zaterdag 15 augustus 2020

Ardennentrip met Raymond dag 4

Vrijdag 14 augustus 2020 


Vanochtend ben ik bijtijds wakker en heb ik echt zin om te bloggen. Het is nog niet zeker of we gaan verkassen of dat we een dagje naar Luxemburg gaan met de trein.  Na een uurtje is mijn blog af en kom ik uit mijn tent.  Onze Duitse buurman gaat koffie drinken bij het restaurant en ik neem thee.  We praten wat in het Engels. Hij zegt dat hij in Luxemburg werkt en een coupon heeft om te overnachten. En dat hij het restant daarvan wel aan ons wil doneren omdat het voor hem zijn laatste overnachting is in Luxemburg voor deze zomer. Als Raymond wakker is wil hij wel graag blijven en met de trein naar Luxemburg. Totdat hij hoort dat je dan bijna 2 uur enkele reis met mondkapje in de trein moet zitten.  De beslissing is snel genomen en we gaan voor een korte etappe van 45 km zodat we ook nog een was kunnen doen en een beetje chillen bij het zwembad van de volgende camping. Vandaag houdt Raymond me weer goed bij met de race om als eerste de tent opgebroken te hebben en de fiets ingepakt. Ik ben maar net iets eerder klaar en rij naar het toilet gebouw voor water.  Ik heb mijn waslijn maar een keer buiten laten hangen met 2 handdoeken als proefkonijn.  Als dit werkt ga ik morgen zo al m'n was drogen. Bij het toilet gebouw vertelt een Limburgs stel mij dat wel het beste het eerste stukje via de grote weg kunnen rijden ivm met de 10% helling vanaf het station.  Als we vertrekken sta ik verkeerd geschakeld en krijg ik Kanjer niet meer naar het kleine blad. Dat is erg frustrerend.  Uiteindelijk lukt het me wel met veel verspilde kracht.  We kruipen verder samen de heuvel op door Troisvierges. En gaan na 2,5 km al boodschappen doen.  Ik besluit om het kopen van brood even uit te stellen.  Aangezien ik nog voldoende heb voor vandaag.  Ik koop alleen wat te drinken en 2 chocolade broodjes.  Om mee te ontbijten.  Daarna rijden we door naar de venbahn. Waar we een bankje vinden. Hier ontbijten we en smeer ik mijn brood voor onderweg. De handdoeken zijn inmiddels droog en de test is geslaagd. Als we weer verder gaan hebben we toch nog een aardig stel 10% klimmetjes.  Maar ze zijn gelukkig allemaal redelijk kort. Raymond zoekt nog een fietsenmaker en die heb ik gevonden op 1 km van de route.  Alleen blijken ze op vakantie te zijn net deze week. We rijden via de redelijk drukke weg terug naar de Venbahn.  Ik merk dat ik vandaag iets minder geniet van alles.  Ik heb het redelijk gehad ofzo. Misschien ben ik wel toe aan een soort rustdag.  Maar de etappe is kort dus we gaan vandaag ook wel meer rust krijgen. Als we na al die klimmetjes een korte steile afdaling krijgen en ik achter Raymond te veel moet remmen stoppen we even.  Raymonds rem is blijkbaar nog warmer dan de mijne.  Een klein beetje water erover bevestigd dat.  Ik heb mijn wieldoekjes in de fiets gedaan als we weer verder rijden. Ik rij nu voorop. We dalen snel maar het gaat iets minder steil.  Kanjer rijdt ongeveer 45 en versnelt dan niet meer. Bij een oversteekplaats haalt Raymond mij weer bij en aan de overkant staan 2 hekje verkeerd waardoor ik moet uitstappen. We komen verderop meer van deze hekjes tegen maar deze staan wel op de juiste volgorde zodat ik de draai kan maken. Soms wordt de route ineens onderbroken en moeten we via een alternatieve weg naar het volgende deel.  Soms onverhard of met een steile helling van 15%! Het is alsnog vrij avontuurlijk.  We komen nu ook veel meer fietsers tegen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel wat gewend was geraakt aan de rust van het over kleine fietspaden door de ardennen rijden.  Ik maak onderweg een paar filmpjes van Raymond en ook eentje van een stukje afdaling.  Ik begin het toch wel weer naar mijn zin te krijgen.  In Sankt Vith nemen we een terrasje.  Ik neem een wafel. Maar die is niet de 6 euro waard.  Ach ja.  We hebben vannacht gratis gekampeerd.  Dus dan is dat niet zo erg.  Als we weer vertrekken begint het gelijk weer met klimmen.  We gaan rustig aan omhoog.  Ik stel mijn GPS zo in dat ik nu op mijn kaart ook kan zien of er klimmen of dalen aankomt en welk percentage we rijden.  Raymond rijdt een stukje vooruit. En daarna ik weer. In Sankt Vith zoeken we een supermarkt op en Raymond gaat bij de fietsenmaker kijken als ik een brood haal.  Helaas kan die Raymond niet echt helpen al doet hij wel een poging. Als we weer op weg zijn blijkt het meeste klimwerk naar de camping erop te zitten.  En ik ben blij als we er zijn. Raymond wil eigenlijk verder fietsen.  Maar ik vind het wel best voor vandaag.  Heb wel zin om lekker te chillen.  Het is immers vakantie.  De oprit van de camping is van steentjes met zand.  Dus ik loop naar boven.  Kanjer duwend. Bovenaan moeten we lang wachten bij de receptie.  Die ons vervolgens doodleuk verteld dat het 44 euro voor 1 nacht kost!  Nou dat gaan we dus niet doen. We vertrekken na een berekening dat we het beste naar Monchau kunnen fietsen. Dat betekent wel dat we nog een kleine 2 uur extra moeten fietsen. En onderweg moeten we ook nog iets te eten vinden. Anders wordt het brood als avondmaaltijd. Als we weer op de venbahn rijden geniet ik duidelijk minder.  Als ik me daarvan bewust word stop ik om weer een filmpje te maken.  Maar Raymond die belt me dat hij een friettent heeft gevonden.  Ik fiets een stukje terug en we eten allebei friet.  Ik met een vegetarische frikadel. Na deze aansterking moet ik weer even op gang komen.  Ik moet eerlijk zeggen dat ik de venbahn een beetje saai vind worden. Als we via de grote weg naar Monchau rijden hebben we een mooie klim met een spectaculaire afdaling.  Daarna zijn we ongeveer direct op de camping.  Raymond regelt onze plek. En daarna zetten we zo goed als het gaat onze tent op.  Het is erg rotsige grond.  Na het douchen maken we nog een korte avondwandeling.  En dan is het tijd om te gaan slapen. Morgen een korte etappe...   We zullen het gaan zien. 


Strava

1 opmerking:

  1. Water over remmen gieten is het slechtste wat je kan doen. Ook al is de hoeveelheid klein de kans dat een schrijf krom trekt of haarscheurtjes kan krijgen is groot. Iets dat je niet wil tijdens een afdaling.
    Een stel gesinterde remblokken bied vaak uitkomst.

    Ik denk dat je moet zorgen dat je altijd een noodrantsoen eten bij hebt in geval van nood, of dit nu is omdat je niks kan vinden of je er door zit dan kan je altijd op de plek van bestemming aankomen. Als je een route maakt in een routeplanner en inlaad in je Garmin dan zie je de meeste bekende beklimmingen maar niet allemaal. Wil je geen verrassingen qua wegdek maak een route met komoot en dan wielrenner als uitgangspunt dan heb je een mooie route met bijna altijd verharde weg die goed begaanbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen