dinsdag 13 december 2016

Langzaam, Snel, Sneller, Snelst


Jaja, het gaat over banden. Nou ben ik niet iemand die precies gaat meten wat de rolweerstand van de ene en de andere band is, maar ik voel wel degelijk verschil. Zo heb ik ruim een jaar met Greenguards gereden. Deze zijn onverwoestbaar, het profiel na meer dan 20.000 km is nog niet echt aan slijtage onderhevig. Lekke banden heb ik een heel jaar lang niet gehad (op 1x in de eerste 40 km door een glassscherf na). Prima band dus voor als je een betrouwbare band wil hebben. Maar met veel rolweerstand. Hiervoor reed ik in de eerste 4000 km met mijn Strada op Perfect Moirees. En de overstap naar greenguards was voor mij nauwelijks verschil. Alleen gingen de perfect moirees elke 1000 km wel een keer lek. Terwijl de greenguards dat niet hadden.

Greenguard waar meer dan 20.000 km mee gereden is
Nadat ik bij Reinier op zijn blog gelezen had dat rolweerstand het grootste verschil maakt voor mensen die "minder bedeeld' zijn kwa kracht, werd ik wel nieuwsgierig of dat dan voor mij groot verschil zou uitmaken. Ik rij normaal zo'n 20 km/h en als ik een beetje mijn best doe dan kan ik ook nog wel met een iets sneller groepje meerijden op zo'n 25 km/h. Maar de 30 zie ik bij uitzondering van een training op snelheid of een afdaling eigenlijk nooit op mijn teller. Dus toen ik in oktober in Dronten was en daar een Questrijder tegenkwam die met mij naar Nijmegen wilde fietsen, bedacht ik mij geen 2x en liet ik er een Almotion achter en 2 Shredda's voorop zetten. Terug naar Nijmegen deed ik een uur korter over dan heen naar Dronten. Dit kwam uiteraard ook doordat ik niet alleen reed, maar ik merkte wel dat het een stuk makkelijker ging. Na een aantal lekke banden ging de lol er wel een beetje af. Zeker een lekke band alleen in de regen bij ongeveer 3 graden is geen pretje. Dus daarvan geleerd dat ik altijd een reserve buitenband bij me moest hebben. Omdat ik die nog niet in dezelfde maat als mijn Shredda's had deze er maar even afgehaald en weer op de greenguards gereden een weekje.

Tot ik met Koen en Ed naar Putten ging. Koen wilde wat sneller rijden en Ed had net zijn F Lites binnen gekregen. Dus Ed zou de F lites rijden en ik de Shredda's. Maar de F lites bleken niet lekker te passen onder de XS. En dus mocht ik ze uitproberen van Ed. Deze bandjes bleken nog lichter te lopen dan de Shredda's en ik was er super blij mee. Ze reden ook comfortabeler over slecht wegdek. En ik was helemaal in mijn sas. Tot ik een week later in het donker Reinier tegemoet ging rijden. Ik reed onderaan de brug bij Ewijk te scherp door de bocht. En mijn rechtervoorwiel kwam hierdoor naast het pad in de binnenbocht. Doordat de F lites zoveel veerkracht hebben werd ik per direct weer uit dat gat gelanceerd. En wonder boven wonder bleef mijn fiets rechtop. Ik heb een klein beetje schade rechts voor aan de onderkant.

Wel weer jammer natuurlijk

De band was ook nog vol met lucht. En ik zag er in het donker niets aan. Dus doorgereden naar Reinier die iets verderop met een lekke band stond. Op de terugweg ging mijn rechtervoorband (30 km nadat ik te scherp door de bocht gereden was) wel lek. En heb ik deze vervangen door een Shredda om thuis te komen. Thuis gekomen bleek dat er een redelijk grote jaap in de wang van de band zat aan de binnenkant. Ed heeft de buiten en de binnenband netjes geplakt en daarna hebben we hem er weer op gelegd. Dit ging een tijdje goed tot ik op weg naar Dronten weer lek reed. En toen ik de buitenband bekeek zag ik al dat de plakker in de buitenband al bijna door was. Ik heb er nog op terug naar Nijmegen gereden en daarna de Shredda's er weer opgelegd.

De scheur in mijn F lite

Plakker aan de binnenkant


Tot vandaag het langverwachte pakketje binnenkwam. Ja! 3 nieuwe F Lites. Dan kan ik er mooi 2 rijden en 2 als reserve meenemen. Ik ben er super blij mee, want op afstanden boven de 100 km scheelt het mij gewoon een uur rijden. En daarnaast scheelt het mij ook enorm veel energie. Die keren dat ik vaker lek rijd, heb ik daar graag voor over, zolang je maar goed voorbereid bent, gaat dat ook prima.

Super blij mee!

11 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal Roef. Ik zag jouw flink toegenomen snelheid op Strava en heb daarna ook F-Lites besteld voor mijn Quest. En in deze tijd van het jaar rollen de F-Lites aanmerkelijk beter dan de Shredda's (406-40 vouw). Maar ook het betere comfort en acceleratie is erg fijn. Met mijn Greenmachine heb ik jaren met F-Lites gereden. Na een periode van veel lekrijden (en klapbanden) ben ik toen overgestapt op Greenguards. Daarna een totaal andere fiets en vooral ook fietsbeleving. En hetzelfde geldt natuurlijk voor een velomobiel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik hoop niet dat ik er klapbanden mee ga krijgen. Dan krijg ik hetzelfde effect als Andre had. Gelijk alle wielkasten schoon....

      Verwijderen
    2. Die klapbanden kwamen doordat de carbon composiet velgen van de Flevobike Greenmachine niet in orde waren. Ook hadden deze velgen geen velgrandje. Bij zulke soepele banden als de F-Lites heb je dan snel een probleem. Bij de Quest en Strada heb je daar geen last van.

      Verwijderen
    3. Die klapband was de Furious Fred, Roef. De F-Lites doen hooguit een heel zacht 'pfff' in combinatie met die kastanje stekels. En kan je alsnog met de hand de wielkasten schoonmaken. ;-)

      Verwijderen
  2. Mee eens Roef, die F-Lite bandjes rijden prima! En inderdaad, wat valt het tegen als je naar andere banden overschakeld....... Vorig jaar beging ik de stommiteit om gelijk van F-Lite naar Marathon Winter(spikes) over te gaan, dat is GEEN aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je raakt wel verwend met die lekker rollende bandjes.

      Verwijderen
    2. De opmerkingen over lekrijden ken ik niet, ik heb in 2 zomers 2x lek gereden met de F-Lite, de laatste keer waren de koorden al zichtbaar, dan kan je er op wachten natuurlijk. Kan geluk geweest zijn, maar bij mij gaan ze niet vaak lek.
      Wim S. teste laatst een bandje dat nog sneller lijkt dan de F-Lite, de Greenspeed Scorcerer.......

      Verwijderen
  3. Ik rij al jaren mee, en bevalt prima, alleen wat vaker plakken. Maar dat is te doen, vaak ben ik al op het werk of thuis. Met een compleet setje binnen buiten in de fiets is vervangen een fluitje van een cent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beter een scheur in je F-Lite, dan ... ;-)
    Je hebt in het begin wel een goede krachttraining gehad met de Greenguards !
    Mijn F-Lites beginnen overigens weer wat profiel te krijgen. (canvas komt door het loopvlak heen)
    Ze rijden inderdaad lekker en ze zijn ook wat hoger dan de Kojaks, kom ik wat makkelijker over die dubbele 'sinus drempels' heen.

    BeantwoordenVerwijderen