vrijdag 14 augustus 2020

Dag 3 Ardennentrip met Raymond

Donderdag 13 augustus 


Vandaag ben ik wat later op.  Geen internet op de camping dus ik loop richting de receptie.  Daar is ook geen internet dus ik ga even op het verlaten terras zitten om mijn blog offline alvast te typen.  Als ik daarmee klaar ben haal ik croissants en chocolade broodjes voor Raymond en mij. Op de terugweg groet ik nog wat Nederlanders.  En als ik bij de tent ben wordt Raymond net wakker.  Ik lok hem uit de tent met het lekkers wat ik net gekocht heb.  Daarna ga ik beginnen met inpakken.  Onze Belgische buren worden ook net wakker.  En als ik even later mijn brood wil smeren kan dat aan hun tafel.  Helemaal top!  Ik ben vandaag ook niet de snelste maar Raymond komt nog moeilijker op gang.  Kwart voor 11 staat Kanjer dan eindelijk klaar voor vertrek.  Raymond is nog wat bezig.  En ik besluit om hem maar even op eigen tempo z'n dingen te laten doen en nog een babbeltje te maken met een paar Brabanders iets verderop.  Na een half uurtje kunnen we door naar de receptie.  En na nog een fles half koude ice tea gaan we op pad.  Een paar kilometer later wil Raymond nog even bij de spar langs.  Ik wacht buiten en krijg veel aandacht in het centrum van La Roche-en-Ardenne.  Helaas moet je hier wel een mondkapje en is het warm.  Ik besluit om maar wat te gaan eten en drinken zodat ik even het ding mag afzetten.  En ook heb ik hier internet dus zet ik mijn blog online. Rond 12 uur rijden we definitief weg uit het stadje.  Mijn GPS geeft aan dat de eerste klim al vrij snel komt en dat die ook best pittig is. Gemiddeld 6% steiging over 3,3 km. Dat is dus zo'n 200 meter omhoog.  Uit La Roche-en-Ardenne begint het klimmen gelijk en op deze drukke weg ben ik Raymond snel kwijt. Ik wacht op plekken waar het kan. Zodat we elkaar wel regelmatig treffen.  Als de echte klim begint besluit ik om in 1x door te rijden. Om op gang te komen op een helling is niet fijn met Kanjer. De klim gaat niet snel heel veel stukken van 8 a 9%. Ik rij ongeveer 6-7 km/h op de meeste stukken.  Na een klein half uurtje sta ik bovenaan en is het wachten op Raymond.  Een Frans talige fietsers wil wat weten over mijn velomobiel en ik probeer het zo goed als mijn Frans is uit te leggen. Het verbaasd me dat ik dat nog zo goed voor elkaar krijg. Uiteindelijk wil hij natuurlijk ook nog een foto van Kanjer en mij. En hij zal tegen Raymond roepen dat ik boven sta als hij de afdaling in gaat.  Niet veel later zie ik Raymond de hoek om komen. We nemen even een pauze.  En daarna komt de beloning met wat glooiend landschap en de afdaling.  Ik heb de pech om net voor de afdaling door een auto te worden ingehaald.  En daardoor moet ik iets vaker remmen dan ik zou willen.  Maar ik rij toch nog met 70 naar beneden.  Net voor de volgende klim die mijn GPS aangeeft houden we nog een pauze.  We delen de picknick tafel met een Colombiaan die in Brussel woont. Hij is aan het vissen in de rivier. Als we weer verder gaan blijkt de klim echt super makkelijk.  En na nog wat glooiend langs de rivier rijden komen we bij een Nederlandse camping.  Hier pakken we een terrasje. Het is inmiddels 15 uur en we hebben 23 km gefietst.  Maar ik ben eigenlijk zeer tevreden.  Het gaat lekker. Ik voel me in mijn element.  Raymond heeft een mindere dag. Maar ik hoop dat ik hem er een beetje door kan trekken.  We gaan weer op pad en worden meteen weer gestraft door van deze hoofdweg af te wijken.  Deze helling is duidelijk meer dan 10% in het begin.  Maar gelukkig is dat deel van korte duur.  Uiteindelijk komen we weer terug op de hoofdweg. Hierna volgt een klim.  Bij een afslag naar een fietspad wat we moeten hebben volgens de track wacht ik op Raymond.  Ditmaal volgt een korte afdaling met een haarspeldbocht. Als we de hoofdweg iets verderop weer kruizen hebben we een flinke klim ontweken. Volgens Raymond is dit een oude trambaan.  Maar op een gegeven moment roept mijn gps weer dat we een klim hebben.  En gaat het met 5% omhoog.  Dat is best steil voor een tram lijkt mij.  Op de helft van de klim is een bankje in de schaduw.  En ik heb honger dus stop even om te pauzeren. Raymond vind het ook een prima plan en na wat dorst te lessen te eten en een sanitaire stop gaan we weer op pad. Ik geniet met volle teugen van de omgeving hier. Ik probeer met Raymond samen op te rijden. Dat gaat voor even wel redelijk. Maar mijn klimbenen zijn vandaag veel te goed.  Als we boven zijn is er een 180 graden bocht naar links.  Met 1x steken zonder uit te stappen en een beetje afsnijden kom ik op het juiste spoor.  Uiteraard gaat Kanjer hier naar beneden ook veel sneller.  Dit is overigens echt een leuk pad om te rijden.  Maar helaas moeten we er na een paar kilometer al af om richting onze camping te gaan.  Ik rij verkeerd en word ingehaald door een wielrenner,  die ik weer inhaal in de klim na een stevige afdaling.  Ik hou het nog lang vol om met 34 km/h door te klimmen.  Maar dan sta ik letterlijk geparkeerd.  Nou ja.  Van 34 naar 9 km/h.  Ik rij het laatste stukje rustig naar boven. Waar ik op Raymond wacht. Die is er alweer verrassend snel. Of ik heb me zo goed vermaakt met foto's maken.  In ieder geval heeft Raymond het wel een beetje gehad met het klimmen.  Terwijl ik dit helemaal geweldig vind.  Dit voelt een beetje als omgeving Parijs Brest Parijs.  Hard naar beneden en dan weer het grootste deel van de heuvel omhoog met die snelheid.  De laatste klim is wel een echte kuitenbijter met een maximaal percentage van 7%. Maar we komen allebei nog goed boven.  En dan zijn we ineens in Troisvierges. Het is nog even zoeken hoe je op de camping komt en waar we ons moeten melden. In het restaurant worden we hartelijk ontvangen door een meneer met een Vlaams accent.  We krijgen een plaats toegewezen en nadat ik mijn tent heb opgezet en mijn was uitgehangen ga ik richting de douche. Raymond is daar al en heeft de douche chip bij zich. Dus ik ga ik het hokje naast Raymond zodat hij hem door kan geven.  Het is echt heerlijk om even op te frissen weer.  Ik ben mijn handdoek vergeten en droog me af met een t shirt. Als ik weer bij de tent ben ga ik de rest van mijn spullen regelen zodat we wat kunnen gaan eten.  We ontmoeten onze nieuwe Duitse fiets buurman die net is aangekomen.  En daarna gaan we richting het restaurant. We bestellen allebei pizza.  Maar op mijn pizza stonden geen champignons en die zitten er helaas wel op.  Dus ze maken een nieuwe voor mij.  Omdat ik allergisch ben daarvoor.  Onze  buurman schuift nog even aan. En gaat daarna douchen.  Tegen de tijd dat hij terug is heb ik net mijn vernieuwde pizza gekregen. De buurman gaat buiten zitten en wij gaan mee als ik mijn pizza op heb.  Na nog wat gepraat te hebben en een raket als toetje is het voor mij bedtijd.  Raymond blijft nog zitten.  In mijn tent bewerk ik mijn blog van de vorige dag nog een beetje.  Aangezien ik die zonder correcties online gezet heb. Ik val pas na 12 uur in slaap.  


Voor de eerste foto's en de rit zie strava 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten