vrijdag 5 augustus 2016

Dutch Capitals Tour 2016 deel 1

De Voorbereiding

Kanjer en ik hebben dit jaar veel trainingskilometers gemaakt ivm de voorbereiding op de Dutch Capitals Tour. Zo heb ik oa een 200-300-400 en 600 km rit gereden, en vanaf maart elke maand zo'n 2000 km gefietst.

De laatste maand voor de DCT heb ik besteed aan onderhoud voor Kanjer door Marco. En een vakantietrip naar Noord Nederland samen met Marco. Nog 1 keer een 200 km en 1 keer een 250 km gereden. Die laatste was redelijk zwaar. En daarna vooral ook veel kortere ritjes gereden. Een week van te voren 3 dagen gerust en de zaterdag voor de tocht nog 1x geknald. Al had ik weinig zin om te fietsen.

De start zou woensdag zijn. En ik had geregeld dat ik dan maandagavond alvast naar Alphen aan den Rijn zou gaan. Mijn fiets zou dan dinsdag op de aanhanger gebracht worden. Dit werd uiteindelijk geregeld dat ik maandag met fiets en al naar Alphen gebracht werd. Dinsdag heb ik vooral de laatste dingen overdacht en geregeld, maar verder weinig gedaan. 's Avonds is Marco mijn startspullen gaan ophalen. Die nacht kon ik niet goed slapen net als de nacht ervoor. Zal ongeveer 3 uurtjes zijn geweest dat ik echt geslapen heb, maar aangezien ik de dag ervoor volledig gerust had was dat niet zo heel erg.

De Tocht

Woensdag ochtend van Alphen naar de startplek in Zoetermeer gefietst samen met Marco. Daar keek Kanjer zn oogjes uit. Weer allemaal vriendjes van hem die er waren.

Met Marco naar Zoetermeer fietsen

De Quest en Strada van Rob en Elmi

Kanjer is klaar voor de DCT

Deze groene fiets heb ik alleen op foto's en aan de start gezien tijdens de DCT.

Dag 1: Zoetermeer - Gilze 280 km

Jaap was er ook en ik had met hem afgesproken om grotendeels samen te rijden voor zover we gelijk in tempo lagen. De eerste nacht zouden we ook op hetzelfde adres gaan slapen.

Om een paar minuten voor 10 werd al het startsein gegeven, maar Jaap en ik wilden rustig vertrekken en het liefst ook precies om 10 uur. Dus hebben we daar nog even op gewacht. Nadat we gestart waren hebben we heerlijk rustig gereden. Even erin komen. Zolang je maar blijft rollen.

De eerste kilometers, Jaap had er zin in

Op de dijk bij Cappelle a/d IJssel

We kregen 2 buitjes en toen waren we Zuid-Holland uit. Jaap had gehoopt op wind mee na de buien, maar dit bleek redelijk tegen te vallen. Ik had er weinig last van, misschien was het voor mij maar goed ook dat we geen wind mee hadden, want ik ben niet zo'n snelle starter. En Jaap heeft veel meer voordeel van wind mee dan ik. Maar toen we op de brouwersdam aankwamen (na een geheime controle) kregen we ineens wel de wind in de rug. En dat ging hard! 35 km/h  reed Kanjer ineens met 2 vingers in de neus. Heerlijk. Voor de stormvloedkering stond Harold langs de kant van de weg te zwaaien. En ja, hij had lekker water en marsjes en bananen bij zich .  Lekker van gegeten en gedronken en toen weer door. In Middelburg waren we netjes op tijd. Even een korte stop gemaakt. En toen weer door naar Ossendrecht.

Jaap voor de winkel waar hij zijn fiets gekocht heeft

Vandaag reden we zoveel mogelijk nonstop zodat we wat meer slaap zouden hebben. Ook in Ossendrecht waren we netjes op tijd en nu hadden we wind mee. Dus naar Gilze waar we gingen slapen ging het ook voorspoedig. Netjes op schema kwamen we aan in Gilze. Kanjer mocht lekker in de hal slapen. En Jaap's fiets kreeg een mooi plekje in de tuin. Heerlijk 3 uurtjes geslapen. Wat precies genoeg is om weer 24 uur door te kunnen bleek later. Ik had namelijk een inschattingsfout gemaakt.

Dag 2: Gilze - Malden 380 km

Eerst gingen we naar Den Bosch, waar we bij de stempelpost Ed dekkers tegen kwamen. We hadden zijn vrouw ook al ontmoet die bij de brug van Spijkenisse stond om hem aan te moedigen.

Na Den Bosch had ik de tijd niet helemaal goed ingeschat, dit ivm dwars door eindhoven rijden en het was zo dat ik de heuvels wel had meegeteld in het zuidelijkste deel van Limburg. Maar die van Maasbracht naar Eijsden, daar had ik niet genoeg rekening mee gehouden. Zodoende kwamen we 1,5 uur later aan in Eijsden. En toen werd het erg krap om op tijd in Vaals te komen. Dit betekende gewoon stug doorrijden. Hopelijk gingen we op tijd komen. Jaap ging zijn eigen tempo en ik ook. Ik heb veel steun gehad van mensen waar ik op dat moment mee gebeld en geappt heb. Op een gegeven moment had ik zoiets. Al kom ik later, ik ga gewoon eigen tempo naar boven. En ik zie wel. Mijn schema was gebaseerd op 17.15 uur aan te komen in Zoetermeer. Dus nog ruim 6,5 uur overschot. Ik zag het meeste op tegen de Camerig. Dit is een beklimming van zo'n 4 km lang. Waarbij wel heel af en toe ook kleine dalingen voorkomen in het latere deel. Maar ik had er toch een hard hoofd in of ik daar wel in 1 uur naar boven kon komen. Aangezien mijn snelheid ongeveer op 4 km/h lag bij het klimmen. Het voordeel van een 3 wieler, je kan niet omvallen door een te lage snelheid. Maar lekker fietsen is toch anders. Maar op de Camerig vond ik juist mijn klimritme! Toen ik daar eenmaal in zat had ik ook rustig de tijd om foto's te maken en te appen met mijn appgroep die ik speciaal heb aangemaakt voor dit soort tochten.

Wat is het toch eigenlijk mooi in Zuid-Limburg

Bovenop gekomen was ik wel een beetje bang voor de afdaling, maar deze ging wonderwel heel goed. Toen nog even naar Vaals en ja hoor, ik was ruim op tijd! Nog 20 minuten over. Alleen geen stempelpost, dus maar een foto gemaakt samen met Jaap. Die was dus ook net boven. Dus zoveel verschilde ons klimtempo blijkbaar ook weer niet.

Daarna lekker afgedaald naar Vijlen. En daar gegeten. Wat achteraf misschien niet zo handig was geweest. Maar goed, weer wat geleerd voor de volgende keer.

Drielandenpunt gehaald!

Na Vijlen kregen we nog een venijnig klimmetje en de rest was goed te doen. Vanaf Sittard gingen Jaap en ik op de weg rijden, maar helaas werden we na een paar kilometer aangehouden door politie en moesten we onze weg op het fietspad vervolgen. Precies om 0.08 uur stempelden we af in Roermond, wat nog net binnen de tijd was. Hierna konden we gelukkig wel lekker doorrijden op de rijksweg. Geen verkeer en goede reflectiestrepen op de weg. Dat rijdt echt heerlijk! Ik werd alleen wel wat slaperig, dus heb er flink de gang in gezet om toch nog op tijd te komen voor een uur te slapen bij Reinier. Om Half 5 kwam ik in Malden aan na 23,5 uur onderweg te zijn geweest vanaf Gilze.

Zonsopgang net nadat we uit Gilzen vertrokken waren

Den Bosch

Dit plaatsnaam bordje deed me aan iemand denken

Het enige bewijs dat ik kon vinden dat we door Maastricht gereden zijn

1. Ja, dit willen we lezen! Wanneer komt deel 2?

2. Geweldig. Echt bijzonder dat je zo lang achter elkaar kunt fietsen.

Ik krijg na 100km allerlei pijntjes en klachten aan mijn voeten, rug, enz.

Leuk beschreven ook zo (in de ik-vorm) :-)

3. Wat een afstand, zo weinig slaap, en echt geen zadelpijn?