zondag 16 augustus 2020

Ardennentrip met Raymond dag 5

 zaterdag 15 augustus 


Ik ben vannacht een paar keer wakker geworden om weer wat meer aan te trekken.  Begon helemaal zonder slaapzak daarna mummyliner.  Even later mummyliner en slaapzak.  En vanochtend om 5 uur moest ik ook nog een jack aantrekken.  Maar uiteindelijk heb ik het niet echt koud gehad. Ik heb dus genoeg bij me voor de warmte.  Buiten is het 14 graden.  In mijn tent 16. Ik heb in dat opzicht een vrij warme tent omdat ie ook niet zo groot is.  Ik ben nu wel blij dat ik altijd eerst blog voordat ik mijn tent uit ga.  Want ik heb eigenlijk nog geen zin om de kou in te gaan.  Mijn fietskleding is ook niet 100% droog.  Wat eigenlijk ritueel is dat ik bijna elke dag in een klam setje start.  Nadat ik klaar ben met bloggen is het in mijn tent al een graad warmer.  Ik ga rustig aan opbreken.  Raymond is eerder wakker dan ik uitgeblogt ben.  En vanochtend zijn we sneller klaar dan de afgelopen dagen.  Al heb ik niet het idee dat we gehaast hebben. We besluiten om de volgende camping over te slaan en door te rijden naar Nederland. Ons vertrek begint meteen met een klim op de camping.  Ik vergeet mijn schuimkap binnen te halen en Raymond die achter mij aankomt neemt hem mee naar boven.  Als ik de container voor het afval heb gevonden kunnen we vertrekken.  We gaan eerst een stukje afdalen en daarna klimmen we in een rustig tempo naar boven.  Ik heb de route niet en wacht een paar keer op Raymond.  Het laatste stuk tot de venbahn klim ik in één keer door.  Raymond wil kijken of we een andere route dan de venbahn kunnen nemen naar mijn route.  Maar als ik zie welke kant hij op wil lijkt me dat geen goed idee. We besluiten om gewoon onze route te volgen.  We dalen heerlijk af.  Mijn handdoeken zijn in mum van tijd droog.  Als het zo doorgaat kan ik de rest ook nog wel droog krijgen.  Ik stop even om was te wisselen.  En als Raymond voorbij komt en ik heb hem bijna bijgehaald stoppen we bij een terrasje.  Ze hebben een groot glas ice tea en apfelstrudel.  Maar helaas ook wespen.  Ik deel mijn taartje met 2 of 3 van hen.  Ze mogen aan de andere kant zitten.  Maar omdat tafeltje wat wiebelig is zijn ze erg nerveus om te blijven zitten.  Raymond heeft z'n taartje op en daarna verplaatsen er 2 naar het bordje van Raymond.  Zodat ik iets meer rust heb om de mijne op te eten.  Overigens wel heel lekker!  Als we klaar zijn voor vertrek kijk ik om me heen en check de buienradar.  Wat ik daar zie is zo heftig dat ik tegen Raymond zeg we moeten hier snel weg en een heel goed schuilplaats vinden.  Het afrekenen duurt lang.  En als we op pad gaan vallen de eerste druppels al.  Gelukkig komen we binnen een paar 100 meter een schuilplaats tegen met een paar tafels.  Kanjer staat er ook nog half onder. We maken het ons gemakkelijk want dit gaat zeker nog een uur duren. Waarschijnlijk wel meer dan een uur.  2 minuten later krijgen we gezelschap van een mountainbiker en daarna een racefietser.  En komt de regen met bakken uit de hemel. Als het even wat minder wordt vertrekken ze beide weer.  Wij blijven lekker zitten doen een kaartspel en kijken meewarig naar de fietsers die af en toe nog langs komen in de stromende regen.  Na 1,5 uur zijn de voorspellingen nog niet veel beter.  Maar omdat het zo goed als droog is op dat moment en we toch verder moeten.  Gaan we op pad. Het valt reuze mee.  Het is eigenlijk super warm en echte regen blijft uit. We verlaten al snel de venbahn en rijden via Raeren richting Hergenrath.  Het laatste stukje is daar wel tricky.  Veel losse stenen die glad zijn door de regen.  Als we in het dorpje aankomen.  Besluiten we om met dit weer gewoon maar de meest efficiënte route te nemen naar onze camping.  We krijgen nog een flinke klim naar Aachen.  En daarna rijden we op de weg om via afdalingen in Vaals aan te komen.  Hierna is het simpel naar Gulpen langs de hoofdweg afdalen.  Als we er bijna zijn plaag ik Raymond nog even door richting de gulpenerberg te rijden. Als het bordje 14% opdoemt slaan we af.  In Gulpen nemen we een lekker ijsje.  En daarna zoeken we een pizzeria op.  Het is echt lang geleden dat ik in Zuid Limburg ben geweest en ik voel me weer helemaal thuis.  De komende dagen gaan we hier wat rondfietsen zonder bagage en ik heb daar al helemaal zin in. Al moet ik zeggen dat de eenzaamheid in de Belgische Ardennen misschien nog wel meer mijn voorkeur had. We klimmen via de ingbergracht naar boven en daarna gaat het licht glooiend naar Sibbe.  Daar heb ik gereserveerd voor ons omdat mijn eigen boerencamping volgeboekt is de komende weken.  Wel echt jammer.  We gaan morgen wel even langs.  Want ik vind het sowieso leuk om de mensen weer eens te zien.  

Camping de Linde is de eerste camping met douche muntjes.  Maar ze hebben wel een leuk terras en een zwembad.  Nadat we de tenten opgezet hebben, en kennis gemaakt te hebben met onze Eindhovense buren, nemen we een duik.  Het is echt heerlijk.  Als we er even later weer uitkomen is het alleen best koud. Daarom maar snel douchen. 's avonds maken we nog een rondje over de camping.  Er staat een wielren gezin.  En als we terug langs onze plek komen staat er een leuk vw camperbusje tegenover ons.  We besluiten na een praatje daar door te lopen naar het terras.  Ik neem een ijsje.  En we gaan bij een stel andere fietsers zitten. We maken het niet laat.  En ik kruip rond half 11 m'n tent in.  


Strava 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten