woensdag 12 augustus 2020

Ardennentrip met Raymond dag 1

Dinsdag 11 augustus 


Vandaag ben ik vroeg op.  Ik heb afgesproken om rond 9 uur,  half 10 bij Raymond te zijn.  De wekker gaat om 5 uur.  Waarna ik achter de computer kruip voor de gpx tracks op mijn GPS te zetten die Raymond vannacht mij heeft toegestuurd. Nadat ik mijn pap heb gegeten ga ik om kwart over 6 naar de garage.  Nog even de laatste dingen in Kanjer stoppen en een laatste banden check en we kunnen gaan. Een paar minuten later dan gepland rij ik weg.  En met het gewicht van Kanjer rijd ik niet bijzonder snel. Maar naarmate de uren verstrijken wen ik eraan en zo kom ik bij Raymond aan om half 10. Na een dik half uur pauze, zwaait de oma van Raymond ons uit.  En we zijn op weg. De planning is dat we vandaag 60 km rijden vanaf Eindhoven wegens de warmte.  Maar het is veelal bewolkt en de route is ook zeer bosrijk.  Erg mooi trouwens!  Al vrij snel zijn we bij Zonhoven waar onze eerste camping is.  Maar Raymond wil liever doorrijden.  Ik wil dat wel proberen.  Dus we gaan voor onze volgende camping 75 km verderop.  Ongeveer 20 km verder puffen we het uit langs het kanaal.  We stoppen onder een brug en hier verblijven we een redelijke tijd.  Ik maak een handdoek nat in het kanaal en Raymond knuffelt het asfalt omdat dat lekker koel aanvoelt.  Met hernieuwde krachten van een muesli reep vertrekken we uiteindelijk weer.  We moeten een brug op en ondanks dat Kanjer net zo zwaar is als ikzelf ben ik toch de betere klimmer.  Als we even later afdalen krijgen we weer wat verkoeling.  De weg langs het kanaal is echt super mooi!  Net of je ver in Frankrijk zit bijna.  Terwijl ik nog geen dag rijden van mijn eigen huis ben! Als we rond 6 uur honger krijgen gaan we op zoek naar een pizzeria of friettent.  Die is snel gevonden.  In het Frans friet bestellen is nog even een dingetje. Maar ik merk dat ik redelijk wat begrijp.  Raymond heeft nooit Frans gehad. Dus ik help hem als de eigenaresse vragen begint te stellen over zijn bestelling.  Er zit helaas weinig zout op de friet.  Maar verder is het geen slechte keuze.  Hierna begint ons avontuur door Luik.  Het eerste deel rijden we nog over een soort fietspad langs het kanaal. Maar als we oversteken over een soort geïmproviseerd fietspad kan ik de bocht niet halen en kom ik vast te zitten.  Ik stap uit en rol Kanjer voorzichtig terug.  Een voorbijganger denkt behulpzaam te zijn door de neus in te duwen!  Ik zeg hem van mijn fiets af te blijven.  Gelukkig gaat de deuk weer normaal terug als ik zachtjes aan de binnenkant duw.  Geen schade zo te zien.  Als ik Kanjer weer op het juiste pad heb gaan we verder.  Greeny heeft wat kuren en ik volg Raymond vanuit mijn ooghoek zie ik niet dat er een kleine vluchtheuvel ligt.  En ik word met het rechter voorwiel erover gelanceerd.  Kanjer komt netjes weer op 3 banden terecht.  Als we iets voor 8 in Tilff een lidl zien gaat Raymond even boodschappen doen.  Rond half 9 komen we aan op de camping waar we door de zoon van Gerard Arends van harte worden verwelkomt.  's avonds zitten we nog gezellig op het terras met nog een paar camping gasten die in deze omgeving rondjes fietsen op de racefiets. 


Ps. Foto's etc volgen later.  Ik wil iedere dag een stukje schrijven over onze trip. Uiteraard zijn er wel een paar te zien op mijn strava.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten