover. Na een weekje rust mocht ik weer gaan fietsen. Ik was echt benieuwd hoe het zou gaan met mijn voet.

Toen ik 's ochtends opstond was het alles behalve veelbelovend. Want ik had eigenlijk de hele week geen last gehad en juist die ochtend deed het weer pijn. Om kwart over 7 stond Mark al voor de deur. Hij was vannacht vanaf Ter Apel naar Nijmegen gereden. Ik was nog bezig met de laatste dingen. Zoals ontbijten, brood smeren voor onderweg. Zodat Mark even kon uitrusten met een kopje thee. Om 9 uur was ik zover en konden we vertrekken.

Mark staat klaar voor vertrek

De eerst kilometers begonnen met mooi weer. Ik merkte wel dat Mark af en toe wat achterbleef. Maar aangezien ik met Kanjer redelijk een steady tempo rijd en niet al te hard ging dat wel goed. Na een uurtje zei Mark bij de eerste plaspauze dat hij wel wat slaperig was. En dat hij wel graag op de helft koffie wilde drinken ergens. Na Rossum begon ik alweer een plaspauze nodig te hebben en blijkbaar moest ook de koffie vervroegt worden. Dus toen we over de brug bij Zaltbommel waren maar even bij de Mac Donalds wat gedronken en een dikke vette koek gegeten letterlijk. Het vet droop eraf. Daarna begon al gauw de lucht te betrekken, dus snel in de fiets en rijden. Want ik zit liever in mn fiets dan op een terras als het regent.

Heerlijk fietsen op de dijk bij Drunen

Het leek nog even of we de bui konden ontwijken maar aangezien dit deel een vakjes vul route was bogen we op een gegeven moment toch richting de bui af. En al snel regende het zo hard dat ik mijn duikuitrusting te voorschijn moest halen. Gelukkig was het van korte duur want een kwartiertje later kon ik alweer op zoek naar mn zonnebril.

We reden dit stuk over ontzetten mooie weggetjes  dwars door boomgaarden en langs watertjes. Echt een plek om nog eens een rondje te rijden. 

Vakjes vullen kan best heel mooi zijn


Bijzondere route door allemaal boomgaarden. 

Nadat we ook alle vakjes onder vianen gevuld hadden en de brug over waren begon ik al een beetje pijn in mn knieen te krijgen. En ik besloot om het laatste stuk maar de korste route te nemen. Voor Mark was dit ook een prima idee. Dan kon hij bij aankomst nog even Formule 1 kwalificatie kijken.

Ik probeerde redelijk door te rijden maar bij bodegraven had ik toch even een stop nodig. En dan maar gelijk bij de ijssalon. Mark ging daar dan gelijk even kijken hoe het ervoor stond voor de Formule 1. Maar blijkbaar regende het daar zo hard. Dat het was uitgesteld.

Prima ijs, het was heel snel op alleen

Toen we weer op pad wilden gaan had Mark een lekke band. Dus even wisselen. Zat een scherpe steen in. Netjes om 4 uur waren we bij Marco met 147 km op de teller (vanaf Nijmegen) Mark had nog 205 km meer gereden vanaf Ter Apel.

In de garage van Marco 

's avonds hebben we lekkere pannenkoeken gegeten.

Zondag 12 juli Dag 2: Rondje Hoek van Holland


Iets na 7 zaten we weer in de fiets. Vandaag had Marco voor ons een rondje Hoek van Holland uitgezet. Nou ja, in die richting, want echt door Hoek van Holland zou de route niet gaan, maar dat was wel ongeveer in de buurt van het verste punt.

Ons klaar maken voor de start

We begonnen richting Leiden. En ik blijf ergens ruzie houden met die stad denk ik. Want ik reed voorop en 3x verkeerd. Daarna heb ik Marco maar even voorop laten rijden. Hij had immers de route gemaakt.

Marco rijdt even voorop, ook leuk om eens achter een andere velomobiel aan te rijden

Na een flinke obstakel rit met drempels waar zelfs Kanjer op bleef hangen kwamen we eindelijk in het mooie duinen gebied. Het was inmiddels al wat drukker aan het worden, dus echt hard rijden werd wat lastig, maar daar heb ik met Kanjer gelukkig ook nooit zo'n moeite mee.

Het uitzicht in de duinen
Pitstop overleg
Super mooi weer wel

Net na Monster kwamen we bij een Pannenkoekenrestaurant dat net open ging. Dus ons langzame rijden had een open terrasje opgeleverd! Alle 3 hadden we wel zin een appeltaartje en ik nam daar een ice tea bij. Aangezien het al behoorlijk warm werd. De fietsen hadden hier trouwens een heel mooi onderkomen.

De fietsenstalling vanaf het terras
En van de andere kant gezien
We hadden een beetje vertraging opgelopen en aangezien we in Rotterdam Nesselande met André en Kevin hadden afgesproken, liet ik hen even weten dat we waarschijnlijk een uurtje later zouden zijn.
Het grootste deel van de route naar Rotterdam was lekker doorfietsen. Maar we kwamen ook een fietspad opbreking tegen met een goede omleiding. En daarna kwamen we hekjes tegen waar Kanjer en Hedwig overheen getilt moesten worden. De DF van Mark kon er net wel tussendoor. 

We passeerden ook nog langs Maassluis
En hier rijden we naar de F1 ;-)

Iets na twaalven kwamen we aan bij de ijssalon. Na een belletje met André kwamen hij en Kevin ook een ijsje scoren. Na nog wat gezoek ook nog een toilet gevonden voor mij. En toen konden we weer opweg. André en Kevin zouden ook nog een stukje meerijden. Gezellig! Nadat we onder de A12 doorreden gingen zij weer huiswaarts.

Mijn ijsje van de dag

1,5 meter afstand ijs eten?

En toen wij rond half 4 weer in Alphen waren, bleek dat we allemaal geen behoefte meer hadden aan het extra lusje wat Marco nog had uitgezet. Samen met Mark nog naar de F1 gekeken. Helaas werd Max 3e. 's avonds had Marco nasi gemaakt. En we zouden de maandag een uurtje later vertrekken om het huis netjes achter te laten + dat we die dag maar 130 km hoefden te fietsen. Dus zouden we sowieso al iets eerder in Nijmegen zijn. Om nog boodschappen te kunnen doen.

Maandag 13 juli Dag 3: Alphen aan den Rijn - Nijmegen + bonusrondje


Vanochtend was ik voor de wekker wakker. Ik zit al aardig in het ritme van om 7 uur fietsen blijkbaar. Maar ik mocht dus nog een uurtje pitten toen ik wakker werd. Dus dat heb ik ook lekker gedaan. Ik voelde me best uitgeslapen toen ik opstond. En nadat ik alles had ingepakt en meegenomen naar beneden, samen ontbeten. En toen mijn spullen 1 voor 1 naar beneden gebracht, want ik kan nog niet veel tillen. Dan kan ik dus helemaal niet meer lopen als ik dat teveel doe. Iets na achten zaten we weer allemaal in de fiets. Het werd al gauw warm. Na 40 km kwamen we een mooi plekje tegen om even pauze te houden.

ons eerste pauze plekje, wel heel warm
De echte vakantie vierders
Ik heb maar even een foto van het uitzicht genomen, kunnen ze dat later nog terug zien ;-)
Nadat de wandelgroep die voorbijkwam weer van het fietspad was zijn we doorgereden om nog een paar vakjes te vullen in IJsselstein.

Ik kwam er ook heel laat achter dat we dus in IJsselstein waren, ik dacht eerst Nieuwegein

In Vianen was de dijk afgesloten en toen we na veel zoeken uiteindelijk weer een stukje verder de dijk op konden kwam ik eindelijk in mijn ritme. In Rijswijk maakten we nog een korte fotostop bij het toekomstige huis van Wilco.

Fotostop

Daarna gingen we een gebakje eten bij de Golfbaan langs het kanaal. De IJstent in Boven Leeuwen was helaas gesloten. Dus ik beloofde thuis een ijsje. Het ging heerlijk tot we onder de brug van Ewijk doorreden. PANG! En ja hoor, Kanjer had een klapband. De nieuwe F lite lag al klaar dus even wisselen en toen konden we weer. Mark gaf bij deze pauze aan dat hij nog een rondje wilde rijden omdat het zo mooi weer was. En toen we verder reden voelde ik daar ook wel wat voor. Bij thuiskomst Zoefje geprepareerd. Marco bleef thuis, die had het even gehad.

Nog een rondje!


Na een ijsje gingen Mark en ik nog een rondje rijden. Ik nu met Zoefje. Dit ging echt super veel sneller dan met Kanjer. We deden een rondje kraaijenbergse plassen. En dat is sowieso een best snel rondje maar we hadden een gemiddelde van bijna 30 per uur toen we weer bij de stad kwamen. Bij de Berendonck was het wat drukker en moesten we wat rustiger rijden en 600 meter voor thuiskomst kreeg Mark nog een lekke band.


De garage is aardig vol zo, Ed is inmiddels ook aangekomen

Thuis gekomen moesten er nog boodschappen gedaan worden. Dat deed ik met de trike en Mark en Marco gingen lopend mee. Weer terug lekker rauwe andijvie stamppot gemaakt. Marco en Ed vooral, want ik was ondertussen ook nog bezig met de was ophangen. Het werd nog een gezellige avond, een beetje te gezellig, want ik sliep pas tegen half 12. (nadat ik het grootste deel van deze blog geschreven had). Hopelijk heb ik daar morgen niet te veel last van. 

Lees ook deel  2 en 3.

5 opmerkingen:

  1. Weer een leuk verhaal. Ik zie er naar uit om binnenkort met de DF XL ook een flinke tocht te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roef, leuk verhaal en een erg leuke foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een lekker lang verhaal. Ik ben er ook achter dat je niet heel ver weg hoeft om het naar je zin te hebben - hoewel mijn actieradius erg tegenvalt de laatste maanden.
    En kanjer lijkt een beetje een kameleon, steeds een andere kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk te lezen. Doe Mark maar de groeten van mij. Laatste brevet dat ik hem heb getroffen is alweer lang geleden....

    BeantwoordenVerwijderen