Ik kan vanochtend niet echt goed wakker worden om 7 uur. Terwijl ik gisteren toch echt wel op tijd sliep. Ik begin na een half uur uiteindelijk met bloggen. Vandaag gaan we een rondje Zuid Limburg rijden. Ik heb gisteravond nog een route gedownload en die staat nu op mijn GPS. We gaan het Zuidelijke deel van de Mergellandroute rijden. Om half 10 sta ik klaar voor vertrek en even later gaan we rijden. We rijden eerst naar Bemelen om even te buurten bij de boerderij camping waar ik jaren lang elk jaar kwam. Maar helaas is de eigenaresse op dat moment onvindbaar. Misschien lukt het een andere dag nog. We rijden een stukje terug om via Een snelle afdaling met een bocht waarbij ik bij op de kant ga met Kanjer waarna we weer naar boven moeten trappen. Bovenaan in Cadier en Keer wacht ik op Raymond. Daarna gaat het weer glooiend verder. We rijden nog steeds op het plateau van Margraten. Bij de beslissing om daarop te blijven of toch de hele route te rijden. Besluit Raymond om voor de hele route te gaan. Afslaan kunnen we altijd nog. Als we het plateau afrazen met 75 km/h, moeten we onderaan linksaf. Ik sta nog net op tijd stil en Raymond schiet mij voorbij. Als alles rustig is steken we over. Wel weer jammer dat je daar niet rechtdoor gaat. We rijden een lusje door Rijckholt en via Oostmaarland komen we langs de Maas. In Eijsden eten we op een terrasje Limburgse Vlaai. Als Raymond per ongeluk zijn waterfles vergeet (gewoon een oude frisdrankfles) hebben ze die al opgeruimd voordat hij erachter is. Hij komt zijn andere fles die bij mij in de fiets ligt ophalen. Het is in deze omgeving zeer druk met elektrische fietsen. Maar zodra we de heuvels in gaan wordt het gelijk rustiger. Als we bovenaan de eerste klim zijn en de afdaling inzetten begint het ineens te regenen. Raymond tutert linksaf en ik rij het boerenerf van een kampeerboerderij op waar we zo een open schuur in kunnen rijden. De bui is niet normaal hard. Maar na een klein kwartiertje is het ineens over. We gaan weer op pad, maar alle wegen zijn nu nat en het is vrij sompig. We rijden de route verder en na een afdaling en daarna een klim sta ik in st Geertruid weer even te wachten op Raymond. Hij gaat ook even op de stoep staan bij mij om even wat aan zijn fiets te controleren. Daarna rijden we weer verder. Afdaling met weer een klim dit keer naar Mheer. Vanuit Mheer dalen we zeer rustig af omdat het glad is. Een auto loopt te tuteren achter Raymond. Wat natuurlijk onzin is. In zo'n afdaling moet je fietsers helemaal niet willen inhalen als de weg glad is. We komen beide goed boven aan de volgende klim. Ik waarschuw Raymond dat de afdaling naar Noorbeek rustig moet ivm 10% en 2 flinke bochten aan het begin. Ook dit gaat allemaal zonder kleerscheuren. Maar de fun is er wel een beetje af. Omdat we door de gladheid beter moeten opletten. Vooral voor Raymond is dat natuurlijk gevaarlijk omdat ik 3 wielen heb en nu ook waterkoeling op de remmen door het natte wegdek heb ik minder problemen om met rustig afdalen overeind te blijven. En omdat het weer ook onbestendig is besluiten we om terug naar de camping te gaan en dan op die terugweg gelijk boodschappen te doen in Margraten. Het meeste gewicht van onze boodschappen is de frisdrank en die neem ik mee in de fiets wat in dit geval een voordeel is. Want dan lig ik beter in de bochten. En het gaat eerst naar beneden met onderaan een scherpe bocht. Bovenaan in Sibbe wacht ik op Raymond. En daarna rijden we samen naar de camping. We laden onze spullen uit. Het heeft hier niet veel geregend nog. Dus ik haal snel mijn was af. Het is niet helemaal droog maar ik heb geen zin om er een regenbui over te krijgen. Als we op het terras van de camping gaan zitten om onze lunch te eten begint het weer te stort regenen. We hebben weer geluk dat we droog zitten onder een parasol. Na het eten ga ik even bij Kanjer kijken en mijn tent. Het ziet er allemaal nog goed uit. Als we iets later in de middag staan te praten met de vader van een racefiets familie begint het weer te regenen. Raymond en ik besluiten te schuilen in de kantine. Dat halen we maar net. Het gaat echt niet normaal tekeer dit keer. En het duurt ook erg lang. Ik begin met nu toch wel zorgen te maken over Kanjer en mijn tent vooral. Nooit echt zeker geweest hoe lekbestendig deze is. Maar gaan kijken is geen optie met dit weer en je kunt er dan waarschijnlijk ook niets aan doen. Als de bui over is kunnen we alleen naar buiten door een heel grote plas. Ik doe mijn schoenen en sokken uit. Niet zo fijn met een ondergrond van grind. Maar beter dan alles nat hebben. Mijn tent blijkt het goed gehouden te hebben. Alleen Kanjer is niet waterdicht gebleken. Maar dat is ook niet zo raar. Met zulke harde regen. Nadat we op terras ons avondeten hebben genuttigd gaan we nog een rondje over de camping lopen. En 's avonds laat zitten we nog op terras met onze buren. Ik slaap pas tegen half 12. Morgen gaan we kijken of we onze route van vandaag gaan afmaken.
Ik volg het verslag nu al een aantal dagen, wat ik vooral zie is een opeenstapeling van slechte voorbereiding als van een soort van roekeloos rijgedrag.
BeantwoordenVerwijderenAls je de heuvels ingaat met een fiets combinatie die veel weegt, dan lijkt het mij dat je vooraf je remmen aanpast, dit in de vorm van andere (gesinterde) remblokken, nieuwe olie en ontluchten, of evt grotere schijven, en als laatste optie 4 zuiger klauwen.
2 wielen zou in een afdaling veel meer zekerheid moeten bieden dan 3 wielen, je druk per cm2 is immers groter. Waterkoeling op je remmen is het laatste wat je wil, haarscheurtjes kunnen zich voordoen met alle gevolgen van dien.
Je hebt alle ingrediënten toegevoegd om een anders mooie tocht te laten mislukken. Dat is zonde.
Dat is hetzelfde dat vorig jaar Jaap Bouwman PBP gast rijden met 2 spoke wielen die 2 kilo wegen. In de heuvels wil je zo licht mogelijke wielen.
Als je profijt wil hebben van je 1030 laat door iemand die er verstand van heeft in je vrienden of kennissen kring je hartslag zones eens goed zetten, ik heb het al vaker gezegd maar een zone 1 hoort niet te beginnen bij een 145 hartslagen, je 1030 geeft dan ook een verkeerde berekening van belasting en herstel.
Nou nou Pieter, wat een zouteloze kritiek. Ik ben in de Limburgse heuvels wel eens iemand op een baanfiets (zonder rem) tegengekomen. Ik verklaarde hem voor gek en volgens mij deed hem dat deugd.
BeantwoordenVerwijderenBeste meneer /mevrouw erpuntbakker, ik heb er geen moeite mee dat je mijn kritiek zoutloos vind, echter zou het dan wel fijn zijn als jij dan kan weerleggen waarom jij hem dan zoutloos vind.
BeantwoordenVerwijderenDe vergelijking met een baanfiets begrijp ik dan niet helemaal aangezien dat een fixie is. Als je alle dagen van dit avontuur leest, dan kan je er niet omheen dat het een opeenstapeling van slechte voorbereiding is. Dat maakt wel dat deze tocht niet heel leuk verloopt wat op zich spijtig is zoals ik ook al heb vermeld in mijn vorige post.